Hej!

Har någon erfarenhet av detta och kan dela med sig av den?

Jag har köpt en helt ny blandare, Mora Pullout, på Bauhaus och fått den installerad i mitt kök. Rörmokaren kopplade på samma gång in en diskmaskin.

Redan när han gick sa han att det verkade vara dåligt tryck i kranen, men att det måste vara någonting man kan styra i blandaren för han hade satt igång en sköljning i diskmaskinen som gick bra och alla andra kranar i bostadsrätten flödar på med stort flöde.

Efter detta blev flödet ännu sämre efter några timmar, nu är det nästan mer att det droppar än att det kommer en stråle.

Jag har kollat att blandaren står inställd på maximalt flöde, dvs att inte handtaget är inställt på att begränsa hur mycket man kan dra på. Jag har också kollat "silen" längst ut, men blandaren flödar lika dåligt även när jag har den avskruvad.

Det är lika dåligt vatten i varmt/kallt, så jag är hyffsat säker på att det är blandaren (också eftersom diskmaskinen går på utan problem).

Vad mer kan jag kolla på ? Tycker det är skumt att en helt ny blandare skulle ha så stora problem. Finns det något fel rörmokaren kan ha gjort? Jag är en novis i dessa sammanhang men kan inte se några tydliga monteringsfel när jag spanar under diskbänken.

Vänliga hälsningar,
Tobias

Tack för svar! Om du med flödesbegränsaren menar att man kan justera så att handtaget "tar stopp" innan man når maximalt utslag så har jag kollat den och den ser ut vara på max. På Mora-modellerna verkar det vara en skruv man kan skruva utåt ifall man vill ha mindre flöde, men min är helt inskruvad. Finns det en annan flödesbegränsare?

Strålsamlaren tolkar jag som det jag skrev som "silen", dvs det som är längst ut där strålen formas? Den skruvade jag loss helt och hållet men flödet där bakom var lika illa :/

jag har ingen sån kran själv ,men om man kollar på sidan 4 (L) så verkar det som att om skruven är helt inskruvad skall där vara fullt tryck

strålsamlaren,perlator,silen är samma sak
sitter där någon kulventil på rören kolla så de är fullt öppna

Kulventilerna är öppna, diskmaskinen som sitter på samma ledning går ju som sagt på utan problem.

Tänker att återstående teorier måste vara monteringsfel eller att vi fått ett måndagsexemplar?

har lite svårt att tro att det är ett monteringsfel rörläggaren skruvar ju bara fast blandaren och ansluter två rör

kontakta mora och kolla om de har några tips

Mora trodde att det är något skräp från ledningen som hamnat i blandaren, så ska väl försöka få tillbaka rörmokaren för att felsöka och spola lite.

Ok, här kommer facit:

Hade rörmokaren här imorse och nu fungerar blandaren. Det var skräp som fastnat någonstans precis i inloppet till PEX-slangen som för fram det blandade vattnet, dvs efter att varm- och kallvattenledningen gått in och blandats i blandaren.

Den här rörmokaren sa att mynningen på ledningen är ganska liten och att det säkert kan hända igen.

Men just nu fungerar det iaf, hoppas någon är hjälpt av att veta att det kan komma skräp som nästan helt blockerar flödet.

• Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.