Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
S Surly skrev:
Är jag en dålig människa för att jag inte tar sprutan?
Självklart inte. Enbart tvättäkta fascister skulle anse det.

• Arg
Tubes
  • Laddar…
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
J jim_b skrev:
Glöm mitt svar till dig. Jag är fullständigt ointresserad av att diskutera detta med någon som dig.
Det var kanske lite tråkigt. Jag finns kvar i tråden om du ångrar dig och vill ha en seriös diskussion.
Grattis till att tillhöra de 65%.
65 % av vad?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag ger upp. Du ser ingen, absolut ingen uppenbar koppling mellan dessa 8 dödafall? Förresten, svara inte på det.
Jag ser samma koppling som läkarna gör så det är inget konstigt med det.

• Haha
fsn
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Jag hittar inte texten som säger fas 4. Kan du länka?

Annars är det väl så att alla vaccin som har börjat användas i någon större skala automatisk är i fas 4.
[länk]
https://lakartidningen.se/opinion/d...tt-hot-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/
Enligt författarna är covid-19-vacciner inte formellt godkända utan bara villkorade. Det vaccin som är aktuellt för unga i Sverige (Pfizer/Biontechs Comirnaty) är godkänt av FDA sedan 23 augusti 2021 [5].

P pmd skrev:
Det går kanske att införa något slags bevis, eller pass, som de som bidrar till välfärden kan visa upp så att de kan åka gratis?
Ja eller tvärtom, ett märke på rockslaget på slashasarna ;)

harry73
P pmd skrev:
Att ovaccinerade smittar färre ju färre ovaccinerade som går lösa är nog en rimlig slutsats, men det går inte att ta den till intäkt för att det är troligare att det är en vaccinerad som drar in smittan på ett äldreboende än en vaccinerade.

Att ta fallet i Kalix som argument för det är ungefär som Tage Danielssons sannolikhetsresonemang.
Nu var det inte det jag skrev, men jag kan göra det en gång till med en annan formulering.
Vi ser en ökning av smittan och dödsfall bland äldre på äldreboenden. Om vi nu vill veta vilken effekt driver denna smittökningen, ska vi fokusera på en effekt som leder till en ökad smittspridning.
Antalet ovaccinerade minskar i takt med att vaccinationsgraden ökar, så om den ökade smittspridningen beror på att ovaccinerade tar in smittan, borde smittspridningen minska inte öka.

Den andra effekten är att smittskyddseffekten av vaccinet minskar, framförallt bland de tidigast vaccinerade (äldre och personal på äldreboende). Detta är även en rimlig förklaring för att smittspridningen ökar på boenden.
Frågan vem som tar in smittan på boendet är då inte längre så intressant, för även om det i nuläget kan finnas en större risk att det är ovaccinerade, kommer risken att det är vaccinerad personal eller anhöriga som tar in smittan bara öka när vaccinationsgraden stiger och skyddseffekten minskar.
Att nu skylla på ovaccinerade som inte skulle ta sitt ansvar, gör bara att man missar den andra aspekten att skyddet snabbt minskar för vissa grupper. Det är det man ska hantera istället för att skylla ifrån.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, jag tycker nog att du är en dålig människa. Dina exempel är även löjliga. Tror du det är bättre eller sämre för skattekistan om diabetesfettot i ditt exempel tar vaccin eller inte? Tror du det är bättre eller sämre för skattekistan om det dryga 80-85% av de inlagda som saknar vaccination istället hade vaccinerat sig? Hade det varit sämre eller bättre för skattekistan om du (som uppenbarligen har högre tankar om dig själv än Napoleon och Putin) hamnar på sjukan med Covid? För du verkar uppenbarligen inte förstå att det kan hända, jag har en bekant som jag tror är runt 37år, cyklar, springer, Göteborgsvarvet varje år, klassiker två gånger samt inlagd ca 4 dagar med Covid innan vaccin var tillgängligt.
Jag lägger mig inte i vem som tar vaccin eller inte men jag inser naturligtvis att personer i riskgrupp på gruppnivå har nytta av vaccinet. Man måste få välja själv.

Jag tror att de allra flesta ovaccinerade inlagda har underliggande sjukdomar och att det verkligt stora problemet är befolkningens övergripande ohälsa. Men den är det inte många som vill göra något åt.

Det finns inget som säger att din kompis är metabolt frisk bara för att han springer, cyklar och gör klassikern. Jag har på nära håll sett hur startleden ser ut i dessa lopp, det är väldigt mycket magar och kolhydratsvullna ansikten. Det är inbillningsfriska människor som före/under/efter sina träningspass "unnar" sig så mycket socker och stärkelse de orkar.

Och ett tillägg angående att jag skrev självförvållad övervikt och diabetes. Det är inte bara självförvållat, sjukvårdssystemets värdelösa råd spär förstås på ohälsan hos denna grupp patienter och kvällstidningar förvillar så mycket de kan genom varannandags motsägelsefulla kostrådsrubriker.

Det satsas enorma pengar på en akut coronakris och det enda som ropas ut är vaccinera dig! Inte ett enda råd eller en krona på kampanjer om hur vi kan förbättra folkhälsan i stort och på lång sikt. Något som jämförelsevis hade varit väldigt billigt och dessutom minskar risken för demens, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, allergier, artros, reumatism mm.

• Gilla
jim_b och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu var det inte det jag skrev, men jag kan göra det en gång till med en annan formulering.
Vi ser en ökning av smittan och dödsfall bland äldre på äldreboenden. Om vi nu vill veta vilken effekt driver denna smittökningen, ska vi fokusera på en effekt som leder till en ökad smittspridning.
Antalet ovaccinerade minskar i takt med att vaccinationsgraden ökar, så om den ökade smittspridningen beror på att ovaccinerade tar in smittan, borde smittspridningen minska inte öka.

Den andra effekten är att smittskyddseffekten av vaccinet minskar, framförallt bland de tidigast vaccinerade (äldre och personal på äldreboende). Detta är även en rimlig förklaring för att smittspridningen ökar på boenden.
Frågan vem som tar in smittan på boendet är då inte längre så intressant, för även om det i nuläget kan finnas en större risk att det är ovaccinerade, kommer risken att det är vaccinerad personal eller anhöriga som tar in smittan bara öka när vaccinationsgraden stiger och skyddseffekten minskar.
Att nu skylla på ovaccinerade som inte skulle ta sitt ansvar, gör bara att man missar den andra aspekten att skyddet snabbt minskar för vissa grupper. Det är det man ska hantera istället för att skylla ifrån.
Det finns också en möjlig tredje anledning, och det är att folk blivit sämre på att följa rekommendationer om avstånd mm, framförallt om man börjar känna "det här är över nu". Och med "folk" menar jag alla; brukare, vårdare, besökare, vaccinerade, ovacicnerade...

Med det menar jag inte att något av dina två skäl är fel på något sätt. Bara att de inte ger den fulla bilden.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
S Surly skrev:
Det satsas enorma pengar på en akut coronakris och det enda som ropas ut är vaccinera dig! Inte ett enda råd eller en krona på kampanjer om hur vi kan förbättra folkhälsan i stort och på lång sikt. Något som jämförelsevis hade varit väldigt billigt och dessutom minskar risken för demens, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, allergier, artros, reumatism mm.
Att coronakrisen är just akut gör ju att det blir svårt att lösa den med insatser "på lång sikt", eller hur? Vaccin är egentligen den enda rimliga lösningen så jag förstår att fokus ligger på det.

Jag är ganska säker på att FHM lägger mer än en krona på att jobba med folkhälsan i allmänhet också. Det ingår i deras uppdrag.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
S Surly skrev:
Jag lägger mig inte i vem som tar vaccin eller inte men jag inser naturligtvis att personer i riskgrupp på gruppnivå har nytta av vaccinet. Man måste få välja själv.

Jag tror att de allra flesta ovaccinerade inlagda har underliggande sjukdomar och att det verkligt stora problemet är befolkningens övergripande ohälsa. Men den är det inte många som vill göra något åt.

Det finns inget som säger att din kompis är metabolt frisk bara för att han springer, cyklar och gör klassikern. Jag har på nära håll sett hur startleden ser ut i dessa lopp, det är väldigt mycket magar och kolhydratsvullna ansikten. Det är inbillningsfriska människor som före/under/efter sina träningspass "unnar" sig så mycket socker och stärkelse de orkar.

Och ett tillägg angående att jag skrev självförvållad övervikt och diabetes. Det är inte bara självförvållat, sjukvårdssystemets värdelösa råd spär förstås på ohälsan hos denna grupp patienter och kvällstidningar förvillar så mycket de kan genom varannandags motsägelsefulla kostrådsrubriker.

1. Du har helt fel i att det generellt föreligger bakomliggande orsaker på inlagda nu.
2. Det är få fetton som endast har missat ett Göteborgsvarv de senaste 14 åren, har gjort två Klassiker och 6 vasalopp. Han är inte typen man förknippar med rökhosta och bakomliggande sjukdomar eller ohälsosamt levene öht.
3. Det satsas en hel del pengar på den allmäna folkhälsan, och generellt har vi skaplig hälsa jämfört med resten av världen och med resten av den rika världen. Men även en tappad med skygglappar måste väl inse att en kampanj för generell folkhälsa inte är rätt grej när det är en pandemi där folk kvävs till döds. Det är klart att det kostat obeskrivligt mycket pengar med coronavård men vad skulle alternativet vara menar du?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Jag ser samma koppling som läkarna gör så det är inget konstigt med det.
Klart att du gör!!!!

J
F fsn skrev:
1. Du har helt fel i att det generellt föreligger bakomliggande orsaker på inlagda nu.
2. Det är få fetton som endast har missat ett Göteborgsvarv de senaste 14 åren, har gjort två Klassiker och 6 vasalopp. Han är inte typen man förknippar med rökhosta och bakomliggande sjukdomar eller ohälsosamt levene öht.
3. Det satsas en hel del pengar på den allmäna folkhälsan, och generellt har vi skaplig hälsa jämfört med resten av världen och med resten av den rika världen. Men även en tappad med skygglappar måste väl inse att en kampanj för generell folkhälsa inte är rätt grej när det är en pandemi där folk kvävs till döds. Det är klart att det kostat obeskrivligt mycket pengar med coronavård men vad skulle alternativet vara menar du?
Jodå, dessa tankar har prövats tidigare. WHO varnade för syriernas ökande rökning i samband med inbördeskriget. Vad gör ett bombanfall för skada när man kan fördjupa sig i nikotinets skadeverkningar?
https://omni.se/under-brinnande-krig-fn-varnar-syrier-for-rokning/a/04oq2?source=aftonbladet

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
En mycket moralfilosofiskt intressant fråga. För att vara god måste det nog finnas något/någon att relatera sin godhet till. Ett förmodligen roligt ämne att diskutera i en annan tråd.
Jag tänker att man är god om man inte är ond.

M mickef skrev:
Jag tänker att man är god om man inte är ond.
Det är mycket mer komplext än så:
400

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.