Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp. Som du ser det. Men alla ser det inte som du. Så om Nissens kommer att få rätt, vet ingen ännu. Allra minst, han själv. Vi får vänta och se. Hur svårt kan det vara att förstå.

Doris! Lär dem! Nä, förresten, Shaking Stevens gör det minst lika bra. Källa på det?
Givetvis. Undertecknad var där, när han drog loss i Skandinavium.

[media]
Bonusspår. Gamla trettiofyran.

[media]
Staffans Stevens
Som sagt, det finns inget annat vaccin som någonsin haft sådana effekter som dyker upp efter så lång tid som du snackar om.

Kollar du den fakta som finns tillgänglig här och på andra ställen så får du beskrivet för dig hur mekanismerna ser ut. Det är ju inte så att vaccinet är kvar i kroppen i evighet, det hjälper kroppen med att få immunförsvaret att reagera på viruset…

Men dina konspirationsidéer tillsammans med ditt högriskbeteende visa att du helt enkel har osedvanligt dåligt omdöme. Och det kan bara du själv förändra om viljan skulle dyka upp, någon annan kan inte hjälpa dig med det.

Vi andra kan vara glada att du tillhör en liten minoritet, hade ni varit många så hade hela samhället fått betydligt större problem än nu.

Jag hoppas du slipper hamna på intensiven den dan du åker på viruset, för det är en tidsfråga…

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstått det rätt är det värre i fattiga länder, vilket kanske Sverige också var i början av tidsaxeln i grafen…
Visst är det så, men här sitter vi på ett svenskt forum och diskuterar med svenskar och kanske någon finne. Då är det rimligt att man tar hänsyn till den svenska situationen och inte den i t ex Indien (som fortfarande har problem med mässling).

Visst kan man i länder med dålig vård rädda många liv med vaccin, därför kan det vara bra att inte använda all vaccin i västvärlden men fördela det över ändra länder med större behov

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Visst är det så, men här sitter vi på ett svenskt forum och diskuterar med svenskar och kanske någon finne. Då är det rimligt att man tar hänsyn till den svenska situationen och inte den i t ex Indien (som fortfarande har problem med mässling).

Visst kan man i länder med dålig vård rädda många liv med vaccin, därför kan det vara bra att inte använda all vaccin i västvärlden men fördela det över ändra länder med större behov
Jag tror inte att det är speciellt ont om mässlingsvaccin.

Att vaccinet numera ingår i MPR vaccinet är ju positivt.

Utan att veta misstänker jag att man kanske dels vill utrota mässlingen, men också undvika att få ett utbrott om många är ovaccinerade. Mässlingen smittar fantastiskt lätt.

Jag tillhör generationen som både haft mässlingen, påssjuka och röda hund.

Av dem var mässlingen värst med bred marginal…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Kan bara tala för mig själv. Mina argument är fortfarande samma som jag gav i början av tråden. Jag utgår från att mina naturliga antikroppar ger ett minst lika bra skydd som fullvaccinerade har, och även om man säger att skyddet blir ännu bättre med naturliga antikroppar + en dos vaccin, tycker jag att det räcker med ett bra skydd.
Under tiden avvaktar jag och ser hur allting utvecklar sig. det kanske kommer en ny variant som gör att alla behöver ett annat nyutvecklad vaccin. Sedan avvaktar jag också gärna för att kolla hur långvarig effekten av vaccinet är (och det ser inte bra ut än så länge). Skyddar den fortfarande för allvarlig sjukdom efter 2 eller 10 eller 50 år? Allvarliga biverkningarna är även något som behöver tid för att få hela bilden av. Skillnaden mellan tobaksindustrin och läkemedelsindustrin är inte så stor. Det handlar om mycket pengar, så kan man neka att det finns negativa effekter, gör man det så länge som möjligt. Det bevisar väl hela krisen med Oxycontin/Oxycodon/Oxynorm smärtstillanden i USA.

Jag har lyckan att kunna ta det lugnt med vaccinet. Har haft sjukdomen, den var mild, jag tillhör ingen riskgrupp, och jag vågar framförallt lita på min egen kropp. Än så länge ser jag ingen anledning att vaccinera mig och så länge det är så, tar jag inget vaccin.
Jag tror att genomgången infektion som gett antikroppar ses bland gemene man som ett acceptabelt skäl att inte vaccinera sig.

Sen kan man diskutera nyanser av skyddsnivå mellan antikroppar från genomgången infektion och vaccin. Men det kan man även diskutera gällande olika vacciners skyddsnivå, vilka varianter de biter på, hur långvarit skyddet är m.m. m.m. Om man anser att ovaccinerade personer med antikroppar från genomgången infektion ska anses vara ett ”problem” för samhället så bör man tänka ett varv till tycker jag.

Om bara det absolut högsta skyddet anses duga då är väl egentligen bara personer som har BÅDE antikroppar från genomgången infektion OCH dubbla doser av det bästa vaccinet som kvalar in i den klubben och får vaccinpass modell Guld enligt min åsikt.

Alla vaccinerade med två doser mRMA som inte också har genomgången infektion får inte vaccinpasset modell Guld utan bara modell Silver. För de som fått Astra eller som det inte gått 14 dagar efter andra sprutan får modell Brons. De som bara fått en dos får modell Järn. De olika modellerna ger olika tillgång till olika delar i samhället där Guld ger full access till allt och sedan avtar tillgången till konserter, restauranger, fotbollsmatcher osv beroende på vaccinpassets nivå.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
harry73
R RoAd skrev:
Samma till dig. Om du på allvar ifrågasätter nyttan av mässlingsvaccinet så har du mer eller mindre diskvalificerat dig från en diskussion kring vacciner.
Det är exakt det här jag försöka tydliggöra. Vaccindiskussionen är väldigt svart-vitt, det finns inget utrymme för grå nyanser i diskussionen. Så fort man säger något som kan tolkas negativt för vaccinet, då diskvalificerar man sig från diskussionen enligt vissa.

Läkarna (vissa inte alla) är motvilliga att anmäla misstänkta biverkningar som just det, och avfärdar det med andra orsaker. Man är väldigt snabb med att säga att biverkningar är väldigt sällsynta och även om ca 30% av Sverige redan har naturliga antikroppar och det finns belägg för att de skyddar bättre än en några månader gammal vaccination, läser man bara om att ovaccinerade är oansvariga och att vaccinerade är ansvariga. Man är inte ansvarig om man åker på charterresa, klubbar, festar, mm trots man är vaccinerade och man är inte oansvarig för att man litar på sina antikroppar och därför bara har en dos vaccin eller helt avstår från vaccinet.

Jag kan skriva det här, men inom tio inlägg har allt glömts bort igen och skriver någon om hur fantastiskt ansvarig vaccinerade är och hur oansvarig ovaccinerade är.

Det är inte konstig att folk inte litar på vaccin och att de inte litar på vården

• Gilla
  • Älska
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Under tiden avvaktar jag och ser hur allting utvecklar sig. det kanske kommer en ny variant som gör att alla behöver ett annat nyutvecklad vaccin. Sedan avvaktar jag också gärna för att kolla hur långvarig effekten av vaccinet är (och det ser inte bra ut än så länge). Skyddar den fortfarande för allvarlig sjukdom efter 2 eller 10 eller 50 år? Allvarliga biverkningarna är även något som behöver tid för att få hela bilden av.
Åtminstone Pfizer, Moderna och AZ håller på och tar fram nya versioner av sina vaccin för att bättre skydda mot fler varianter. Tester av skyddseffekt och hur en tredje dos påverkar kroppen osv. pågår och förhoppningen är att de två förstnämnda ska godkännas under hösten så att leveranserna kan påbörjas i december när EU köp av uppdaterat vaccin börjar gälla.

EU har ju även lagt beställningar på vaccin av andra typer för att t.ex. ha något att ta till om det visar sig att flera/många doser av samma sorts vaccin är olämpligt.

Det blir nog som med influensa, man får räkna med att det ofta kommer nya varianter och vill man ha det bästa skyddet så behöver man vaccinera om sig t.ex. varje höst. Det tas fram två typer av influensavaccin varje år som vardera skyddar mot 3-4 influensavarianter.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Jag tillhör generationen som både haft mässlingen, påssjuka och röda hund.

Av dem var mässlingen värst med bred marginal…
Så var det för dig kanske, jag fick hjärnhinneinflammation av påssjukan när jag var 4, vaccinet gavs när man var äldre. Jag tror när man var 7 eller 8.

För mig var påssjukan värst med bred marginal, men hjärnhinneinflammation kan även vara en komplikation av mässlingen, så för andra var mässlingen värst. Men ärligt talat kommer jag bara ihåg att man sjuk ibland som barn. Då bäddade mina föräldrar soffan i vardagsrummet och kom husläkaren på hembesök.
Mina barn har nog aldrig upplevt det på samma sätt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nja. Israelerna håller nog inte riktigt med dig. För nu behöver de en tredje injektion eftersom många fullvaccinerade åter hamnat på sjukan.
Jo, israelerna håller med eftersom de fullvaccinerade även hos dem har lägre risk att hamna på sjukhus än ovaccinerade.

• Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det är exakt det här jag försöka tydliggöra. Vaccindiskussionen är väldigt svart-vitt, det finns inget utrymme för grå nyanser i diskussionen. Så fort man säger något som kan tolkas negativt för vaccinet, då diskvalificerar man sig från diskussionen enligt vissa.

Läkarna (vissa inte alla) är motvilliga att anmäla misstänkta biverkningar som just det, och avfärdar det med andra orsaker. Man är väldigt snabb med att säga att biverkningar är väldigt sällsynta och även om ca 30% av Sverige redan har naturliga antikroppar och det finns belägg för att de skyddar bättre än en några månader gammal vaccination, läser man bara om att ovaccinerade är oansvariga och att vaccinerade är ansvariga. Man är inte ansvarig om man åker på charterresa, klubbar, festar, mm trots man är vaccinerade och man är inte oansvarig för att man litar på sina antikroppar och därför bara har en dos vaccin eller helt avstår från vaccinet.

Jag kan skriva det här, men inom tio inlägg har allt glömts bort igen och skriver någon om hur fantastiskt ansvarig vaccinerade är och hur oansvarig ovaccinerade är.

Det är inte konstig att folk inte litar på vaccin och att de inte litar på vården
Jovisst, men om du samlar endast vaccinerade så är risken för smittspridning liten.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
På senare tid har det ju framkommit att en genomgången infektion ger ett mycket bra skydd, men det är relativt ny kunskap. När jag vaccinerade mig visste man inte det.
Redan för över ett år sen visste man att det är sällsynt att människor blir sjuk två gånger i covid, när det hände berodde det t ex på att folk hade ett nedsatt immunförsvar (t ex pga cancerbehandling) eller att det fanns en ny variant som kunde smitta. Jag tror det fanns ett område i Sydamerika där nästan hela befolkningen blev sjuk under sommaren 2020 för att därefter smittas igen av en ny variant.

Tegnell sa också under vintern/våren att de som redan haft covid hade ett bra skydd, även om man inte visste för hur länge, och att de med fördel kunde vänta med vaccination tills resten av befolkningen hade haft möjligheten att vaccinera sig.
Sedan har man också sagt att alla som haft covid kan ta en dos för att få ett bra skydd. Det kan vara en förklaring för varför det finns en relativ stor andel i de äldre åldersgrupper som bara haft en dos

Sista tiden har det pratats om att Delta varianten förändrar spelplanen, strategin, för covid-19 bekämpningen.
Alla kommer att få Covid-19 eller så vaccinerar man sig. Smittsamheten för deltavarianten är så hög att med den höga smittspridning vi har (i de flesta länder) så kommer ingen undan…

Hur placerar sig delta jämfört med andra infektionssjukdomar?
Är sars-cov-2 som en vanlig förkylning?

Graf som jämför smittsamhet och dödlighet för Delta-varianten av covid mot andra sjukdomar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Jovisst, men om du samlar endast vaccinerade så är risken för smittspridning liten.
Om man bara samlar alla med genomgången sjukdom är risken för smittspridning ännu mindre. Men är det ett samhälle man vill leva i?

Jag skrev för inte alltför länge sen att man inom 10 inlägg skulle ha glömt eller i alla fall bortser från att en stor del av befolkningen har naturliga antikroppar som skyddar bättre än vaccination. Och jag tycker att ditt inlägg är ett bra exempel för det.

Jag hävdar att du är en större fara för tilliten i vården än @Catharina Åberg och att du lyckas övertyga fler att inte lita på vården än hon gjorde. Grattis för ännu ett lågvattenmärke i diskussionen!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
blackarrow blackarrow skrev:
Hur placerar sig delta jämfört med andra infektionssjukdomar?
Är sars-cov-2 som en vanlig förkylning?
Intressant, tack :)
Sedan är det också intressant vad händer när fler haft sjukdomen. Blir den mindre smittsam pga en flockeffekt eller inte och blir den mindre dödlig eftersom en återsmittad blir mindre dödlig.
Eller så kommer det hela tiden nya varianter som ser till att covid inte blir mildare.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror det fanns ett område i Sydamerika där nästan hela befolkningen blev sjuk under sommaren 2020 för att därefter smittas igen av en ny variant.
Ja, du tänker nog på Manaus-området i Brasilien. Både i Brasilien och Sydafrika fick väl beta- resp. gammavarianterna framgång för att tidigare sjukas immunsystem reagerar dåligt på de varianterna, de blev alltså sjuka igen. Samma sak med myvarianten, troligen från Columbia, som det har skrivits om i veckan.

Pfizers uppdatering av vaccinet är gjort för att vara effektivt mot betavarianten för att ge bättre skydd mot beta, delta m.fl. varianter.

Nissens Nissens skrev:
Argumentet var tidigare att företagen tjänar pengar, nu har det svängt till långtidseffekter. Helt gripet ur luften… så det är sannolikt något annat som ligger bakom.

Det är inte en oprövad typ av vaccinering. Och vill man ha den gamla typen av vaccin så är det ju vad Astra tog fram…

Vet inte vad du menar med att vaccinanter(nytt ord?) är egoistiska, förutom för de uttalade riskgrupperna så är ju vaccinationen i mångt och mycket ett sätt att få sjukvården att inte överbelastas…

Åtminstone tänkte jag så.
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.