Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F frasen_36 skrev:
Nej det är inte utpressning! Det är fortfarande ett fritt val. Precis som många andra val du gör så medför det olika resultat.
Vem ser du som skryter?
Det får stå för dig. Om du på fullaste allvar tycker att det verkligen är frivilligt då kommer ingenting jag leda någon vart.
Men är du verkligen allvarlig? Jag hoppas att du driver med oss.
Skryter? Förlåt hade jag tänkt till så hade jag vetat att du inte skulle besvara den.

P Pin skrev:
Utan vaccinpasset är det ju som om ingen hade körkort. Vägarna är tomma för att några inte vill ta körkort.
Du kan inte ändra om alla parametrar för att få rätt.
Då kan jag ändra om parametrarna när det gäller vaccinering.
Då säger vi att om du inte vaccinerar dig så får du utegångsförbud. du får inte gå ut genom din dörr. Efter att du vaccinerat dig så måste du sitta i karantän i 2 veckor till.

Kan du ändra parametrarna så kan jag. (de flesta normala människor brukar se ordet förbud som något negativt)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Sorry, jag såg fel på användare och tolkade därmed ditt inlägg tokigt. Jag tyckte det var @Bananskalare som försvarade sin liknelse med sönderslagna rutor.

Du kan tagga ner för det var inte med mening.

Räckte det inte med ett inlägg?
Det är helt ok.
Jag vet inte om jag skrev dubbelt inlägg (även jag av misstag)? :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det får stå för dig. Om du på fullaste allvar tycker att det verkligen är frivilligt då kommer ingenting jag leda någon vart.
Men är du verkligen allvarlig? Jag hoppas att du driver med oss.
Skryter? Förlåt hade jag tänkt till så hade jag vetat att du inte skulle besvara den.
Klart det är frivilligt - ingen tvingar någon. Man får välja. Precis som övriga val man ställs inför.

P Pin skrev:
Det där med att inte ge ovaccinerade vård kommer aldrig att ske. Det var utryck för frustration hos några skribenter.

Ditt exempel om frivillighet är så dåligt så jag vet knappt hur jag ska bemöta det. Det är naturligtvis ett hot om skadegörelse. Liknade skulle vara ”om du inte vaccinerar dig slår jag sönder dina fönster” eller spöar upp dig. Men ingen har sagt att det ska vara så.
Varken läkarvården eller vaccinpassen kommer att ske. Tack vare grundlagen.
En arbetsgivare kan inte tvinga dig. tack vare samma lag.
Men att några människor har den synen gör mig mörkrädd. Vart är vi på väg? Att dessa
inte uppskattar när jag berättar för dessa att de visar tydligt att det är skillnad på vaccinerade och ovaccinerade. Då börjar de komma på massa roliga undan flykter.

Du har med mitt exempel om frivillighet, det var exempelöst dåligt. Det blev inte bra. Så vi skippar det.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Klart det är frivilligt - ingen tvingar någon. Man får välja. Precis som övriga val man ställs inför.
Okej, nu är det bevisat, du har drabbats coronus vaccinus. En mycket allvarlig sjukdom. Sjukdomen är en biverkning av Corona, man får den av att antingen läsa för mycket information om den eller att själv drabbas av sjukdomen. Det vanligaste är det förstnämnda
Den får en att bara se vaccinsprutor. Där allt som får människan att vaccinera sig är frivilligt.

Man kan botas väldigt lätt, man sträcker på sig. Och inser att världen går inte under för att några få % inte vaccinerar sig. Det är inte ditt jobb att rädda världen. Eller är du vaccinmannen? flyger runt på en spruta och räddar alla människor

• Gilla
JY82
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Det var inte vad jag skrev och ville få fram med mitt inlägg, men ja även passkontrollen vid gränsen är ett steg mot ett övervakningssamhälle. Och ännu ett steg är att när man reser till USA, får USA en hel del info om dig, som inte direkt står i ditt pass.
Ett annat steg är att när du reser in till Norge, ska du anmäla resan i förväg, då skapas en digital identitet för dig, där man förvarar info om när du reste in, om du testades positivt för covid eller är vaccinerat. Hela gränskontrollen till Norge kändes som att resa till Öst Tyskland på 80-talet
Det låter tråkigt att du verkar ha sådana stora problem med att uppge din identitet och visa vem du är.
Då måste tillvaron bli tråkig.
Är det det här med det ständiga integritets-skyddandet som du tänker på?
Eller är det allmänt konspirationstänkande?
Jag känner inte likadant, känner inte att jag har något att dölja.

F
Okej, nu är det bevisat, du har drabbats coronus vaccinus. En mycket allvarlig sjukdom. Sjukdomen är en biverkning av Corona, man får den av att antingen läsa för mycket information om den eller att själv drabbas av sjukdomen. Det vanligaste är det förstnämnda
Den får en att bara se vaccinsprutor. Där allt som får människan att vaccinera sig är frivilligt.

Man kan botas väldigt lätt, man sträcker på sig. Och inser att världen går inte under för att några få % inte vaccinerar sig. Det är inte ditt jobb att rädda världen. Eller är du vaccinmannen? flyger runt på en spruta och räddar alla människor
Den var riktigt rolig - tack.:D

BirgitS
Varken läkarvården eller vaccinpassen kommer att ske. Tack vare grundlagen.
En arbetsgivare kan inte tvinga dig. tack vare samma lag.
Det är inte juridiska skäl som företrädare på Fohm har framfört för att inte införa vaccinpass utan mer att de hoppas att tillräckligt många vaccinerar sig och det ihop med mindre restriktioner räcker för att hålla nere smittspridningen tillräckligt för att det inte blir något problem för sjukvården.

Däremot kan tydligen en arbetsgivare omplacera en vaccinvägrare så att hen inte arbetar med människor i riskgrupp: https://www.svd.se/ovaccinerade-bor-kunna-omplaceras
Sett representanter för facket säga samma sak också samt om arbetsgivaren inte har några sådana positioner så skulle det kunna vara skäl för uppsägning.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot kan tydligen en arbetsgivare omplacera en vaccinvägrare så att hen inte arbetar med människor i riskgrupp: [länk]
Jag hoppas att du fattar att du länkade till ett debattinlägg av två kd-politiker som skrev att de tycker att arbetsgivare ska kunna kräva vaccinering och ska kunna få tillgång till vaccinregistret, och att lagen ska ändras, så att möjligheten finns där när vi drabbas av nästa pandemi

• Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot kan tydligen en arbetsgivare omplacera en vaccinvägrare så att hen inte arbetar med människor i riskgrupp: [länk]
Sett representanter för facket säga samma sak också samt om arbetsgivaren inte har några sådana positioner så skulle det kunna vara skäl för uppsägning.
På många arbetsplatser kan man ju ställa en massa olika krav för att folk ska få jobba där; det kan handla om hårnät, skyddskläder, uniform, vissa fysiska krav (du måste t.ex. kunna simma för att vara badvakt, eller kunna lyfta en viss vikt för att vara brandsoldat osv. Så var går egentligen gränsen för vad en arbetsgivare ska kunna kräva, och vem avgör det?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag hoppas att du fattar att du länkade till ett debattinlägg av två kd-politiker som skrev att de tycker att arbetsgivare ska kunna kräva vaccinering och ska kunna få tillgång till vaccinregistret, och att lagen ska ändras, så att möjligheten finns där när vi drabbas av nästa pandemi
Jag vet det och det var därför som jag la till att jag sett fackrepresentanter uttala sig om att det redan idag kan vara möjligt att omplacera folk från jobb som är nära gamla och andra riskgrupper. Däremot hittade jag inte något sånt just nu så det blev en länk till debattartikeln eftersom den var högst upp SVT:s covidflöde för Stockholms län.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte juridiska skäl som företrädare på Fohm har framfört för att inte införa vaccinpass utan mer att de hoppas att tillräckligt många vaccinerar sig och det ihop med mindre restriktioner räcker för att hålla nere smittspridningen tillräckligt för att det inte blir något problem för sjukvården.

Tja om arbetsgivaren inte kan omplacera någon så får man börja göra om och fixa för att hamna hos arbetsdomstolen. Som säkerligen inte skulle uppskatta tilltaget.
Förvisso finns det inte några domar ännu. Troligtvis skulle det nog kosta för arbetsgivaren.

B b8q skrev:
På många arbetsplatser kan man ju ställa en massa olika krav för att folk ska få jobba där; det kan handla om hårnät, skyddskläder, uniform, vissa fysiska krav (du måste t.ex. kunna simma för att vara badvakt, eller kunna lyfta en viss vikt för att vara brandsoldat osv. Så var går egentligen gränsen för vad en arbetsgivare ska kunna kräva, och vem avgör det?
I det här fallet är det grundlagen.

BirgitS BirgitS skrev:

Tja moroten brukar fungera bättre än piskan....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.