Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bäste bror! Var inte så säker på det.
Här de nyligen en intervju med en förintelselägeröverlevare som sade att han ofta fick frågan, varför han inte flydde när terrorn mot judarna började.
Han svarade att vi kunde i vår vildaste fantasi alldrig föreställa oss hur det skulle bli.
För det kom lite i taget och efter varje skärpning av lagarna, sade vi -"värre än såhär, kan det inte bli. För så dumma kan de inte vara"?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan.

Staffans
Exakt, men det gör inte att de för den sakens skull tycker om att förintelsen devalveras till att betyda att man får försaka lite frihet. Det är snarare en lavett i ansiktet. Folk jämför gärna lite förhastat sina problem eller egenskaper med värre saker, vilket brukar sluta olyckligt.
Tex är det inte en våldtäkt att få sin mobil stulen. Det är inte heller som en polarexpedition att gå i blötsnö till busshållplatsen. Vaccinmotståndare är inte en folkgrupp. Och bäste bror, 12 cm är inte 12 tum. Eftersom det är ett byggforum :cool::heart:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så nästa steg är att alla utan körkort ska bära ett märke så att alla andra kan kontrollera att en sån person inte sätter sig bakom ratten?
Alla utan taxikort bär ett märke för det?
Alla som inte är legitimerade läkare bär ett märke för det?
Alla som inte är behöriga elektriker bär ett märke för det?
Osv.
Såtillvida de tillhör små minoriteter kan det äga en viss relevans.

P
isoder skrev:
För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass
Det är nog därför som regeringen skickar ut ett lagförslag på remiss.
och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär.
Ett vaccinpass ändrar inte på självbestämmandet över sin egen kropp. F.ö. så skyddar regeringsformen (en av våra grundlagar) mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Att ändra en grundlag är inget man gör på en kafferast.
Gäller samma då vid exempelvis aborter?
Vill du verkligen ha en abortdebatt? Den maskburken tycker jag att du i så fall lämpligast öppnar i en ny tråd.
Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.
Det finns inga likheter med Nazityskland. Den närmaste likheten med vaccinpass är körkort. Vanliga svenska körkort. Det handlar i båda fallen om att skydda allmänheten från en känd fara.

Jag ivrar f.ö. inte för införandet av ett vaccinpass, men jag tycker illa om nazistreferenser där sådana är helt uppåt väggarna.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
P
isoder skrev:
Har du förresten hört talats om Quarantine Camps i Australien? Skrämmande utveckling tycker åtminstone jag.
Ett krav på att vara i karantän en kort period för att få resa in i landet är/var ganska vanligt i flera länder. Även i Europa.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
isoder skrev:
Nej jag får inte köra bil utan körkort - men jag kan åka buss, tunnelbana, taxi och ta mig till samma platser som alla andra
Nej jag får inte köra taxi, jobba som läkare/sjuksköterska utan legitimation, men jag kan få ett annat jobb och försörja mig som alla andra
Tror du att avsaknad av ett covidbevis skulle göra att du bleve tvungen att sitta isolerad hemma? I så fall tror du nog fel.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
isoder skrev:
Då förstår jag att du som vaccinerad avsäger dig vård vid eventuella biverkningar då också?
Ett covidbevis innebär inte att ovaccinerade ska förvägras vård. Skilj lite på päronen och saxarna nu.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och jag tycker det om jämförelsen med utbildningsfrågor (man ska haft en körutbildning för att köra bil) med den kroppsliga integriteten. Ni måste vara jävla nöjd att ni tror att ni hittade ett kryphål för att kunna tvinga folk att vaccinera sig, men det är inte ett kryphål, bara ett dåligt argument.
Det är ingen här (tror jag åtminstone) som vill tvinga folk att vaccinera sig. Det är dessutom omöjligt att genomföra, lyckligtvis.

Däremot är det många som tycker att det inte ska vara för lätt att utsätta sina medmänniskor för livsfara.

Jag tycker inte att vaccinpass är den högst prioriterade åtgärden för att hindra att smittspridningen ökar igen. Den högst prioriterade åtgärden bör vara att alla ovaccinerade följer FOHMs rekommendationer från när smittspridningen var som värst. Det kommer att hjälpa till alldeles kolossalt mycket.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Men det är där skon klämmer. Hela inställningen att du tycker det är viktigare att övertyga folk att vaccinet är bra genomsyrar denna inlägg, och de blir väldigt endimensionella av det.
Jamen, det är ju bra.

Att i varje andetag, då man försöker bemöta ytterligare en konspirationsteoretikers vanföreställning om covidvaccin, även rabbla upp vaccinets nackdelar blir ju bara för mycket. Eftersom fördelarna överväger så fantastiskt stort så räcker det med att försöka övertyga om fördelarna. Annars degenererar diskussionen till att handla om små detaljer om alla tänkbara men obevisade nackdelar.

Nackdelarna är för en extremt stor majoritet av befolkningen helt oväsentliga. Här verkar det brista hos många vaccinmotståndare. De tycks inte klara av att göra rationella riskanalyser. Om det beror på bristande förmåga att jämföra storleksordningar eller om det är något annat vet jag inte.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
På något sätt spelar det någon roll, men det kan ändå vara bättre att acceptera att folk tycker olika än att försöka övertyga alla om den rätta åsikten
Acceptera att någon har en avvikande åsikt måste man, men man måste inte låta missförstånd, desinformation, osanningar eller rena lögner stå oemotsagda.

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det senare alternativet är nog det som läkarvetenskapen skulle förorda om man måste välja.
Njae, jag tror att attityden till smärtlindring har ändrats en del på senare tid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Varför inte ge en kort resumé så kan nyinkomna hänvisas till den?
tommib antyder redan i det inlägg som den här deltråden började med (följ länkarna bakåt) att han inte tycker att överviktiga ska betala sin vård själva.

Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver ju inte nödvändigtvis vaccinera sig. Det går ju bra att visa ett friskhetsintyg lika gärna.
Nej, men man kan ha antikroppar…

Nissens Nissens skrev:
Nej, men man kan ha antikroppar…
Ja, då är man väl frisk?

Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, då är man väl frisk?
Kanske det, men kriteriet är ju att ha antikroppar, det mindkar risken för smittspridning OCH svårare symtom. Bara att man är frisk gör ju inte det…

Redigerat:
P
Nissens Nissens skrev:
Kanske det, men kriteriet är ju att ha antikroppar, det mindkar risken för smittapridning OCH svårare symtom. Bara att man är frisk gör ju inte det…
E-hälsomyndighetens covidbevis för resor är tredelat.
Jag misstänker att ett eventuellt covidbevis för inrikes ändamål kommer att baseras på det.

E-hälsomyndigheten, förresten. Låter inte det som en myndighet som ska se till att androider mår bra?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.