Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
harry73
Nissens Nissens skrev:
Så sannolikt är mörkertalet mycket större för långtidscovid än biverkningar av vaccinerna.
Det är inte alls sannolikt

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag säger bara att vaccinet för vissa grupper inte har sån stor effekt att det är nödvändigt att de ska vaccinera sig.
Där finns det ju då olika uppfattningar.
Har du läst Fohm:s underlag till beslutet om att vaccinera 12-15 år?

BirgitS
M mickef skrev:
Nu är du negativ igen. Allt går att lösa om bara viljan finns.
Men då får du väl presentera en lösning och inte bara skriva att det räcker med att folk har mat hemma för 14 dagars isolering. Du kan ju också fundera hur man ska göra med alla som redan ligger på sjukhus eller under de 14 dagarna blir så sjuka att de behöver sjukhusvård. Ska poliser och räddningstjänsten jobba?

Jag har för mig att någon har räknat fram att det finns 2 miljoner samhällskritiska jobb i Sverige, det är mer än 1/4 av arbetskraften. Svårt att få till någon effektiv isolering då.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är inte alls sannolikt
Varför då?
Tror du att 9 av 10 dödsfall pga. vaccinerna inte rapporteras in av vare sig sjukvård, äldreomsorg eller anhöriga?
Det är det mörkertal som Ulltand tror gäller för postcovid.

P pmd skrev:
Allt är semantik. Om man inte har koll på semantiken kan vi inte förstå varandra.
Det här var tydligen ett typexempel; det fanns ingen negativ fakta bara fakta som kunde uppfattas negativ.

BirgitS BirgitS skrev:
Men då får du väl presentera en lösning och inte bara skriva att det räcker med att folk har mat hemma för 14 dagars isolering. Du kan ju också fundera hur man ska göra med alla som redan ligger på sjukhus eller under de 14 dagarna blir så sjuka att de behöver sjukhusvård. Ska poliser och räddningstjänsten jobba?

Jag har för mig att någon har räknat fram att det finns 2 miljoner samhällskritiska jobb i Sverige, det är mer än 1/4 av arbetskraften. Svårt att få till någon effektiv isolering då.
Det skulle naturligtvis ta sin tid att planera en riktig lockdown. Särskilt utsatta men som klarar sig utan vård samlas i grupper, vårdbehövande är ju redan samlade så de isoleras med sina vårdare osv. En beredskapsstyrka kanske bestående av värnpliktiga och stafettläkare och sköterskor bestyckade med smittsskyddsutrustning står i beredskap att rycka ut vid behov. Om man har en krisberedskap för en riktig kris kan man lösa det.
Jag kan/tänker inte utveckla det ytterligare.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det här var tydligen ett typexempel; det fanns ingen negativ fakta bara fakta som kunde uppfattas negativ.
Eller positiv. Det beror på hur man värderar faktumet.
(Nu har vi snart rundgång …)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja den dag det dör så många av vaccinet att det börjar märkas på riktigt, då kan man jämföra med överdödligheten.
Men jag säger inte att det dör så många av vaccinet (dock troligtvis mycket mer än 1 per miljon som ulltand uppskattade). Jag säger inte heller att vaccinet inte har någon effekt.
Jag säger bara att vaccinet för vissa grupper inte har sån stor effekt att det är nödvändigt att de ska vaccinera sig.
Och som det ser ut idag, har vi inte en skenande smittspridning trots borttagning av restriktionerna. Så vi har flockimmunitet eller är väldigt nära.
Uppgången i augusti/septembervar onödig. Om fler hade vaccinerat sig så hade den varit mindre och sjukvården hade snabbare kunnat återgå till normalläge och börjat beta av planerade operationer som har lagts på is i 1.5 år.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att 9 av 10 dödsfall pga. vaccinerna inte rapporteras in av vare sig sjukvård, äldreomsorg eller anhöriga?
Jag tror absolut att 9 av 10 av biverkningarna inte rapporteras in, och det kan mycket väl vara mer än så.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Uppgången i augusti/septembervar onödig
Det är så mycket som är onödigt. Jag kan nog komma med en hel del bättre exempel.

Klimatkrisen är onödigt, hade vi på 70talet lyssnad på romklubben och påbörjat klimatarbetet då, hade vi nu inte haft en klimatkris.

P
På 1970-talet varnade väl inte Romklubben för global uppvärmning?
Vi borde snarare ha lyssnat på Svante Arrhenius på 1890-talet.

Men det har inte så mycket med med vaccineringsgraden i Sverige att göra.

P
harry73 harry73 skrev:
Jag tror absolut att 9 av 10 av biverkningarna inte rapporteras in, och det kan mycket väl vara mer än så.
Om jag också får gissa, så gissar jag att merparten av orapporterade biverkningar är lindriga biverkningar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nikotin klassas som läkemedel och säljs receptfritt på tex apotek.

Nikotin är helt ofarligt om det inte överdoseras.

Rökning däremot är mycket farligt.
Precis som vatten faktiskt

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Det skulle naturligtvis ta sin tid att planera en riktig lockdown. Särskilt utsatta men som klarar sig utan vård samlas i grupper, vårdbehövande är ju redan samlade så de isoleras med sina vårdare osv. En beredskapsstyrka kanske bestående av värnpliktiga och stafettläkare och sköterskor bestyckade med smittsskyddsutrustning står i beredskap att rycka ut vid behov. Om man har en krisberedskap för en riktig kris kan man lösa det.
Jag kan/tänker inte utveckla det ytterligare.
Skulle vara roligt att se en dokumentär på TV när du utvecklar den tanken vidare. Redan från början när du vecklar upp servetten du skrev ner idén på, tills du står där som en covidgeneral och styr upp den tanken. Sedan ser man vidare hur du samlat det lokala äldreboendet och drar ut med gamlingarna i fält tillsammans med hemvärnet. Tror Filip och Fredrik skulle kunna göra en slags uppföljare till Tårtgeneralen med dig som huvudperson. Antingen det eller som en ny version av Lars Noréns valfilm med gamlingarna som puttras runt i sina sängar i svartvitt. Fantastiskt bra idé!

• Haha
RoAd
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Skulle vara roligt att se en dokumentär på TV när du utvecklar den tanken vidare. Redan från början när du vecklar upp servetten du skrev ner idén på, tills du står där som en covidgeneral och styr upp den tanken. Sedan ser man vidare hur du samlat det lokala äldreboendet och drar ut med gamlingarna i fält tillsammans med hemvärnet. Tror Filip och Fredrik skulle kunna göra en slags uppföljare till Tårtgeneralen med dig som huvudperson. Antingen det eller som en ny version av Lars Noréns valfilm med gamlingarna som puttras runt i sina sängar i svartvitt. Fantastiskt bra idé!
Jag tror inte att det skulle fungera som en programidé. Du är fri att utforma ett eget krisupplägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.