2 090 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Varför har mellantaket rasat i en gammal timmerlada?
Hej! Jag har en gammal timmerlada och en del av timmerladans mellantak har rasat för en tid sedan vid yttre kanten. Stocken som håller upp takstockarna för yttertaket har blivit upp stadgad med nya sparrar. Översta väggstocken har ruttnat och brädor som spikats på från utsidan för att täcka hålet mellan översta väggstocken och taket har också rasat. Vad kan ha hänt och kommer detta att göra någon inverkan på huset?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det kan ju vara av många skäl:F Farmarskruv38234 skrev:Hej! Jag har en gammal timmerlada och en del av timmerladans mellantak har rasat för en tid sedan vid yttre kanten. Stocken som håller upp takstockarna för yttertaket har blivit upp stadgad med nya sparrar. Översta väggstocken har ruttnat och brädor som spikats på från utsidan för att täcka hålet mellan översta väggstocken och taket har också rasat. Vad kan ha hänt och kommer detta att göra någon inverkan på huset?
Tacksam för svar!
- Intrång av vatten och murket trä
- Huset rör på sig (pga ålder +trävirke som åldras)
- Huset rör på sig pga sättnignar i mark/grund
- Huset rör på sig pga konstruktion och väggarna tex bågnar/trycks utåt (med tiden eller pga snölast osv)
Eller en kombination av olika saker ovan...
Noterar att takåsen i bildernas fokus bågnar betänkligt. Samtidigt verkar den inte bära något annat än "mellantaket" som det ser ut i nuläget. Skulle nog behövas lite mer helhetsbild och historia för att föra ett vettigt resonemang kring detta.
Spontant faller tankarna på min egen lilla stackars lada där taket (före min tid) helt enkelt rasat in på ett par ställen. För att stoppa förfallet har jag därför byggt en ny självbärande takkonstruktion utanpå, som endast vilar på gavlar, väggliv och nockås, och det gamla ruttna yttertaket, inklusive takåsar, hänger kvar under (i den mån jag inte redan rivit det).
Resultatet är att det ser ut ungefär som på dina bilder. Men i ditt fall kan man ju ana att även yttertaket är av äldre snitt(?)
Spontant faller tankarna på min egen lilla stackars lada där taket (före min tid) helt enkelt rasat in på ett par ställen. För att stoppa förfallet har jag därför byggt en ny självbärande takkonstruktion utanpå, som endast vilar på gavlar, väggliv och nockås, och det gamla ruttna yttertaket, inklusive takåsar, hänger kvar under (i den mån jag inte redan rivit det).
Resultatet är att det ser ut ungefär som på dina bilder. Men i ditt fall kan man ju ana att även yttertaket är av äldre snitt(?)
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
För att du inte har visat Gårdstomten tillräcklig respekt.
Taket har varit pärttak, tegeltak och nu plåttak. Dessa bilder är hur det ser ut utifrån. Den vågräta stocken på bild två som bär upp de lodräta stockarna hade rasat, men nu är den vågräta stocken uppsäkrad inifrån med några små sparrar som syns på de tidigare bilderna. Man ser också på bild tre att taket har bågnat lite neråt på ett ställe.C cpalm skrev:Noterar att takåsen i bildernas fokus bågnar betänkligt. Samtidigt verkar den inte bära något annat än "mellantaket" som det ser ut i nuläget. Skulle nog behövas lite mer helhetsbild och historia för att föra ett vettigt resonemang kring detta.
Det där ser ut som en ria som de torkade säd i förr.
Det har legat grästtorv som isolering ovanpå de nedfallna bräderna och så var taket ovanpå det. För att hålla kvar värmen från ugnen.
Uppenbarligen har taket läckt så grästorven sög upp fukt och väggen ruttnade upptill. Sedan kastade någon ned grästorven och styltade upp provisoriskt och lade nytt tak.
Nästa gång du eller dina barn eller barnbarn eller dina barnbarnsbarn byter tak lönar det sig att timra in nya stockar i väggen.
Det har legat grästtorv som isolering ovanpå de nedfallna bräderna och så var taket ovanpå det. För att hålla kvar värmen från ugnen.
Uppenbarligen har taket läckt så grästorven sög upp fukt och väggen ruttnade upptill. Sedan kastade någon ned grästorven och styltade upp provisoriskt och lade nytt tak.
Nästa gång du eller dina barn eller barnbarn eller dina barnbarnsbarn byter tak lönar det sig att timra in nya stockar i väggen.
Tack för svaret! Jo, det är en gammal ria och denna orsak skulle passa. Varför ser mellantaket bränt ut eller är det bara något taket blivit behandlat med?H heimlaga skrev:Det där ser ut som en ria som de torkade säd i förr.
I see that two roofs are connected at this cap. Most often, a shelter built later has a smaller roof angle than the main roof. This contributes to the accumulation of large amounts of snow. You can see in the photo that the roof rafters were reinforced. If they were not strong enough, the roof worked and a gap could have formed in the groin (break) of two roof slopes. Hence the leak, evidenced by white traces of mold. And old wood, very dry, is very susceptible to rot. And you can see it in this photo:
Somewhere on this rotten beam there was a post supporting the cap beam. It slipped because of the rot and hence the problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Somewhere on this rotten beam there was a post supporting the cap beam. It slipped because of the rot and hence the problem.
Röken från riugnen. Ugnsvalvet hade stora hål och ovanpå låg ett tjockt lager "knapolar" det vill säga mindre stenar som skulle släcka gnistor då röken silade mellan dem. Knuten ovanför ugnen var tom och avskärmad med ett glest galler av slanor. Resten av rian ovanför huvudhöjd fyllde man med sädeskärvar som stod på "passorna" som var runda lösa slanor som i sin tur låg på "vaasona" som var grova bjälkar som gick rätt igenom rian. Då man endade i ugnen steg röken upp i knuten och blev som en het luftkudde i hela överdelen av rian. Då röken svalnade längs ytterväggarna sjönk den ned och for ut genom gluggar i timran ungefär på ögonhöjd.F Farmarskruv38234 skrev:
På det här viset fick man säden torr så den gick lätt att tröska med slaga och blev lagringsbeständig. Röken dräpte svampsjukdomar och liknande.
I Sverige där de inte hade rior måste de skyffla om den fuktiga säden i lårarna i sädesmagasin ganska ofta för att den inte skulle "brinna" ihop som en dynghög.
I Finland var den ritorkade säden lagringsbeständig.
Nackdelen var att det gick åt ganska mycket björkved till ritorkningen.
One more thing. These cut beams may suggest that the barn was once constructed differently. They were probably the beams that connected the exterior walls and then the existing floor was added and the beams were cut out. This could have caused the walls to move. In this case, the repair will be more difficult. You can check this by measuring the width at the gable end and where the wall collapsed.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är rester av "vaasona" som jag skrev om. "Övranvaasorna" det vill säga det övre varvet som man ställde säderkärvar på.S sturnus skrev:One more thing. These cut beams may suggest that the barn was once constructed differently. They were probably the beams that connected the exterior walls and then the existing floor was added and the beams were cut out. This could have caused the walls to move. In this case, the repair will be more difficult. You can check this by measuring the width at the gable end and where the wall collapsed.
[bild]
If they remained in the wall, it means that they were fastened with a dovetail. It means that the lower ones, even if they were inserted in a new structure, could have been inserted with simple locks (back then they saved more time). And since you write that these are remnants, it means that I may be right that the walls did move apart.H heimlaga skrev:
H heimlaga skrev:
Okej, intressant att veta, men stödde vaasona väggarna på något sätt?H heimlaga skrev: