939 539 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vet du vad som hade hänt om vi låtit alla bli smittade? DÅ hade det verkligen blivit kaos och sjukvården hade kollapsat helt.Staffans2000 skrev:
Min erfarenhet av folk i allmänhet, är att väldigt få vill vara avvikande utan strävar efter att tillhöra en flock.
Det har gjorts ett flertal experiment som visar att testpersoner gör rent kontraproduktiva handlingar bara för att de runtomkring dom, gör det.
I verkliga livet handlar det om allt från att inte äta upp den sista kakan till att passivt sitta och vänta på att bli ihjälbränd på en fotbollsarena.
Min gissning är att "forskningsvärlden" består av människor med samma strävan att vara en i gänget, som oss andra.
Så om vi slår ihop de som på ett eller annat sätt tjänar på att lovprisa vaccinet och därför inte vill, eller vågar sticka ut hakan med de som bara gör som alla andra, skulle hallelujakörens medlemsantal minska betänkligt.
Sedan gäller det att höras också. För det spelar ingen roll hur vacker sångröst man än har när man inte får vara med i kören.
Isen var en fyndig jämförelse!
Men som jag ser det, är det "vetenskapen", vattenverken och elbolagen som kommit med isidén och Swebbtv som vanar för att den inte är helt igenom testat ännu. Dessutom säger Sweebbbtvkommentatorn att man helt hoppat över att alla lager i en motor är gjorda av stål, som med tiden kommer att börja rosta.
Slutligen har vi riksrevisionen som varnar för risken för en mutkultur hos folkhälsomyndigheten, samt att WHO ändrade kriterierna så att det som enligt de gamla reglerna inte var någon pandemi, plötsligt blev en och för att vara på den säkra sidan, ströks delen där det stod att flockimmunitet kunde uppnås genom smitta. Kvar lämnades bara att immunitet kunde uppnås genom vaccinering.
Cui Bono?
Staffans
och vad är Fakta då enligt dig? Du vet att när det är tv inslag så hänvisar de till 99% till endera myndighet/forsknings enhet eller var nu den fakta de presenterat kommer ifrån. Så var kommer faktan enligt dig ifrån? Den "Riktiga" faktan då såklart.villvinnapålotto skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Bara en ordningsfråga. Exakt vad är ”förra pandemin”?Rkarlsson skrev:Hur jag kom fram till att jag inte hade märkt av viruset?
Läs en gång till så slipper jag upprepa mig. Vi bor inte i ett område som varit så drabbat. Således om media inte hade gått på stenhårt om det och betett sig tex som vid säsongsbetonade sjukdomar så hade vi inte märkt det överhuvudtaget.
Jag hade fortfarande inte haft några sjukdagar som jag inte haft mer än 2 i hela mitt arbetsliv innan pandemin. Nu blev det 2 till som inte var relevant till viruset =)
Förra pandemin skulle jag troligtvis inte märkt av heller om det inte vore för media. Och att vi faktiskt körde nån person som fick narkolepsi. Då blev ingen chaufför skyddad överhuvudtaget =) Blev inte sjuk då heller.
Så varför var det en märklig tolkning att jag med familj inte hade märkt att det varit ett farligt virus i krokarna om media varit tysta?
Du sa ju att min "röst" är irrelevant.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Totalt bullshit. Det ställs inte ens frågor där man behöver motivera test.Rkarlsson skrev:
Hade ni vaccinerat er om det funnits ett klassiskt vaccin med avdödat eller försvagat virus, tex det
kinesiska Sinovac, som man kunnat välja i stället för de nya mRNA-vaccinen?
Många i Singapore väljer Sinovac fast de då får betala själva för ett vaccin som är sämre än mRNA-vaccinen.
(Singapore är stort så om 80’000 verkligen är många kan säkert diskuteras).
kinesiska Sinovac, som man kunnat välja i stället för de nya mRNA-vaccinen?
Många i Singapore väljer Sinovac fast de då får betala själva för ett vaccin som är sämre än mRNA-vaccinen.
(Singapore är stort så om 80’000 verkligen är många kan säkert diskuteras).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Texan du är arg på mitt inlägg? Det jag skrev är ju sant!H HEM2121 skrev:Det är ok att inte vaccinerade sig men då får ni ju leva därefter. Inte träffa andra personer. Även om ni inte har symtom så kan ni ha Covid och smitta andra.
Ni tar er rätten bestämma och isolera de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.
Personer som arbetar inom vården bör omplaceras. De personer som behöver vård måste kräva att personalen som skall undersöka dem är dubbelvaccinerade!
De som blir sjuka i Covid och ivägrar att vaccinerade sig bör betala vården ur egen ficka. Ni tar resurser även från alla andra som behöver sjukhusvård för av andra sjukdomar. Även från er själva drabbas om ni blir sjuka i andra sjukdomar. Nu är så många värden över vaccineras och biverkningarna är få. Ni som inte väljer vaccinera sig, hur många har ni smittat, hur många har det drabbat tror ni? Betydligt fler än de som har fått biverkningar av vaccininet! Något för er att fundera på! Även ni själva och era närmaste kan drabbas och smittas av någon som tänker er.
Om du med "massmedia" menar sociala medier så kanske du har rätt i att det hade inte varit sån hysteri, men inte av den anledning du tror. Då hade förmodligen de som idag är inne i "antivaxx cykeln" på sociala medier inte varit så negativa till vaccin och tagit dem i större utsträckning.villvinnapålotto skrev:
Jag är inte emot vacciner överlag. Men dessa sprutor som ges mot Covid är inte vaccin. Jag kan tveksamt hålla med om att riktigt gamla och riskgrupper kan ta dessa sprutor, så som dom tar spruta mot vanlig säsongsinfluensa. Och det kan nog i vissa fall rädda liv.
Men för den stora massan tror jag inte att denna vaccinatonshysteri gör något positivt.
Det var någon som undrade såhär: om vi inte hade haft massmedia, tror du att vi hade märkt av Covid-19 idag. Mitt tvärsäkra svar är NEJ.
När vi ändå pratar om anekdoter, så jobbade jag som byggare i 10 år och hade aldrig eksem innan dess men under tiden så fick jag det. Nu vet jag inte om det va från just jobbet som jag fick det men enligt ditt resonemang så måste det ju ha varit det eftersom du säger att han hade aldrig haft eksem innan sprutan och nu när han tagit den så har han det?Rkarlsson skrev:Tror det var eksem. Han har aldrig haft det speciellt inte pga jobbet, det kom en eller 2 dagar efter sprutan. Men det är anmält =) Sen kommer det till största sannolikhet aldrig utredas heller.
Att då läkare fnyser åt det för han vill ta reda på om det är säkert att ta tvåan är ju inte så bra. Men han tog den ändå.
Att läkaren fnyser åt nån och inte tar dem på allvar är beklagligt, men som nån sa om man tycker att läkare inte tar en på allvar och rapporterar in eventuella biverkningar eller i allmänhet behandlar en illa så kkan man anmäla dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Biverkningar som inte kräver sjukhusvård räknas inte som allvarliga, precis som en allvarlig covid betyder att man har behövt sjukhusvård. På sjukhusen är de bra på att rapporterna in misstänkta biverkningar som någon (som inte vill vaccinera sig) skrev. Det har ju t.o.m. rapporterats in saker som var förväntade utifrån patientens tidigare sjukdomshistoria som biverkningar.Myrstacken skrev:
Jag vet mängder med folk som blivit sjuka av sprutorna 4st bara i min släkt, svärmor svåger och 2 svägerskor. alla fick jättehög feber efter andra sprutan och låg hemma 3-5 dagar.
Det gemensamma med alla jag känner som fått symtom är att dom haft covid..
Ingen jag pratat med har anmält dessa biverkningar.
Så jag misstänker att mörkertalet med biverkningar är som någon skrev nebulosiskt.
Min bäste vän blev sämre av andra sprutan än vad han blev av själva coviden när han hade den.
Det påverkar inget att välkända biverkningar inte rapporteras in. Hög feber är en välkänd biverkan och då särskilt efter andra dosen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Visst men på sjukhusen vet de om det, och det är ju där man hamnar i de sällsynta fall man får en allvarlig biverkan.Staffans2000 skrev:
Jag hade inte ens en aning om att man kunde rapportera in biverkningar själv innan jag läste det här. Så jag har gjort en liten egen Gallupundersökning och frågat grannar och jobbarkompisar jag råkat stöta på. Inte en enda en,kände till den möjligheten.
Så man kan nog tänka sig att det inte är en allmän kunskap.
Staffans
De ytterligt få som hamnar på sjukan pga vaccin rapporteras via vården.Staffans2000 skrev:
Jag hade inte ens en aning om att man kunde rapportera in biverkningar själv innan jag läste det här. Så jag har gjort en liten egen Gallupundersökning och frågat grannar och jobbarkompisar jag råkat stöta på. Inte en enda en,kände till den möjligheten.
Så man kan nog tänka sig att det inte är en allmän kunskap.
Staffans
Det gäller även de mängder med människor som hamnar på intensivvården och bårhusen med Covid infektion…
Så du och dina grannar kan slappna av vad gäller rapporteringen, detta är ingen issue. Besviken?