917 673 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Korrekt, egoism leder inte alltid till något negativt.L Lilak skrev:BirgitS berättade om sin egen son, som hon trodde vaccinerade sig för att inte smitta sina äldre släktingar.
Hon skrev också om en 16-åring som inte heller ville smitta sina äldre släktingar.
De flesta tycker nog att det var av omtanke.
Du skrev att det var egoism, för att det var deras egna släktingar. Eller har vi missförstått det?
Jag kommenterade på Silly Bear inlägg. Sen om du tror att rökare och alkolister inte belastar sjukvården så får du nog läsa på lite.Nissens skrev:
Nej, du nämnde inget om överbelastning av sjukvården, men det är det detta handlar om. De som inte vaccinerar sig riskerar att överbelasta vården vilket får konsekvenser i stora kostnader och risk för både andras och deras egna liv och hälsa.
De du räknar upp orsakar inte det så det är svårt att förstå varför du ens räknar upp dem…
Första inlägget var #2866 i ett svar till Nissens där ovaccinerade påstods vara egocentrerade.R RoAd skrev:
Du verkar inte förstå vad jag skriver.MaxHugo skrev:
Om jag säger så här då:
Av alla de du räknade upp, vilka sjukhus har överbelastade intensivvårdsavdelningar respektive vanliga vårdavdelningar med dem?
Tror du att Covid-19 är jämförbart med rökning och godisätande så är det nog du själv som skall läsa på lite…
Redigerat:
Kanske missade att förklara i första inlägget men jag är ganska säker på att det kommer ett vaccin som kommer fungera bättre eller rättare sagt minskar ner smittan betydligt bättre än det vi har idag.P pmd skrev:Om alla som inte har medicinska förhinder vaccinerar sig så tror jag att det finns en chans att minska smittspridningen till en acceptabel nivå. Tills dess måste vi förstås hålla avstånd och inte pussa främlingar.
Men det är en annan sak.
Jag undrade alltså om du har bestämt dig för att att inte vaccinera dig för att folk i allmänhet är sämre på att följa FOHMs rekommendationer nu än för ett halvår sen. Det var det du skrev i inlägg #3084, och jag tyckte att det var så knäppt att jag bad dig om ett förtydligande.
Tar nu ett exempel i verkligheten.
Talade med min syster igår som är fullvaccinerad och jobbar på covid 19 avdelning som var ute förra helgen på en båtresan vid höga kusten.Vädret var bra så dom satt uppe på däck men blåste lite så hon började känna sig lite småsnuvig.Nu när hon kom hem så blev hon sjuk och började misstänka att hon har åkt på covid 19 för började få symtom så hon testade sig som visade negativt svar så vad bra tänkte hon men sen började hon tappa både smak och luktsinne så nu är hon säker på att hon har covid 19 så frågan blir ju hur gör hon nu dels för att hon har negativt svar men samtidigt ska hon ju inte tappa smak och luktsinne.Hur många kommer att röra sig fritt ute om dom får samma svar som min syster har fått?Ej sjuk enligt provet men samtidigt har hon symtom att hon är sjuk.Känns inte bra om fler får liknade svar och risken är att man fått svar att man inte har covid 19 utan bara är lite förkyld så då är det ingen fara.Hur blir det då med tanke på att folk inte håller avstånd exempel att man är ju inte sjuk i covid 19 utan kan nog jobba för dom flesta är ju vaccinerade.
Mii syster kommer narturligtvis stanna hemma tills hon är symtomfri.
De sade på TV4 idag att pandemin numera är en pandemi för de ovaccinerade.V växelventil skrev:Kanske missade att förklara i första inlägget men jag är ganska säker på att det kommer ett vaccin som kommer fungera bättre eller rättare sagt minskar ner smittan betydligt bättre än det vi har idag.
Tar nu ett exempel i verkligheten.
Talade med min syster igår som är fullvaccinerad och jobbar på covid 19 avdelning som var ute förra helgen på en båtresan vid höga kusten.Vädret var bra så dom satt uppe på däck men blåste lite så hon började känna sig lite småsnuvig.Nu när hon kom hem så blev hon sjuk och började misstänka att hon har åkt på covid 19 för började få symtom så hon testade sig som visade negativt svar så vad bra tänkte hon men sen började hon tappa både smak och luktsinne så nu är hon säker på att hon har covid 19 så frågan blir ju hur gör hon nu dels för att hon har negativt svar men samtidigt ska hon ju inte tappa smak och luktsinne.Hur många kommer att röra sig fritt ute om dom får samma svar som min syster har fått?Ej sjuk enligt provet men samtidigt har hon symtom att hon är sjuk.Känns inte bra om fler får liknade svar och risken är att man fått svar att man inte har covid 19 utan bara är lite förkyld så då är det ingen fara.Hur blir det då med tanke på att folk inte håller avstånd exempel att man är ju inte sjuk i covid 19 utan kan nog jobba för dom flesta är ju vaccinerade.
Mii syster kommer narturligtvis stanna hemma tills hon är symtomfri.
Det ligger mycket i det.
Min empati ligger enbart hos de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
I maj var det betydligt högre smittspridning än nu. Lägst var det kring månadsskiftet juni/juli. Deltavarianten växte till sig i juni och den är ju mer smittsam. Visst införde man lite lättnader när det gäller evenemang någon gång då men jag tror nog att den stora smittspridningen under sommaren var när unga vuxna träffades kring restaurangbord och liknande för annars så skulle det nog inte ha varit så att det var just 18-29 år som blev allra mest smittade. Att gå på fotboll och liknande är mer spritt i åldrarna.V växelventil skrev:Det jag tänkte på var den kraftiga ökningen från nästan 0 fall i maj-juni för att sedan gå upp kraftigt i slutet av juni om det hängde ihop med lättade restriktioner och har för att jag läste det att dom skulle lätta på retriktionerna vid den tidpunkten men är inte hundra.Vi var sjuka slutet på januari och början på februari.Jag beställde 2st antikroppstest från apoteket som var världelöst och kostade 250 kr styck.Problemet som inte bara jag upplevde utan fler var att efter man stack i fingret var man skulle försöka droppa i blod i ett väldigt litet rör men det var svårt som tusan så testet visade att vi båda inte hade antikroppar.Man fick ju vänta lite med att betälla tid för vaccinering om man redan hade varit sjuk i covid om du kommer ihåg men frugan tog sista sprutan i juli och tänkte vaccinera mig i går men hade ingen tid.Tog ett antikroppstest i juli som visade sig att jag fortfarande hade antikroppar och då kostade det inget.
Då var det troligen alfavarianten ni blev sjuka av. Skyddet mot delta kan bli bättre av en vaccinationsdos.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Menar du kanske ett vaccin vars skyddseffekt består under längre tid?V växelventil skrev:
Det kan man inte veta och sen spelar det ju inte så stor roll om skyddseffekten består i flera år för den variant som vaccinet är mot när det kommer nya varianter hela tiden. Att fler vaccinerar sig nu är ett mycket bra sätt att få ner smittspridningen om 1-2 månader.
Det förekommer att PCR-tester ger felaktigt svar men det är väldigt ovanligt.V växelventil skrev:Nu när hon kom hem så blev hon sjuk och började misstänka att hon har åkt på covid 19 för började få symtom så hon testade sig som visade negativt svar så vad bra tänkte hon men sen började hon tappa både smak och luktsinne så nu är hon säker på att hon har covid 19 så frågan blir ju hur gör hon nu dels för att hon har negativt svar men samtidigt ska hon ju inte tappa smak och luktsinne.
Man kan tappa smak- och luktsinne även av andra luftvägsinfektioner. Sen skolorna började är det stor spridning av andra luftvägsinfektioner.
Följt ämnet ett tag och tänkte att nu får jag tillföra något.
*avvaktar tills vidare*
Utgångsläge: 30år,frisk i övrigt. Frun hade covid och vi pussades som vanligt. Jag blev inte sjuk. Inga antikroppar. Haft ytterligare tillfällen att bli smittad utan att bli det. Generellt motståndskraftig mot flunsan mm.
Ang vaccin: ingen motståndare och tycker absolut att folk i risk ska ta, frun vaccinerad tex.
Jag är själv vaccinerad inför thailandsresa tidigare och planerar för TBE, då jag rör mig mer i områden där det klassas som risk. Finns väl en uppsjö av ytterligare vacciner man kan ta om man anser sig ha behov av ett sådant skydd i det specifika fallet.
Ang egoism: I mitt specifika fall krävs att jag först blir sjuk (verkar omständligt) och sedan smittar någon. Retoriken blir ibland som om vi ovaccinerade går runt och sprider ett moln av virus dygnet runt. Så är det ju inte.
Jag jobbar fortfarande hemma, håller avstånd, handlar sena kvällar osv.
I övrigt blodgivare och månatlig givare som fadder sedan 13 år, ang egoism.
Ber om att inte bli ihopboxad med div foliehattar och konspiratoriker. I övrigt.... Döm mig..
*avvaktar tills vidare*
Utgångsläge: 30år,frisk i övrigt. Frun hade covid och vi pussades som vanligt. Jag blev inte sjuk. Inga antikroppar. Haft ytterligare tillfällen att bli smittad utan att bli det. Generellt motståndskraftig mot flunsan mm.
Ang vaccin: ingen motståndare och tycker absolut att folk i risk ska ta, frun vaccinerad tex.
Jag är själv vaccinerad inför thailandsresa tidigare och planerar för TBE, då jag rör mig mer i områden där det klassas som risk. Finns väl en uppsjö av ytterligare vacciner man kan ta om man anser sig ha behov av ett sådant skydd i det specifika fallet.
Ang egoism: I mitt specifika fall krävs att jag först blir sjuk (verkar omständligt) och sedan smittar någon. Retoriken blir ibland som om vi ovaccinerade går runt och sprider ett moln av virus dygnet runt. Så är det ju inte.
Ber om att inte bli ihopboxad med div foliehattar och konspiratoriker. I övrigt.... Döm mig..
Är nyfiken på hur du tror att Covid-19 smittar. Enligt din hypotes verkar det nästan omöjligt att bli smittad?A Andytor skrev:Följt ämnet ett tag och tänkte att nu får jag tillföra något.
*avvaktar tills vidare*
Din fru måste ha gjort något väldigt speciellt med någon för att bli smittad då, pussar räcker ju tydligen inte.