939 611 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nähä, det finns ju till och med en antivaxxare i den här tråden som tar TBE vaccin. De tas först vid tre tillfällen, därefter tar man ytterligare sprutor i jämn frekvens resten av livet för att ha hyfsat skydd.V växelventil skrev:
Influensavaccin tas varje år av de som vill ha skydd.
Stelkrampsvaccin tar man också om.
Det finns säkert fler exempel..
Så, du menar att just Covidvaccin är inte ok att ta mer än en gång?
Vad får du den idén ifrån?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men som i mitt fall som redan har haft covid 19 så minskar risken att jag ska bli sjuk i covid 19 med 84% och jag skyddar mig (och andra) när jag är ute kan du förklara varför jag ska vaccinera mig.Nissens skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
I den här tråden nämns oftast just 80%P pmd skrev:
Jag är medveten om att det är bara drygt 60% som tagit båda. Men en dos ger skydd det också.
Men det kanske vart noga med siffrorna när det vart dags att kliva ner. Även om aiffran är 60% så är det en väldigt bra siffra. Framförallt för att kunna sitta o skryta om att man räddat världen. När det kommer fram att det är 60% som gjort samma sak. Även om det är jätte viktigt att alla vaccinerar sig. För sin egen skull
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Japp... En och annan vaccinare kan ha trillat av pinn.Nissens skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Från den sidan:V växelventil skrev:
"I Tyskland infördes obligatorisk massvaccination mot difteri år 1940, och 1945 hade antalet difterifall ökat till 250 000 från 40 000. "
Jag har en svag minnesbild av att det fanns vissa problem i världen 1939-1945 och att det påverkade Tyskland mer och mer ju närmre 1945 man kom. Jag kan inte riktigt komma ihåg om det var något stort eller allvarligt så det är ju svårt att veta om det påverkade allmänhälsa, mat, hygien etc.
Så du menar nu när vi inte har värlskrig så kommer vaccinationerna fungera.Trodde dom skötte sin hygien och maten nere i israel men där ser man vad lite brist på mat hygien kan ställa till det.Fairlane skrev:
Från den sidan:
"I Tyskland infördes obligatorisk massvaccination mot difteri år 1940, och 1945 hade antalet difterifall ökat till 250 000 från 40 000. "
Jag har en svag minnesbild av att det fanns vissa problem i världen 1939-1945 och att det påverkade Tyskland mer och mer ju närmre 1945 man kom. Jag kan inte riktigt komma ihåg om det var något stort eller allvarligt så det är ju svårt att veta om det påverkade allmänhälsa, mat, hygien etc.![]()
Redigerat:
Till viss del håller jag med dig. Att få det till en anledning att inte vaccinera sig är helt absurt. Tala om att kasta sten i glashus!RoTe skrev:
En anledning skulle kunna vara att du får ett ännu bättre skydd än 84% vilket kanske kan vara intressant. Du får också möjlighet att använda covidpasset vid resa utan att behöva testa dig.V växelventil skrev:
Det har också sagts (minns inte var så jag har ingen källa tillgänglig) att skyddet varar längre vilket också kanske kan vara intressant. Du slipper också bli misstänkt för att vara antivaxxer om det kan vara värt något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
En mindre andel av smittade som är vaccinerade får symtom jämfört med andelen bland de som inte är vaccinerade.V växelventil skrev:Men det blir väl samma sak om dom som inte är vaccinerade.Dom flesta blir inte allvarligt sjuka men problemet blir om vi forsätter att inte visa hänsyn till varandra utan försätter att tro att vi inte smittar eller kan smitta så blir det bara en ond cirkel och vi kommer få forsätta ta ännu fler doser och eftersom vaccinet verkar inte ha så bra effekt så blir man orolig för hur detta kommer sluta.
En mindre andel av smittade som är vaccinerade behöver sjukhusvård jämfört med andelen bland de som inte är vaccinerade.
Naturligtvis ska även vaccinerade ta hänsyn till andra och följa de råd, rekommendationer etc. som gäller.
Åtminstone vissa läkemedelsföretag jobbar med att ta fram vaccin som är gjorda just för deltavarianten. Då är det troligt att skyddseffekten blir bättre.
Men det är inte fel att vara orolig, men det ska ju inte påverka beslutet att vaccinera sig.
Vad menar du egentligen? Det går ju inte att förstå.V växelventil skrev:
Det är många av dina meningar som är svårförståeliga pga. av saknade bitar och syftningsproblem. Ett råd i all välmening, läs igenom vad du skriver och försök tänka dig in i hur en mottagare ska förstå det utan att känna till vad du tänkte när du skrev det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Ja, alla kommer att dö förr eller senare oavsett om de är vaccinerade eller inte.V växelventil skrev:
Studien på personalen vid Danderyds sjukhus har visat att 10 % av de som insjuknande i covid förra våren inte hade antikroppar 4 månader senare och efter 12 månader var det ytterligare 10 % som inte hade antikroppar. Det tyder på att mängden antikroppar efter genomgången sjukdom sjunker med tiden, även om det varierar mellan olika personer hur fort det går, vilket innebär att skyddseffekten sjunker med tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
En väldigt manipulativ sida som blandar procent och absoluta tal för att påverka folk.V växelventil skrev:
Ett exempel:
"År 1871-72 upplevde England sitt värsta utbrott med 45 000 dödsfall i smittkoppor, trots en 98-procentig vaccinationstäckning av befolkningen mellan 2-50 år. Under samma period i Tyskland, med en vaccinationstäckning på 96 procent dog över 125 000 av smittkoppor. ( The Hadwen Documents)"
Hur stor andel av de som dog i England var över 50 år och därmed ovaccinerade?
Hur stor var befolkningen vid den tiden?
Var befolkningen tillräckligt stor så kan ju 45 000 dödsfall precis motsvara de 2 % under 50 år som inte var vaccinerade.
Samma saknade fakta gäller förstås även uppgiften om Tyskland.
"År 1967 deklarerade WHO att Ghana var fritt från mässlingen efter att 96 procent av dess befolkning var vaccinerad. År 1972 upplevde Ghana ett av sina värsta mässlingsutbrott med sitt största dödstal någonsin."
Men efter fem år så var ju inte vaccinationsgraden likadan eftersom många barn hade fötts under den tiden. Ghana vid den tiden var väl ett land med låg medelålder, alltså små barn var en stor andel av befolkningen så att fem årskullar barn blir en mycket stor andel av befolkningen som kunde bli infekterade. Alltså inte märkvärdigt alls att den kan bli ett stort mässlingsutbrott.
Man ser då att sidan förtiger väsentliga fakta så att man inte ska kunna bedöma hur läget var egentligen utan man ska bara bli förfärad av vad det står. Resten av sidan fortsätter på samma sätt.