939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
MaxHugo skrev:
Staffans2000 skrev:
Nu kan vi snart avnjuta lite normalitet även i Sverige också. Tack alla som genomlidit ont i armen, feber en kväll, o.s.v. Utan oss hade vi gått in i ytterligare en mörk period av ökad smitta, dödsfall och restriktioner.
Jag tycker vi firar genom att sluta diskutera med de som inte bidragit till att de flesta restriktionerna snart är ett minne blott.
Jag tycker vi firar genom att sluta diskutera med de som inte bidragit till att de flesta restriktionerna snart är ett minne blott.
Ja vi som har varit med i verkligheten känner igen det du skriver mot skillnad vad folk som inte varit med tycker det är märkligt att du lever.S sinclairhacker skrev:Lite sent svar men biverkningar vid vaccinering fick vad jag vet vårdpersonal inom den region jag arbetar inom fylla i själv via Läkemedelsverket, fanns bra guider o det har återrapporterats. De jag känner har haft feber frossa eller ännu lättare saker en kort tid, inget anmärkningsvärt. Många har knappt kännt något.
Ja, för att dra det till sin spets så är det ju klart att om 100% av befolkningen är vaccinerad så kommer vaccinerade att stå för den mesta av smittspridningen.M mickef skrev:
I ett mer realistiskt scenario där det fortfarande finns en del ovaccinerade så kommer vaccinerade också att vara de största smittospridarna om det finns väldigt många vaccinerade jämfört med ovaccinerade, men det är knappast troligt att de kommer att sprida lika mycket smitta som de ovaccinerade gjorde när dessa utgjorde en majoritet.
Ja, helst.O Otto Kulladal skrev:
Men dessa utgör vanligen inte ett akut hot mot sjukvårdens kapacitet att ta hand om andra vårdbehövande. Tänk på vad som krävs för att isolera en covidsjuk patient från andra på sjukhuset.
Skador som drabbar (eller som de ser till att drabbas av, snarare) rökare, supare, kriminella eller idrottare smittar så värst mycket. Åtminstone inte i närheten av hur mycket covid-19 smittar. (Med reservation för kriminella; jag är osäker på varför Otto hade med dem i sin uppräkning).Staffans2000 skrev:
Den frågan är ställd, åtskilliga gånger till de frälsta. Ingen har dock svarat. Inte ens vår läkarskribent.
Synd. För det skulle verkligen vara intressant att få en ordentlig genomgång med siffror och procentsatser för varje enskilt riskbeteende.
Min gissning är att tystnaden beror på ogenomtänkta inlägg, samt, om andra riskbeteenden skall tas med, kommer vi alla att hamna, i åtminstone ett par av dom och då blir det ju inte så roligt längre?
Vad gäller bilister och cyklister så kan deras skador "smitta", dvs någon annan kan skadas av deras beteenden. När det gäller bilister så har vi ett försäkringsobligatorium för att motverka den effekten, men cyklister bör uppenbarligen förbjudas.
Enligt en artikel i The Atlantic blev massor av ryska vetenskapsmän som vägrade att ta avstånd från genetik avskedade och inspärrade på mentalsjukhus (standardmetoden att tysta dissidenter i Sovjetunionen). Några blev till och med dödade.R RoAd skrev:
Stalin gillade Trofim Lysenko skarpt, nämligen.
Va? Räknas inte dem? Men vad i allsin dar!
Demmpa skrev:
Vad får dig att säga att det får vara max fem personer i en A-traktor?
Det får vara passagerarsäte fram för upp till två personer. Det får inte vara något gods/personer bakom framplatserna.
Varken förare eller passagerare behöver bälte.
Det är inte förbjudet att ta med fler passagerare än det finns platser, så länge som det inte kan uppstå någon fara.
Trafikförordningen SFS(1998:1276) 3 kap. 79§
[länk]
T.ex. en 940 har vad jag vet plats för 4 passagerare. Om det (enligt din uppgift) är ok att ha begränsat (?) eller som jag skrev 8 passagerare + förare så anser jag fortfarande att det ur smittosynpunkt (DET VI DISKUTERAR HÄR) är helt idiotiskt. Men det kanske är ett beslut man kan förvänta sig av vissa "motorintresserade"...Demmpa skrev:
Vad får dig att säga att det får vara max fem personer i en A-traktor?
Det får vara passagerarsäte fram för upp till två personer. Det får inte vara något gods/personer bakom framplatserna.
Varken förare eller passagerare behöver bälte.
Det är inte förbjudet att ta med fler passagerare än det finns platser, så länge som det inte kan uppstå någon fara.
Trafikförordningen SFS(1998:1276) 3 kap. 79§
[länk]