Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Delvis har man gjort det länge. Utan massvaccinering mot tuberkulos, mässling, röda hund och påssjuka (bland andra) så hade sjukvårdsbudgeten behövt vara större med samma vårdnivå som nu.
Vaccin har gjort mycket nytta för mänskligheten. Nu har sjukvårdsbudgeten behövt vara betydligt större redan innan Covid 19, men man skyller sitt tillkortakommande på den.

M mickef skrev:
Jag antog att man gjorde en utvärdering av nyttan vs skadan efter en tid på marknaden

Återigen, vilka botemedel pratar du om?
När industrin nu ser att vaccinet inte fungerar fullt ut borde den väl ha börjat testa möjligheter till bot för allvarligt sjuka i Corona. Ångestdämpande och smärtstillande kan inte vara slutmålet.[/QUOTE]

Det har den gjort hela tiden. Vi har bara inte hittat någonting som fungerar speciellt bra. Regeneron har väl vetenskapligt stöd, men är ändå ingen universell mirakelkur. Det finns läkemedel som kan användas för att i viss utsträckning lindra vissa av de negativa effekterna av covid, och vi kan försöka hålla folk syresatta. Det är inte direkt som att ingen försökt andra vägar än vaccin.

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får väl se hur det fungerar i de länder där man använder friskhetsintyg (det gäller ju inte bara vaccinering utan även resultat på PCR-tester och antikroppstester).
Vilka länder är det som använder sådana? Resultatet från ett antikroppstest borde kunna gälla ganska länge men ett PCR-test måste man väl göra om åtminstone rätt ofta?

P
M mickef skrev:
Vaccineringen är inte gratis heller.
Det är väldigt bra avkastning på den investeringen.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det har aldrig förväntats att ingen som är vaccinerad kan bli smittad.

Hur stor smittpridning står vaccinerade för? Jag har inte sett några sådana siffror.

Vilken statistik drar du den slutsaten från?
1. Korrekt, men jag tolkar det som att de som vill införa vaccinpass för att få delta i olika delar av samhället är av tron att enbart ovaccinerade kan sprida smitta och vaccinerade inte gör det.

2. Vet ej, det var just den frågan jag ställde i tidigare inlägg

3. Inte någon statistik alls, utan det var mitt svar på svaret jag fick på min fråga.

Jag förstår att det är svårt när det öser in nya inlägg i tråden hela tiden, men du får följa tråden bakåt så ser du hur jag resonerat mig fram till detta jag skriver istället för att endast replikera på ett enstaka lösryckt inlägg taget ur sammanhanget.

Redigerat av moderator:
BirgitS BirgitS skrev:
Det du skriver motsäger väl inte det Anders skrev. Det är ju ingen som vet om de som ligger på sjukhus blev smittade av en som var vaccinerad eller inte.

Men visst finns det undersökningar som visar att vaccinationsskyddet mot sjukdom avtar med tiden, särskilt med Pfizers vaccin som Israel har använt. Så vitt jag minns var det väl skyddet mot sjukdom som avtog i huvudsak medan skyddet mot allvarlig sjukdom minskade i långsammare takt. Sen är det ju tyvärr så att även en mild sjukdom, t.ex. lätt feber, hos någon som är skröplig kan vara för mycket så att sjukhusvård behövs.

Min minnesbild är att det pratades om att det var de som vaccinerades i vintras som nu insjuknade i högre grad i Israel.
Framför allt så är de tidiga vaccinen från Pfizer mindre effektiva mot Delta. Då Israel vaccinerade tidigt, så ahr den en större andel som är vaccinerade med den versionen. Har läst någonstans att de nyare vaccinen skyddar bättre även mot delta..

P pmd skrev:
Vilka länder är det som använder sådana? Resultatet från ett antikroppstest borde kunna gälla ganska länge men ett PCR-test måste man väl göra om åtminstone rätt ofta?
Spanien kräver PCR eller antigen för inresa. Dessutom inför incheckning på Hotell (gäller även lokala invånare).
Mao du behöver ett antigentest 48h innan du reser in. Det kan du använda när du checkar in på hotellet också. Men byter du hotell efter några dagars vistelse, så behöver du återigen ta antigentest då det max får vara 48h.
Detta gäller ju dock inte med vaccinpass, där du antigen skall vara fullvaccinerad, eller haft covid de senaste 6 månaderna.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Spanien kräver PCR eller antigen för inresa. Dessutom inför incheckning på Hotell (gäller även lokala invånare).
Mao du behöver ett antigentest 48h innan du reser in. Det kan du använda när du checkar in på hotellet också. Men byter du hotell efter några dagars vistelse, så behöver du återigen ta antigentest då det max får vara 48h.
Detta gäller ju dock inte med vaccinpass, där du antigen skall vara fullvaccinerad, eller haft covid de senaste 6 månaderna.
”Haft covid” verkar endast kunna styrkas med att sjukvårdspersonal tagit covid-test som visat positivt. Antikroppstest eller egentaget PCR-test duger inte.
https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/bevis-pa-tillfrisknande-for-att-resa/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min killgissning som är tagen helt ur luften är att vi kommer upp till 90% sen kommer vi nog inte längre. Det finns en del som har medicinska skäl, en del som inte vill ta den av anledningar som de flesta kan acceptera. Sen har vi den delen som tror att man får både autism och blir radiostyrd av staten. De som tror att man sprutar in konstiga ämnen så att kroppen börjar ruttna. Sen har vi en del som inte vill vaccinera sig pga rädsla för vaccinet. Samt en del som inte tycker det behövs. Den delen gissar jag är runt 10% Det bästa vore om jag hade helgalet i mina gissningar. Men dock kommer vi aldrig uppnå 100% då det finns några som har medicinska skäl. Dessa måste vi acceptera.
Jag blir positivt överraskad om vi ens når 90%. Eller jo det kanske vi gör, men då räknat på vaccinationsåldrarna vi har idag. Nu Flyttas dock vaccinationsåldrarna ner succesivt. Och när vi talar om yngre, så kan jag ändå förstå att vissa föräldrar blir mer oroliga. Då skall man ju faktiskt fatta ett beslut för någon annan. Dessutom i kombination med att ytterst få i åldersgruppen får svåra symptom.

Samtidigt var det en av de i media "vanligt förekommande " överläkarna som sa häromveckan att med deltans smittsamhet, så behöver man sikta på 90% vaccination sett till hela befolkningen (dvs inkl barn) för att uppnå en önskad flock immunitet. Det tror jag blir mycket svårt att uppnå.
Även om jag är en optimist, så är jag också en realist....

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Är det inte så att barnen själva ska bestämma om de ska ta vaccinet? Föräldrarna kan alltså vilja det men barnet strunta i det, eller föräldrarna vill inte men barnet gör det ändå.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
tusenett skrev:
”Haft covid” verkar endast kunna styrkas med att sjukvårdspersonal tagit covid-test som visat positivt. Antikroppstest eller egentaget PCR-test duger inte.
[länk]
Ja det måste stå i ditt vaccinationspass. Det kan du ju inte fylla i själv.
Antikropps test är det få länder som godkänner, åtminstone inte Spanien.

Det som är godkänt är Antigen och PCR (spanien). Dessa måste tas på privat klinik, och kompletteras med ett reseintyg. Det går mao inte att ta ett test på vårdcentralen för detta ändamål.. Det allmänna testar vid symptom, och gör inga reseintyg. De privata testar för reseintyg, och inför sådant test måste du vara helt symptomfri.

P
R RoAd skrev:
Vilka då?
Ivermektin, hydroxiklorokin och klorin sägs bota covid-19. ;)

Remdesivir tror jag är det enda antivirala medel som har visat sig ha någon effekt mot SARS-CoV-2, men det botar förstås inte, om man med botar menar att man är frisk efter några dagars behandling.

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tycker att vi låser in alla människor i exakt 3 månader. Det kommer levereras mat till samtliga under väldigt strikta former. Jag ser det bara som helt naturligt. För att kunna utrota viruset. Även VI som är vaccinerade sätts i karantän under lika lång tid. Naturligtvis får man under strikt kontrollerade former gå ut.
Förutom att tiden är onödigt lång så kommer förstås väldigt många att dö under tiden eftersom det inte längre blir några som jobbar inom äldreomsorg, hemtjänst och sjukvård. Sen undrar även jag hur du har tänkt dig att mat ska produceras och levereras när alla är inlåsta.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Är det inte så att barnen själva ska bestämma om de ska ta vaccinet? Föräldrarna kan alltså vilja det men barnet strunta i det, eller föräldrarna vill inte men barnet gör det ändå.
Det beror ju på åldern på barnet. Äldre barn (tonåringar, 15+ ?) har ju mer rätt att bestämma än små barn.

P Pin skrev:
Vet inte hur det är hos er men hos oss gör barnen som de blir tillsagda.
(Sarkastisk självironi, de gör ta mig sjutton aldrig som de blir tillsagda, men jag har inte gett upp hoppet:crysmile:).

Nu har vi ju inte vaccination än i de lägre åldrarna, och kanske inte får heller. Rent allmänt så styr vi nog rätt väl över vår 9 åring. Vår 14 åring har vi dock inget att säga till om längre i dessa frågor. Sen hon fyllde 13 så kommer vi inte ens åt hennes journaler och uppgifter på 1177 längre. Lite jobbigt när hon inte själv har inloggning/Bank ID. Så sänker de vaccinationsåldern till 12 år, så kanske man som förälder kan "tvinga" en 12 åring, men knappast en 13 åring. Dock min Killgissning, vet egentligen inte vad som gäller här..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.