Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
Rkarlsson skrev:
Går du in och tittar då på en del unga (upp till 40?) på tex IG och kollar deras flöden så kan du se när de är på krogen, både utomlands och i Sverige att det är precis som innan där folk dansar och super.
För att förebygga det är ju faktiskt ganska enkelt, stäng krogarna som inte bryr sig.
Det behövs inte, jag vet om det och det var därför jag menar att de kanske skulle behöva bli lite uppskrämda för att förstå vad de ställer till med i längden. 27 en vecka kan bli 100 en vecka senare och 1000 veckan därpå varav 3 % behöver sjukhusvård.

Ett argument som ofta återkommer är att de totala dödstalen inte är så mkt högre än tidigare år. Där av ”inte farligare än vanlig influensa”

Ja, Vi har trots allt klarat oss relativt bra vad gäller totala dödstalen, jämfört med tidigare år, MEN pga av den kraftansamlimg och IVA-vård som bedrivits hos oss. Det är bara att titta på de länder som inte har lika väl utbyggd sjukvård som Sverige och andra länder i väst. Har de klarat sig lika bra som ett vanligt Influensaår?

Så, hur tror ni skeptiker det sett ut om vi inte till stor ”stängt” ner samhället i Sverige och övriga världen? Gör vi det vid ett normalt Influensaår? Trots det har vi haft en stor spridning av Covid.

Trots våra ansträngningar (de flesta av oss….) med minskade sociala kontakter, hemarbete och omprioriteringar i vården så har många drabbats.

Jag har själv flera i min bekantskapskrets som varit hårt drabbade, med långa IVA-perioder. Och då pratar vi även om personer i ålder 40-60 år, inte bara de svagaste äldre.

Effekten på att vården behövt kraftansamla kring akuta Covid-vården kommer vi nog tyvärr se effekterna på i framtiden. Med större antal cancerfall som upptäckts för sent etc, Självklart var vården under press även innan, men ett ”vanligt influensaår” hade inte skapat denna situation.

Så för mig så är det självklart att detta inte kan jämföras med vanliga influensan, och vi måste göra vad vi kan för att inte fortsätta med dessa halvt nedstängda samhällen och den risk för dödsfall och andra långtidseffekter som drabbat allt för många.

Som andra skrivit ovan, ja, det finns alltid en risk med vaccin. Men risk kontra nytta är för mig i detta fallet då en no-brainer.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Snälla visa mig vilka dödstal per capita vi haft i Sverige som påvisar en pandemi.
Vi har trots allt klarat oss relativt bra vad gäller totala dödstalen, pga av den kraftansamlimg och IVA-vård som bedrivits hos oss. Det är bara att titta på de länder som inte har lika väl utbyggd sjukvård som Sverige och andra länder i väst. Har de klarat sig lika bra som ett vanligt Influensaår?

Så, hur tror ni skeptiker det sett ut om vi inte till stor ”stängt” ner samhället i Sverige och övriga världen? Gör vi det vid ett normalt Influensaår? Trots det har vi haft en stor spridning av Covid.

Trots våra ansträngningar (de flesta av oss….) med minskade sociala kontakter, hemarbete och omprioriteringar i vården så har många drabbats.

Jag har själv flera i min bekantskapskrets som varit hårt drabbade, med långa IVA-perioder. Och då pratar vi även om personer i ålder 40-60 år, inte bara de svagaste äldre.

Effekten på att vården behövt kraftansamla kring akuta Covid-vården kommer vi nog tyvärr se effekterna på i framtiden. Med större antal cancerfall som upptäckts för sent etc, Självklart var vården under press även innan, men ett ”vanligt influensaår” hade inte skapat denna situation.

Så för mig så är det självklart att detta inte kan jämföras med vanliga influensan, och vi måste göra vad vi kan för att inte fortsätta med dessa halvt nedstängda samhällen och den risk för dödsfall och andra långtidseffekter som drabbat allt för många.

Som andra skrivit ovan, ja, det finns alltid en risk med vaccin. Men risk kontra nytta är för mig i detta fallet då en no-brainer.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hus tomte
P Perfaus skrev:
Ska bli gott!
Varför är mänskligheten så grälsjuk tror du?
den frågan kommer aldrig kunna bli besvarad
(Tror ja)
Denna tråd har verkligen spårat ur på riktigt

• Gilla
Perfaus
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Se även Forskarna: Trots vaccin – därför bör smittspridningen hållas nere
Svaga argument.

Nissens
Stattutaren Stattutaren skrev:
Ett argument som ofta återkommer är att de totala dödstalen inte är så mkt högre än tidigare år. Där av ”inte farligare än vanlig influensa”

Ja, Vi har trots allt klarat oss relativt bra vad gäller totala dödstalen, jämfört med tidigare år, MEN pga av den kraftansamlimg och IVA-vård som bedrivits hos oss. Det är bara att titta på de länder som inte har lika väl utbyggd sjukvård som Sverige och andra länder i väst. Har de klarat sig lika bra som ett vanligt Influensaår?

Jo, men det finns människor lite överallt som fått för sig att vi har höga dödstal i Sverige pga pandemin. Men det är precis som du skriver inte sant.

Sanningen är väl att IVA gjort ett toppenjobb, men också att myndigheternas restriktioner hjälpt till så att vården inte knäckts.

Sverige hade till skillnad från vissa andra länder en ovanligt låg dödlighet 2019, troligen på grund av en mild influensasäsong. Så sannolikt hade vi fler sköra människor än vanligtvis när pandemin slog till.

Oavsett, så har Sverige ändå klarat sig hyfsat både mänskligt och ekonomiskt så här långt. Detta trots rätt dåliga förutsättningar från dag 1…

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer jag inte ihåg längre, det var någon studie som bör ha kommit för några veckor sen från troligen USA och/eller Storbritannien. Den var uppe i nyhetstråden då.

Tillägg: Det var antagligen den amerikanska studie som utgick från en större smittspridning i samband med mycket festande den 4 juli i en stad där det inte förekom någon smittspridning innan (så man tyckte inte att det gjorde något att folk festade på barer etc.) och man har noga smittspårat och fått fram mycket data.
Eric Topol menar att USA saknar data för Deltavarianten:

https://www.theguardian.com/comment...ying-blind-when-it-comes-to-the-delta-variant

BirgitS BirgitS skrev:
Från Israel har det rapporterats att de som först vaccinerades, alltså i huvudsak de äldsta som vaccinerade slutet av december och under januari har börjat insjukna igen, det har alltså mer gått 7 månader än 11. Det är ju anledningen till att de har börjat eller ska snart börja med en tredje dos. Som jag har förstått det gäller det dock lindrig sjukdom och som jag har uppfattat diskussionen i Sverige så kommer man inte att försöka vaccinera bort lindrig sjukdom med en tredje dos utan bara allvarlig.

I mina ögon så har ju pensionärer redan bidragit mot en överenskommelse om att det finns en pensionsålder då de "får tillbaks" en del av det de har betalat.

Jag hoppas att de unga slipper anpassa sig till ett liv där 10 000 personer om året dör av covid och där en mycket stor andel av befolkningen måste jobba i vården för att det inte ska bli ändå fler. Samtidigt som skatterna höjs dels för vårdbehovet men också för att ta hand om alla som har postcovid. Det kommer att bli ett mycket knapert liv. Jag önskar dem ett bättre liv än så.
Då är det alltså än värre än det som prognosticerats.

Jag tror du förstod vad jag avsåg, och att alla inte deltar i alla nycker kollektivet får för sig och att alla därmed kan bli offer för repressalier. Eller de pensionärer som inte vaccinerade sig med xxxxxx, inte gjorde värnplikt, eller whatever skall beläggas med repressalier?
Jag kan bara säga att jag inte vill ha ett samhälle som 30-45 i Tyskland, eller Sovjet under större delen av 1900-talet, eller som i Kina idag med "socialt kapital". Tack men nej tack. Du väljer vad som skall ske med din kropp, och jag väljer vad som skall ske med min kropp.

Det är inte en framtid jag ser. Däremot ser jag att vi kanske inte skall apa efter medelhavskulturer med kindpussar, extremt (med nordiska ögon sett) socialt liv, osv. Att vi inte måste sitta i kontorslandskap och låta smittan studsa mellan de anställda. Att vi återgår till att hålla 1900-talets avstånd i offentliga rummet. Det finns fler åtgärder som är långt mer smitthämmande än en ständig vaccinering av befolkningen.

Nåväl. Nu kallar hushållssysslor. Var och en till sitt säger jag, och ingen har rätt att samma någon annan. Oavsett vaccinationsval.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men vaccinering och minskad smittspridning hänger ju ihop också.
Visst följer de varandra men min poäng är att vi borde fokusera på symptomen nu, inte på smitta detekterad genom PCR eller annan test. Annars kommer det här undantagstillståndet aldrig ta slut eftersom att viruset är här för att stanna.

Det underliga är jag att tror en och annan gillar det här samhällstillståndet på något masochistiskt sett. Den gruppen människor tittar alltid fram vid kriser, krig och elände.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst följer de varandra men min poäng är att vi borde fokusera på symptomen nu, inte på smitta detekterad genom PCR eller annan test. Annars kommer det här undantagstillståndet aldrig ta slut efter som att viruset är här för att stanna.

Det underliga är jag att tror en och annan gillar det här samhällstillståndet på något masochistiskt sett. Den gruppen människor tittar alltid fram vid kriser, krig och elände.
Om vi bortser från tragedierna vad sjukdomen medför (död, post-covid, osv). Vad är problemet med hemarbete och social distansering?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eric Topol menar att USA saknar data för Deltavarianten:

[länk]
Jag läste väldigt lite av artikeln men jag såg att där finns en länk till något som ser ut som grunden (eller en av grunderna) till artikeln jag läste där det stod om de 80 %.
In the July Provincetown Delta outbreaks that the CDC reported on the risk of fully vaccinated requiring hospitalization was 1%, not .01%, and that may not be a reliable estimate for the incidence of such infections occurring throughout the country.
Kolla närmare på den om du vill, jag har inte tid.

Claes Sörmland
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om vi bortser från tragedierna vad sjukdomen medför (död, post-covid, osv). Vad är problemet med hemarbete och social distansering?
Det står dig fritt att ordna så att du kan arbeta hemma och socialt distansera dig. Men om det påtvingas av staten så lägger det sig som en kvävande filt över de flesta av oss.

Det står dig fritt att ordna så att du kan arbeta hemma och socialt distansera dig. Men om det påtvingas av staten så lägger det sig som en kvävande filt över de flesta av oss.
Nej, det står oss inte fritt att ordna det. Det är skitsnack. Det är arbetsgivaren som styr och ställer, oftast av ett kontrollbehov. Vidare talar statistiken emot det du hävdar; antalet självmord sjönk med 10 % under 2020, så om någonting har dessa "tvingande" åtgärder gjort människor gott. Det är ingen som tagit livet av sig eller lidit (på riktigt) av att inte kunna gå på krogen, åka på chartetsemester eller annat extremt privilegierat. Däremot är många vana vid en viss vardag, och när det privilegiet inte går att njuta av så gnälls det.

BirgitS
Då är det alltså än värre än det som prognosticerats.
Att man ser att gamla människor börjar insjukna efter en viss tid betyder ju inte att det är typiskt för ett befolkningsgenomsnitt.
Jag kan bara säga att jag inte vill ha ett samhälle som 30-45 i Tyskland, eller Sovjet under större delen av 1900-talet, eller som i Kina idag med "socialt kapital"
Det vill inte jag heller.

Det är inte en framtid jag ser. Däremot ser jag att vi kanske inte skall apa efter medelhavskulturer med kindpussar, extremt (med nordiska ögon sett) socialt liv, osv. Att vi inte måste sitta i kontorslandskap och låta smittan studsa mellan de anställda. Att vi återgår till att hålla 1900-talets avstånd i offentliga rummet. Det finns fler åtgärder som är långt mer smitthämmande än en ständig vaccinering av befolkningen.
Med deltavarianten verkar det räcka med att du är på ett par meters håll i några få minuter inomhus. Det betyder t.ex. stopp på alla möten i ett konferensrum, stopp på alla handskakningar och mycket annat som väl får anses vara en del av svensk kultur. Det är nu ett virus som är mer smittsamt än förkylningar. Nya varianter kommer att bildas och spridas om inte smittspridningen är låg.

BirgitS
Visst följer de varandra men min poäng är att vi borde fokusera på symptomen nu, inte på smitta detekterad genom PCR eller annan test. Annars kommer det här undantagstillståndet aldrig ta slut eftersom att viruset är här för att stanna.

Jag tycker det låter lite som en sån förändring på det som sägs i intervjuer med t.ex. Ali Mirazimi och även i det som kommer ut från Fohm. Typ vi måste lära oss att leva med viruset och det viktiga är att folk inte blir allvarligt sjuka så det är det som vaccineringen ska stoppa och inte förhindra att alla blir sjuka.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.