939 539 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag vet att passet idag enbart handlar om resor utomlands.P Pin skrev:Jag håller med dig i den första delen, rent ekonomiskt kunde vi börjar med de som arbetar och pensionärerna kunde stannat hemma. Nu gjorde vi inte så af flera skäl, ett är att de gamla inte kan isolera sig helt, speciellt inte de som redan behövde vård och hemtjänst.
Jag tror du missuppfattat vaccinpass radikalt. Det ska inte användas försatt låsa ute ovaccinerade från restaurangbesök. De ska användas för utlandsresor (redan så idag) samt större evenemang såsom dansbandsveckan i Malung, AIK i globen enkelt Springsteen på Ullevi. Eller vad du nu gillar.
Men även på restaurang skulle det nog vara positivt. Idag maxantal vid borden, flera platser blockerade gör att hålla avstånd och begränsade öppettider. Med pass kan detta delvis skrotas. Är 20% utan passet större bortfall än vad det är dagsläget? Jag vet inte, men ser det som sannolikt att det vore bättre med 80% av kunderna och business as usual, än 100% av kunderna med restriktioner. Eller kanske till och med fler av de vaccinerade väljer att inte gå på restaurang av försiktighet än antalet ovaccinerade potentiella kunder…
Hur ser din analys ut?
I media pratar man vaccin pass och annat än resor.
Så för enkelhetens skull kalla det för vaccinpass eller ska vi kalla det för byggahusare!
Låsa folk ute eller inte är bara olika sätt att se på det.. Det håller folk ute, de som inte har vaccinerats. Försök inte sminka grisen det är och förblir en gris...
Man vill förhindra att vaccinerade ska få tillträde till olika ställen. T.ex fotbollsmatcher.
För att undvika att smitta sprids. Tanken är bra men frågan är hur många osmittade det är på en match? Snart är 80% vaccinerade.
Om vi går till restaurangen kommer vi till första frågan alla dessa prylar man kommit på från fhm. Har de minskat smittan?
Jag vet inte.
Men vi gissar bara. Vi vet inte hur många som går ut och är ovaccinerade samt smittade?
Å andra sidan vi andra är vaccinerade... Så vi bör inte sprida någon smitta. Och inte bli smittade...
Men jag är övertygad om att krögaren gärna slipper även vaccin passet. Det lär kosta pengar eftersom någon måste stå i dörren och säga nej. Säg ca 6timmar a 400:- för krögaren. Det är alltså krögarens kostnad. Som måste dras in. För att stoppa hur många? Det vet vi inte.
Jag tror inte någon krögare vill ha det. Men visst om man börja blanda andra saker i leken så.
Du har hellre öppet än stängt.
Du jobbar hellre och får lön än jobbar gratis
Tycker faktiskt det skulle vara positivt med covidpass för då skulle det visa att man både smittar och kan smittas även fast man är vaccinerad om man exempel går på rockkonsert .P Pin skrev:Jag håller med dig i den första delen, rent ekonomiskt kunde vi börjar med de som arbetar och pensionärerna kunde stannat hemma. Nu gjorde vi inte så af flera skäl, ett är att de gamla inte kan isolera sig helt, speciellt inte de som redan behövde vård och hemtjänst.
Jag tror du missuppfattat vaccinpass radikalt. Det ska inte användas försatt låsa ute ovaccinerade från restaurangbesök. De ska användas för utlandsresor (redan så idag) samt större evenemang såsom dansbandsveckan i Malung, AIK i globen enkelt Springsteen på Ullevi. Eller vad du nu gillar.
Men även på restaurang skulle det nog vara positivt. Idag maxantal vid borden, flera platser blockerade gör att hålla avstånd och begränsade öppettider. Med pass kan detta delvis skrotas. Är 20% utan passet större bortfall än vad det är dagsläget? Jag vet inte, men ser det som sannolikt att det vore bättre med 80% av kunderna och business as usual, än 100% av kunderna med restriktioner. Eller kanske till och med fler av de vaccinerade väljer att inte gå på restaurang av försiktighet än antalet ovaccinerade potentiella kunder…
Hur ser din analys ut?
PS:Känner fler som åkt utomlans med ett negativt covidtest så vet inte vad som gäller om det räcker eller kommer ändras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det kan jag ha skrivit vid något tillfälle men ditt inlägg var ju ett svar till Kristina som skrev generellt om covidpatienter jämfört med andra patienter.MaxHugo skrev:Du skrev "Sen är det ju inte du som avgör vad som belastar vården för mycket utan de som jobbar i vården"
Dom två sjukhusen jag pratar om (finns fler) så ser dom inte covid-19 patienter som någon stor belastning idag.
Att använda argumentet "ovaccinerade personer belastar sjukvården" är så svagt argument idag för att få folk att vaccinera sig.
Det är antagligen så att regioner/sjukhus med inga eller nästan inga covidpatienter just nu upplever att det inte är ett problem. Region Stockholm ansåg att det var ett bekymmer (för mycket belastning) med covidpatienterna under första halvan av augusti eftersom det då var sommarbemanning vilket ledde till att personal tvingades jobba dubbla pass. Även nu igen när antalet har stigit till 100 st så är det vissa problem för en del sjukhus och det låter som att en del sjukhus har börjat ställa in planerade operationer. Om inte annat så verkar de bli tvungna att göra det ganska snart eftersom antalet än så länge bara stiger.
Om du räknar på sannolikheter så ser du snabbt att samlar man endast fullvaccinerade så är sannolikheten för smittspridning väldigt låg. Släpper man in ovaccinerade så ökar både risk för smittspridning och större last på vården…V växelventil skrev:
Obs, detta inlägg är endast för de som ser gråskalor, inte bara svartvitt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
[
Men jag minns inte att pratat så mycket om att restaurangen smittar.
Visst smittar det. Fhm vill inte lockdown. Då får man leva med eventuella risker.
Fundera då lite på kostnaderna för krogen och risken för att några ska bli smittade? De allra flesta som smittas blir inte så sjuka att de måste läggas in.
Alla ställen där människor möts finns risken att smittan sprids. Så egentligen borde det väl vara vaccinpass på butiker. VC lär nog börja. De gillar inte sjuka människor där.
Så varför inte?
Nu vet jag att man pratat om kollektivtrafiken och riskerna.BirgitS skrev:
Men med vaccinpass är nog tanken (i alla fall i andra länder) att det inte behövs några regler om maxantal per bord och avstånd mellan bord så att restaurangerna kan få in fler personer än de kan idag i Sverige.
Restauranger är ett stället där viruset kan ta sig från ett hem till ett annat resp. från en arbetsplats till en annan. Håller du med om det?
Kollektivtrafik är negativt på liknande sätt.
Visst smittar det. Fhm vill inte lockdown. Då får man leva med eventuella risker.
Fundera då lite på kostnaderna för krogen och risken för att några ska bli smittade? De allra flesta som smittas blir inte så sjuka att de måste läggas in.
Alla ställen där människor möts finns risken att smittan sprids. Så egentligen borde det väl vara vaccinpass på butiker. VC lär nog börja. De gillar inte sjuka människor där.
Så varför inte?
Japp eller vill inte se något överhuvutagetNissens skrev:
Om du räknar på sannolikheter så ser du snabbt att samlar man endast fullvaccinerade så är sannolikheten för smittspridning väldigt låg. Släpper man in ovaccinerade så ökar både risk för smittspridning och större last på vården…
Obs, detta inlägg är endast för de som ser gråskalor, inte bara svartvitt.![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nej, det räcker ju att den som kollar bordsbokningar och berättar var man får sitta även kollar QR-koden, resp. på mindre ställen att den som tar upp beställningen kollar. Kostnaden är då snarast kostnaden för en QR-läsare som är kopplad till ett datorprogram.Bananskalare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nu är jag inte för någon sorts covidpass utan hoppas att vi slipper det men ju mer smittspridningen ökar så att lättnader måste skjutas upp ju högre blir trycket på regeringen att införa det.Bananskalare skrev:
Nu vet jag att man pratat om kollektivtrafiken och riskerna.
Så varför inte?
Restauranger har blivit omnämnda som att det har varit många som har uppgett, i samband med smittspårning, att de har smittats på restauranger och liknande i samband med träffar med vänner etc. Många gånger har det väl förkortas till smittspridning i samband med sociala sammankomster.
Man vet att prat ökar risken för smittspridning liksom att göra det under längre tid. I butiker pratas det inte så mycket, särskilt inte under påbudet att bara handla ensam, och även när man gör det i kassan etc. så är det mycket kort tid. Däremot på en restaurang etc. sitter folk och pratar under lång tid.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja...Nissens skrev:
Om du räknar på sannolikheter så ser du snabbt att samlar man endast fullvaccinerade så är sannolikheten för smittspridning väldigt låg. Släpper man in ovaccinerade så ökar både risk för smittspridning och större last på vården…
Risken för smittspridning ökar om man slänger in några ovaccinerade i lekan.
Men fördelen är de kommer troligtvis hålla smittan till sig själva. De vaccinerade klarar sig med största sannolikhet. Men det bygger på att ovaccinerade har någon smittad. Annars spelar ingen roll.
Men eftersom vi nu har väldigt många på samma plats så ökar risken att någon behöver sjukvård. Även ovaccinerade kan bli sjuka. För tro det eller ej. Det finns andra sjukdomar än corona. Dessa är dessutom lika många som innan corona.
Vilket sammanträffande. Jag sitter också på staketet när det gäller covid 19 men insåg förra veckan att jag behöver TBE-skydd (läste läbbig artikel i tidningen). Svampsäsongen drar igång och jag har alltid med ett gäng kryp hem, så i eftermiddag ska jag få en första injektion.Staffans2000 skrev:
Då kan jag kontra att om man bara släpper in folk med genomgången covidinfektion är sannolikheten för smittspridning väldig låg. Släpper man in vaccinerade utan genomgången covidinfektionen ökar både risk för smittspridning och större last på vården.Nissens skrev:
Man kan ju titta på agenda som gick igår där proffesorn säger att fullvaccinerade så fungerar vaccinet bra mot sjukdommen men väldigt dåligt mot smitta.harry73 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja tänka sig.återigen drar du slutsatser så snabbt. Förra gången hade du galet fel samt att du avslöjade dig själv.timmelstad skrev:
Dina antaganden går inte ihop.
Om pandemin fortsätter (samhällsspridning pågår) så kommer det fortsätta existera restriktioner. Det påverkar ekonomin. I ett sånt sammanhang kommer ett vaccinpass möjliggöra en större kundbas för nämnda verksamheter. Alltså vore det positivt för dem. (Gissa varför hela kultursektorn vill ha det på plats redan nu).
Det finns många exempel på där man kunnat kartlägga sällskap på restaurang där folk smittats.
Du säger att äldre ”gjort sitt” men att man är gammal innebär inte per automatik att man bidrar till ett nettounderskott som äldre. Du förklarar inte på något sätt HUR det är dåligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så jag drar slutsatsen att det är ett tyckande hos dig som du inte har underbyggt.
Den här gången? Har du rätt eller fel?
Till en viss del har du rätt. Men du klantar till det genom att missa det uppenbara...
Så ett tips till nästa gång. Dra inga slutsatser om andra Du gör bara bort dig.
Det handlar väl mest om att de är så fruktansvärt få, mot de som är positiva. Aldrig lyckats visa ett faktaunderbyggt bevis för sina påståenden. och rent allmänt går stick i stäv mot den samlade forskningen i ämnen. De få som faktiskt har en läkare elelr forskarbakgrund, är allt från före detta forskare, Professorer, veterinärer mm. Gemensamt är att de inte varit inblandade i någon forskning rörande Covid. många ahr inte ens varit verksamma inom medicin, alternativt för årtionden sen.Staffans2000 skrev:
Jag har inte sett EN enda väl underbyggt rapport, från någon som FAKTISKT jobbat med detta virus, som är motståndare. Däremot Extremt mycket från dom som gör det. Där är ju enigheten i det närmsta 100%...