Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Handyman 1 skrev:
Blir ju bara löjligt med ordlekar, självklart är det ett tvång om det kräver vaccinering för att inte omfattas av begränsningarna, och hur länge tänker du mobba ut dom ovaccinerade, det är väl över 80% vaccinerade nu hur många krävs det, och HUR MÅNGA sprutor ska du kräva att vi alla trycker i oss för att få vara med i ditt samhälle?
Nej, det är inte en ordlek och nej det är inte ett vaccinationstvång. Ett vaccinationstvång innebär att ingen kommer undan för att staten tar till våld för att se till att alla blir vaccinerade. Du har kanske aldrig blivit tvingad till något på riktigt?

Drygt hälften av Sveriges befolkning är färdigvaccinerade. Det är ganska långt från 80%.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jo, men förklara gärna, varför är jag en foliehatt, förstår verkligen inte? :)
Tyvärr kommer du aldrig förstå det. Även om jag förklarade för dig som en 5-åring, som din hjärna förmodligen befinner sig på utvecklingsmässigt.

P
Har jag sagt att jag inte har vaccinerat mig?

P
Handyman 1 skrev:
Ok, en spruta räcker iaf inte då?
Nej, tyvärr gör det inte det. För de vanligaste vaccinerna (Moderna, Pfizer och Astra Zeneca) behövs två sprutor med ett antal veckor mellanrum för att uppnå fullt skydd (eller snarare så bra man kan få med dessa vaccin). Med Janssens vaccin ska det räcka med en spruta, men det används inte i Sverige tror jag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Har jag sagt att jag inte har vaccinerat mig?
Tycker det framgick tydligt att du är aldrig skulle ta en spruta i armen för något. Hoppas du blir förevigt utestängd från samhället.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker mer att smittspridningen inte måste ned utan att vaccinationsgraden snarare måste upp. Att folk får en mild COVID-infektion är inget problem, det är snarare en fördel för det ger vanligen en mycket bra immunisering. Men att folk får allvarlig COVID är ett jätteproblem för vården (förutom individens eventuella lidande) och det kan vi åtgärda genom utbredd vaccination. Syftet med vaccinationen är således att mildra symptomen av smittan, inte att få bort den.
Det är synd om vården men jag hoppas verkligen de ovaccinerade får lida lite, eller mycket.

P
1 markus1 skrev:
Tycker det framgick tydligt att du är aldrig skulle ta en spruta i armen för något. Hoppas du blir förevigt utestängd från samhället.
Du får nog läsa tråden lite bättre, lämpligen imorgon:)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Flockimmunitet är inte aktuellt, våra barn är inte vaccinerade och Delta kommer att spridas som en farsot nästa vecka när skolor och dagis öppnar. Dessutom smittas man ju även om man är vaccinerad men sannolikheten är lite lägre. Syftet med vaccineringen är således inte att få bort viruset, det kommer inte att hända. Syftet är att skydda sjukvården från medelålders och äldre som fyller våra intensivvårdsplatser. Barnen kan lika gärna få sin immunisering via naturlig smitta är den svenska bedömningen just nu.
Flockimmunitet medför inte nödvändigtvis att viruset försvinner. Det innebär att smittspridningen minskar (eller åtminstone inte ökar) under en längre tid.

Man kan eliminera ett virus med hjälp av flockimmunitet. Smittkoppor är nog det mest kända exemplet.
Det är väl tveksamt om det kommer att vara genomförbart med covid-19.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Du får nog läsa tråden lite bättre, lämpligen imorgon:)
Gjort det och du vet ju inte ens hur många sprutor som krävs för att vara fullvaccinerad. Tillsammans med allt övrigt du skrivit i tråden så framgår du som en komplett foliehatt.

1 markus1 skrev:
Tyvärr kommer du aldrig förstå det. Även om jag förklarade för dig som en 5-åring, som din hjärna förmodligen befinner sig på utvecklingsmässigt.
Vilken trevlig ton du har...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok men varför är det rimligt? Bara för att de inte vill vaccinera sig? Så är de rimligt att de får göra lite mindre som andra klassens medborgare?
Tur att grundlagen finns.
Det är rimligt att personer som utgör ett hot (direkt eller indirekt) mot folkhälsan begränsas i vad de får göra.
Så är det med andra smittamma sjukdomar.

Det måste förstås finnas en bra balans mellan individens frihet och skyddet av samhället (men det gäller ju rent allmänt för oss alla).

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det är inte en ordlek och nej det är inte ett vaccinationstvång. Ett vaccinationstvång innebär att ingen kommer undan för att staten tar till våld för att se till att alla blir vaccinerade. Du har kanske aldrig blivit tvingad till något på riktigt?

Drygt hälften av Sveriges befolkning är färdigvaccinerade. Det är ganska långt från 80%.
Drygt 80% har antingen fått båda sprutorna eller bara ena. Det är ganska bra siffror

1 markus1 skrev:
Det enda rätta alternativet på frågan
Varför har jag inte vaccinerat mig?

- För att jag är en foliehatt utan hjärnceller
Pratar du om dig själv?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vilken trevlig ton du har...
Behöver inte ha en trevlig ton mot foliehattar och anti-vaxxers. Hoppas de får betala fullpris på IVA när de ligger där. Jag vill inte betala för dem.

P
P pmd skrev:
– Goddag!
– Yxskaft.

Jag förstår inte riktigt vad din fråga har med saken att göra. Dessutom tycks den utgå från en felaktig premiss.

Du tycktes ha något emot att ett läkemedelsbolag tjänade pengar på att framställa ett vaccin. Jag undrar alltså om det är något isolerat eller om det även gäller andra läkemedel och andra läkemedelsbolag.
Perfekt! Nu förstår du hur jag känner mig med dina omvandlade frågor. Sluta " cherry picking" när det kommer till mina inlägg. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.