Kärcher 5.55. Säkringen går efter 5-10 sekunder. Högtrycket hinner inte komma igång heller trots att jag trycker på handtaget på en gång. Handtaget verkar fungera ok. Felet uppkom när jag klämde en skarvsladd som var kopplad till högtryckstvätten. Har också provat att skruva bort högtrycksslangen. Händer samma sak med att säkringen går efter en kort stund.
 
P
Låter som den har bränt motorn alltså..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan jag mäta/ konfirmera det på något vis? Är det värt att laga eller är det ny maskin som gäller? 15 år gammal maskin.
 
P
Det är över min förmåga men det finns andra på forumet som är duktiga på elektronik så det kommer någ svar😊
Att lämna in den på reparation är förmodligen inte värt men kan du mecka själv så kan det lösa sig beroende på vad som är trasigt..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som om pumpen inte snurrar utan står still.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vad händer om du trycker in och släpper handtaget om vart annat?
Lite så låter min Kärcher ibland men det brukar släppa efter några tryck med handtaget, typ som en ventil hänger sig...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
xirg xirg skrev:
Kan jag mäta/ konfirmera det på något vis? Är det värt att laga eller är det ny maskin som gäller? 15 år gammal maskin.
Det är bara att kasta.

Jag höll på att laga en vi hade i flera dagar och upptäckte sedan att man kunde köpa en ny för några hundra,
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har ju flera Kärchertillbehör som jag tycker är ok så jag satsar på att laga den. En ny Kärcher i samma klass kostar 3000 kr.
 
P-plats P-plats skrev:
Vad händer om du trycker in och släpper handtaget om vart annat?
Lite så låter min Kärcher ibland men det brukar släppa efter några tryck med handtaget, typ som en ventil hänger sig...
Säkringen går ju oavsett efter 8-10 sekunder. Och pumpen går aldrig igång.
 
xirg xirg skrev:
Säkringen går ju oavsett efter 8-10 sekunder. Och pumpen går aldrig igång.
Min tanke är att pumpen har för högt mottryck och den drar som mest vid start. Den tvätten drar säker 8-9A som mest så det är inte så konstigt att säkringen går.
Min tanke var att pumpen kan komma igång om man trycker flera gånger men jag gissar bara efter egen erfarenhet.
 
  • Gilla
xirg
  • Laddar…
Plockade isär min i somras, det var föredömligt enkelt.
Mitt problem var att ett solitärbi satt igen utloppet, plockade isär den i onödan, men nu vet jag hur den ser ut invändigt.
 
P-plats P-plats skrev:
Min tanke är att pumpen har för högt mottryck och den drar som mest vid start. Den tvätten drar säker 8-9A som mest så det är inte så konstigt att säkringen går.
Min tanke var att pumpen kan komma igång om man trycker flera gånger men jag giss
Nu har jag plockat isär den och fick igång pumpen. Den kom dock bara igång när jag surrade på fläkten. Jag vågade inte köra för länge då jag inte körde med vatten. Den stannade dock igen när jag slog av pumpen och på igen och startar inte om man inte snurrar på fläkten. Jag får nog plocka isär den helt för att
se var den går trögt.
 
  • Elektrisk pump med fläkt och olika komponenter, placerad på ett bord med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Stig Frögren
  • Laddar…
Det är väl en enfasmotor? Om en sådan inte snurrar igång så är det troligen kondensatorn som är dålig, troligen den runda burken på höger sida. Eller så är de avbrott i hjälplindningen.
 
  • Gilla
·HeRmAN· och 6 till
  • Laddar…
Det är en enfasmotor. Plockade isär motorn. De enskilda lindningarna hade resistansen 3 , 7 och 9.6 ohm. Är detta korrekt? Har också kondensatorn framme. Har dock inget instrument för att mäta kondensatorn. Det är dock inte avbrott eller kortis utan varierar lite när jag mäter resistansen.
 
  • En isärplockad enfasmotor med mätkablar anslutna och en multimeter som visar resistansen 3,7 ohm, omgiven av verktyg på en bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit Xun Da kondensator på 25μF och 500VAC hålls i en hand, med text och symboler synliga på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
xirg xirg skrev:
Det är en enfasmotor. Plockade isär motorn. De enskilda lindningarna hade resistansen 3 , 7 och 9.6 ohm. Är detta korrekt? Har också kondensatorn framme. Har dock inget instrument för att mäta kondensatorn. Det är dock inte avbrott eller kortis utan varierar lite när jag mäter resistansen.
Chansar på att det är kondensatorn som behöver bytas. Beställt en ny från Claes Ohlson.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.