Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
L
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter på dig som att du tror att det är bara ena sidan som ägnar sig åt det men t.ex. jag har både medvetet misstolkats och förlöjligats. Så som jag ser det är det alltså de som du kallar för granskare som sysslar just med det.

Sen är det ju sällan som vaccinmotståndare i tråden ägnar sig åt någon granskning utan många har ju bara upprepat vad de har hört/läst på sidor för antivaxxare för att sen i princip kalla vaccinförespråkare för okunniga och löjliga. Men när jag frågar efter vilka rapporter efter genomförda studier som de grundar sin åsikt på har jag aldrig fått något svar.

När det gäller din liknelse med westernfilmer etc. så är det väl just de som började vaccinera sig med förhoppningen att skydda sig själva men även andra från att bli sjuka som klev ut från barrikaderna och var beredda att ta en kula för andra. Medan vaccinmotståndare här i tråden gång på gång framför sånt som att de inte vågar vaccinera sig utan måste vänta tills det finns flera års data insamlat innan de vågar, dvs. verkligen ligger och trycker bakom barrikaderna.
Väl tournerat.

1. Det går aldrig att i ett enda inlägg täcka alla aspekter och möjliga tolkningar.
2. Med anledning av nr 1 hör det till god diskussionsetik att försöka förstå skribentens avsikt och mening istället för att fokusera på det som inte sagts eller som går att misstolka.
3. Det finns mycket riktigt förövare på bägge sidor. Men fel är alltid lika fel.
4. De som argumenterar mot ett officiellt statsunderstött paradigm är i underläge gällande att få tag i adekvat bevisning. Statistiker i gemen jobbar inom systemet, inte emot det. Detta förhållande gör att ett stort antal knäppgökar och tyckare producerar sina egna bevis mot paradigmet. De som är kritiker av paradigmet bör därför vara extra vaksamma - och touché - där brister de ofta.

• Gilla
mickef
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter på dig som att du tror att det är bara ena sidan som ägnar sig åt det men t.ex. jag har både medvetet misstolkats och förlöjligats. Så som jag ser det är det alltså de som du kallar för granskare som sysslar just med det.

Sen är det ju sällan som vaccinmotståndare i tråden ägnar sig åt någon granskning utan många har ju bara upprepat vad de har hört/läst på sidor för antivaxxare för att sen i princip kalla vaccinförespråkare för okunniga och löjliga. Men när jag frågar efter vilka rapporter efter genomförda studier som de grundar sin åsikt på har jag aldrig fått något svar.

När det gäller din liknelse med westernfilmer etc. så är det väl just de som började vaccinera sig med förhoppningen att skydda sig själva men även andra från att bli sjuka som klev ut från barrikaderna och var beredda att ta en kula för andra. Medan vaccinmotståndare här i tråden gång på gång framför sånt som att de inte vågar vaccinera sig utan måste vänta tills det finns flera års data insamlat innan de vågar, dvs. verkligen ligger och trycker bakom barrikaderna.
Vet inte om jag misstolkar nu men är det de som har tagit vaccinet som är risktagarna?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju börja med dig själv. Det var inte jag som skrev i tråden under kvällen, natten och morgonen.
Gå och räkna hur många inlägg jag skrev de senaste 2 veckor (eller månad för den delen) och jämför det med dina inlägg.
Jag brukar inte längre skriva i tråden men ibland blir stolligheterna så stora att jag behöver reagera.

J Jocke Best skrev:
Du gör en tankevurpa av rang. Just du överlevde sjukan precis som 99% av alla andra, men dom som dog (den kvarvarande procenten) har tyvärr inte möjlighet att skriva lite mer genomtänkta inlägg. Ibland gör Darwin lite fel tyvärr.
J Jocke Best skrev:
Du gör en tankevurpa av rang. Just du överlevde sjukan precis som 99% av alla andra, men dom som dog (den kvarvarande procenten) har tyvärr inte möjlighet att skriva lite mer genomtänkta inlägg. Ibland gör Darwin lite fel tyvärr.
Är du sur över något? Ser att du går till personangrepp utan att bemöta mitt inlägg på ett konstruktivt sätt. Var något av det jag skrev kränkande för dig?
Frågan var varför jag inte har vaccinerat mig och jag svarade på det. Och du har tydligen problem med det. Varför?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
J Jocke Best skrev:
Du får tycka vad du vill, jag råkade expandera ett uttalande från dig, trots min blockning. Det var ett större misstag än att avrunda noll till hundra iofs. Ska inte upprepas.
Jaha, så du blockade mig. Är det för att du tycker jag har de mest extrema åsikter här, eller blockar du alla som inte är provaxxare?
Jag undrar på allvar vad du gör i denna tråd med den inställning.

BirgitS
M mickef skrev:
Vet inte om jag misstolkar nu men är det de som har tagit vaccinet som är risktagarna?
Vad tror du att de som anser att vaccinet är alldeles för oprövat för att man ska våga vaccinera sig har för svar på det?
Man ska vänta minst 5 år för att våga var det väl någon av dem som skrev.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan ju du svara på frågan.
Jag är också intresserad av hur @mickef menar att det går ihop.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Gå och räkna hur många inlägg jag skrev de senaste 2 veckor (eller månad för den delen) och jämför det med dina inlägg.
Jag brukar inte längre skriva i tråden men ibland blir stolligheterna så stora att jag behöver reagera.
Du kan ju räkna hur många av dem som inte är svar på andras (mer eller mindre stolliga) inlägg. Jag kan börja med att berätta att det är ett i dag, men det är ju sällsynt under den senaste månaden.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Jaha, så du blockade mig. Är det för att du tycker jag har de mest extrema åsikter här, eller blockar du alla som inte är provaxxare?
harry73 harry73 skrev:
Det var för flera månader sedan då det var så mycket obehagligheter från din sida. Orkar dock inte leta upp detaljer. Du får kompensera en missad läsare med fler inlägg :cool:

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
J
B B-coy skrev:
Är du sur över något? Ser att du går till personangrepp utan att bemöta mitt inlägg på ett konstruktivt sätt. Var något av det jag skrev kränkande för dig?
Frågan var varför jag inte har vaccinerat mig och jag svarade på det. Och du har tydligen problem med det. Varför?
Jag och flera har försökt förklara varför logiken brister i det resonemanget. En tankevurpa är en tankevurpa. Om det upplevdes som kränkande ber jag om ursäkt, absolut.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad tror du att de som anser att vaccinet är alldeles för oprövat för att man ska våga vaccinera sig har för svar på det?
Man ska vänta minst 5 år för att våga var det väl någon av dem som skrev.
Jag tror att de också tycker att "ni" är risktagarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Har någon blivit avskedad för att hen inte är vaccinerad?
Nej, men det är väl också en definitionsfråga. Inom vissa yrken är timanställningar mycket vanliga. Ovaccinerade kan då blir utan arbete utan att bli avskedade.

Vad ni gör, så klä er varmt för annars kan någon i er närhet bli kall och börja frysa:crysmile::crysmile:
Allt enligt rådande vaccinlogik.

B b8q skrev:
Jag är också intresserad av hur @mickef menar att det går ihop.
"Det är väl vaccineringen man är negativ till. Ingen har ifrågasatt nyttan av att skydda gamla och riskgrupper för allvarlig sjukdom men att massvaccinera på gränsen till tvångsvaccinering har varit ingrepp i människors valfrihet och polariserat frågan och gött missuppfattningar" . Detta var vad jag skrev och jag tror att få har någon annan åsikt iaf bland de som inte har tagit sprutan.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
"Det är väl vaccineringen man är negativ till. Ingen har ifrågasatt nyttan av att skydda gamla och riskgrupper för allvarlig sjukdom men att massvaccinera på gränsen till tvångsvaccinering har varit ingrepp i människors valfrihet och polariserat frågan och gött missuppfattningar" . Detta var vad jag skrev och jag tror att få har någon annan åsikt iaf bland de som inte har tagit sprutan.
Jo, det har ifrågasatts även för gamla och riskgrupper. Om man anser att vaccinet är farligt, t.ex. för att det kommer att leda till massdöd efter ett par år, så borde man ju rimligen tycka att ingen ska vaccinera sig. Den typen av åsikter har förts fram i tråden.

Den antivaxx-hysteri som man hittar på en del håll har lett till att vaccinationsgraden är mycket låg även bland 60+ och lett till höga dödstal även i vågorna under det senaste året på de hållen. Gäller ju både vissa länder, delar av länder och/eller vissa grupper i länder.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.