Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det klart att det är. Men gratis immunitet är inte poppulärt hos vaccintillverkarna. Inte heller hos statliga ledare som vill visa handlingskraft för att bli omvalda.

Staffans
Om det vore så bra så skulle man ju helt enkelt kunna erbjuda vaccinationsmotståndarna ett val - antingen tar man vaccinet eller smittan. Men det skulle ju leda till många döda och en ny stor belastning på sjukvården, så det är inget bra alternativ.

Det har knappast med att bli omvald att göra.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att ett väldigt stor problem är att du låtsas att det är den absoluta sanningen du berättar, medan det inte är det. Det gör dig inte trovärdigt.

I början av pandemin tyckte många att Tegnell var en kommunikativ katastrof, och kanske han var det, men han sa alltid sanningen. Jag saknar den Tegnell. Nu för tiden ska allt som sägs, vara ett argument för eller uppmaning till vaccin. Väldigt ofta tummar man då på sanningen. Det är en kommunikativ katastrof, för när folk förstår att du ljuger, blir det mycket svårt att övertyga dem
Jag vet inte om det är din argumentation eller ditt språk som brister. Trovärdig kan jag bara vara om vi pratar om sanning eller lögn. Jag låtsas ingenting, framförallt inte att vi diskuterar sant eller falskt. Jag har däremot åsikt om för och emot vaccin. Andra har sndra argument. Min åsikt är att vusss av dessa argument är dåliga. Detta baserar jag på ”sanningar”.

Nej Tegnell sa verkligen inte sanningen i början. Han hade fel, troligen ljög han inte medvetet. Sanning blir fel ord då. Han sa att det var utan risk att åka kollektivt och han sa att hemarbete skulle vi inte ha då det inte var jämlikt (det senare kanske är sant iofs så vara väldigt dumt)

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du ser inte skillnaden? Det är inte frivilligt om man får straff för att man inte gjorde som man skulle.
Om jag avstår från att köra bil, får jag något straff då? Nix, du fortsätta gör som du vill.

Men varför är det så viktigt för er att alla vaccinerar sig? Så viktigt att man väljer olika sätt att straffa människan på?
Har ni ens tagit reda på hur viktigt det är att siffrorna kommer över 80%? Vad händer om det bara blir 82% som vaccinerar sig?
Inget straff i något av fallen

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Covidpass inskränker friheten.
Det gör väl inte avsaknaden av körkort? ;)
Eller hur…(y)

P pmd skrev:
Att avstå från att köra bil är inte samma sak som att inte ha körkort. Den som har körkort kan avstå från att köra bil precis som den som är vaccinerad kan låta bli att besöka evenemang där det finns mycket folk.

Men den som inte har körkort kan inte avstå från att köra bil eftersom den inte ens får köra bil.
Analogin med ovaccinerade är uppenbar.

Det är ingen som vet exakt hur många som behöver vaccinera sig för att vi ska få flockimmunitet. Så länge inte smittspridningen avtar och sen håller sig på en låg nivå så har vi inte flockimmunitet och då behöver fler vaccinera sig.
Tja du vill verkligen inte förstå.
Det är nästan så jag tycker synd om dig
Vaccin tvång eller ni vill kalla det vaccinpass.
Handlar inte bara om att inte titta på fotboll eller gå på konsert. Det är så mycket mer man inte får göra.
Att försöka förminska det hela genom att jämföra med bilkörning. Det är bara barnsligt.
Stå för vad du tycker. Göm det inte

P Pin skrev:
Inget straff i något av fallen
Tror du verkligen på det själv?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror du verkligen på det själv?
Att en person utan körkort inte får köra bil, ser du det som ett straff emot den personen?

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det klart att det är. Men gratis immunitet är inte poppulärt hos vaccintillverkarna. Inte heller hos statliga ledare som vill visa handlingskraft för att bli omvalda.

Staffans
Vi har ju också det lilla problemet att några miljoner ytterligare människor behöver bli smittade om vi ska köra på den linjen. Så troligtvis behöver vi ha ihjäl uppåt några tiotusentals människor, ge ytterligare en bunt långtidscovid, och återigen låta vården gå på knäna, för att lyckas. Det är förstås om viruset inte muterar till något nytt som kan smitta de som redan varit sjuka igen.

Tycker du verkligen det låter som en metod med mindre risker än vaccinering?

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
[länk]
Osäker på vad du vill ha sagt eftersom du bara länkar utan någon kommentar. Men se mitt svar till staffans för jag gissar att det är något sådant du fiskar efter.

Tycker du medveten smittspridning låter som en god idé?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Osäker på vad du vill ha sagt eftersom du bara länkar utan någon kommentar. Men se mitt svar till staffans för jag gissar att det är något sådant du fiskar efter.

Tycker du medveten smittspridning låter som en god idé?
Du kan ju själv se länken till expressen idag ang att dom som redan haft covid 19 har redan ett starkt skydd och kan ge ett kraftigare skydd än exempel 2st vaccinsprutor med pfizer.Varför ska jag då vaccinera mig eftersom jag vet att jag skyddar mig så gott jag kan till skillnad mot bumbibjörnarna som bara för dom är vaccinerat sig behöver inte skydda sig och bara gå in i en affär så ser man klart skillnad för några månader sedan hur folk varken spritar sig eller använder munskydd och avstånd är inte att tänka på längre.Jag skkulle skydda även om jag hade vaccinerat mig och är övertygad om att studien från israel som har en kraftig ökning av coccid 19 sjuka trots dom var fullvaccinerade kommer visa att vaccinet har inte så bra effekt.Så länge folk inte förstår att vi måste skydda oss kommer det bara bli fler och fler doser.

Redigerat:
R
V växelventil skrev:
Du kan ju själv se länken till expressen idag ang att dom som redan haft covid 19 har redan ett starkt skydd och kan ge ett kraftigare skydd än exempel 2st vaccinsprutor med pfizer.
Jo så långt är jag med, det stod ju i artikeln. Men sedan är det lite oklart vad du vill ha sagt eftersom du bara postade länken utan kommentar.

Anser du att vaccineringen ska bytas ut mot medveten smittspridning?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Nu är det för sent med delta variaten men kanske inte skulla vara så tokigt med alfa under kontrollerade former på sjukhus.Problemet som jag tycker är lite märkligt att man inte satsat mer på kontrollera varför vissa har starkt immunförsvar till skillnad mot dom som har ett svagare mo covid 19.Själv hostade jag i 5 dagar men inget annat så kännde mig inte allls sjuk men man undrar varför och mycket möjligt att som många säger att man var lyckligt lottad.

R
V växelventil skrev:
Nu är det för sent med delta variaten men kanske inte skulla vara så tokigt med alfa under kontrollerade former på sjukhus.Problemet som jag tycker är lite märkligt att man inte satsat mer på kontrollera varför vissa har starkt immunförsvar till skillnad mot dom som har ett svagare mo covid 19.Själv hostade jag i 5 dagar men inget annat så kännde mig inte allls sjuk men man undrar varför och mycket möjligt att som många säger att man var lyckligt lottad.
Var det ett svar till mig? Du menar alltså på fullt allvar att man ska smitta ner folk med covid istället för att vaccinera dem? Trots att vi vet att några av dessa kommer att bli ordentligt sjuka och behöva intensivvårdas? Vissa kommer dessutom få långtidsbiverkningar i form av döden.

Och hur sjutton skulle detta ske "under ordnade former" när sjukvården går på knäna redan när vi har restriktioner för att INTE sprida smittan.

Jag har faktiskt svårt att ta dig på allvar, så dum låter din idé.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.