939 552 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det har ju även visat sig att folk som för 10-20 år sedan smittades av SARS-cov1 även är immuna mot sars-cov2, så det borde betyda att immunitet mot sars-cov2 också håller rätt länge.
Det är ju den som hänvisas till för att visa att det finns ett samband. Om det är som du säger och att man lärt sig mer sedan dess, så måste det ju finnas en studie som visar på det sambandet. Men uppenbarligen inte, eftersom ingen kan visa på denna studie.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Jag har inte sett någon studie som tar upp det utan bara hört det omtalas. Det är helt upp till var och en att tro att det stämmer eller inte. Till skillnad från vad Aspartam skrev, som ansåg att det var en sanning och att jag absolut måste hålla med, fast det motsägs av studier, så har jag inte skrivit att det är sant att folk insjuknade under två av vågorna. Det är skillnad.H Huspappan skrev:"Tydligen"? Klankade du inte ner alldeles nyss på Aspartam gällande propaganda som inte var hänvisade till "t.ex. studier utan till ovetenskapligt tyckande"
Du må ha helt rätt men med din syn på hur andra människor ska uttrycka sig så får jag nog be dig spendera en del tid och googla på något som stöder ditt påstående.
Annars trodde jag det var välbekant att det redan under förra hösten beskrevs fall som hade insjuknat med tre månaders mellanrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Jag har ju klistrat in inlägg till flera studier redan i två inlägg. Läser du inte inlägg som är svar till dig?S SnickareHobb skrev:
T.ex. här:Nissens skrev:
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...esearchers-SARS-patients-crucial-T-cells.html
Jättebra, jag var inte ute efter att hänga ut dig men nu är det ju ganska tydligt att du får säga vadsomhelst och det är helt upp till var och en att tro att det stämmer eller inte. Jag hoppas att du låter andra människor ha samma frihet annars finns det en tanke om att dina likasinnade kan ta avstånd från dig i det uttalandet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Redan för drygt ett år sen så skrevs det om folk som hade insjuknat två gånger och då med bara några månaders mellanrum.S SnickareHobb skrev:
För övrigt är jag också intresserad av den studien som visade det. Det borde vara lite svårt att få fram bra statistik med tanke på att det var rätt få utanför Kina och när 18 år har gått lär en del ha avlidit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Fast nu vet vi ju att folk återinsjuknar i covid. Man vet mer nu än i juli förra året.S SnickareHobb skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-och-smittspridning/om-viruset-och-sjukdomen/Om du har haft covid-19 har du ett visst skydd mot återinfektion. Det innebär att du har en mindre risk att smittas och bli allvarligt sjuk och mindre risk att föra smittan vidare till andra om du utsätts för viruset igen. Med tiden minskar skyddet som du får efter en genomgången infektion och då ökar risken att du kan smittas igen. I dagsläget bedömer vi att skyddet efter att ha haft covid-19 varar åtminstone ett halvår från infektionstillfället.
https://www.dagensmedicin.se/specia...skydd-gav-antikroppar-till-sjukvardspersonal/
Från april så det gäller inte deltavarianten och kortare tid än ett år mellan smittotillfällena.
Kan jag lova dig att man fick göra.Sanatorium var mer som ett litet samhälle med eget vatten och avlopp samt man firade midsommar.,jul tillsammans och flesta personalen bodde inom området.Fairlane skrev:
Jag vågar påstå att det var en enorm skillnad på att lägga in sjuka på sanatorium och att isolera samliga medborgare i landet...
Inte tvingades väl personalen på sanatorium att stanna på platsen i 2 veckor eller mer till exempel?
Även om vi skulle lyckas utrota Covid-19 i Sverige med en total nedstängning i 2 veckor utan att en massa människor dog av nedstängningen i sig, så skulle det inte hjälpa särskilt länge. Så fort resandet kom igång igen så skulle smittan komma in.
Det dog ca 1.7 miljoner svenskar inom tbc och går inte jämföra smittan mot covid 19.Hade vi inte byggt sanatorium i den utsträckning så hade betydligt fler dött av sviterna tbc.BirgitS skrev:
Och ändå drog du upp kopplingen. Vi lever i en annan tid numera.V växelventil skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-er-mot-covid-19.425257/page-474#post-4441141
Ja 1927 var det 25 kr i vite.Man hade nog inte så tråkigt som man tror och dom flesta var inte sängliggande och det var teater.mm och biografer på många sanatorium samt det förekom "klöverpar"kallades dom som blev förälskad i varandra. Men om om man tycker att ovaccinerade blir illa behandlad så var det ingenting mot att bli frisk från tbc.Många var helt enkelt livrädd att bli smittad från en som blivit frisk från lungsoten så söka jobb var ett elände på den tiden.engs skrev:
Om jag inte missminner mig var det nog faktiskt inte ovanligt att personalen bodde mer eller mindre permanent på sanatorieområdet.
Edit:
[länk]
"Förbud för obehöriga att beträda sanatorieområdet utfärdades 1918, mot vite av 10 kronor. Det motsvarade nästan en månadslön för en städerska. Sjuksköterskor, som tog emot besök i sin bostad på området, riskerade avsked."
[länk]
"Det är intressant att personal troligtvis bodde här under sjukhusets aktiva tid, men att bokstavligt talat bo på jobbet var nog inte alltid roligt."