6 644 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Varför går säkringen på min Kärcher K5 efter knappt 10 sekunder.
Kärcher 5.55. Säkringen går efter 5-10 sekunder. Högtrycket hinner inte komma igång heller trots att jag trycker på handtaget på en gång. Handtaget verkar fungera ok. Felet uppkom när jag klämde en skarvsladd som var kopplad till högtryckstvätten. Har också provat att skruva bort högtrycksslangen. Händer samma sak med att säkringen går efter en kort stund.
Min tanke är att pumpen har för högt mottryck och den drar som mest vid start. Den tvätten drar säker 8-9A som mest så det är inte så konstigt att säkringen går.xirg skrev:
Min tanke var att pumpen kan komma igång om man trycker flera gånger men jag gissar bara efter egen erfarenhet.
Nu har jag plockat isär den och fick igång pumpen. Den kom dock bara igång när jag surrade på fläkten. Jag vågade inte köra för länge då jag inte körde med vatten. Den stannade dock igen när jag slog av pumpen och på igen och startar inte om man inte snurrar på fläkten. Jag får nog plocka isär den helt för attP-plats skrev:
se var den går trögt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är väl en enfasmotor? Om en sådan inte snurrar igång så är det troligen kondensatorn som är dålig, troligen den runda burken på höger sida. Eller så är de avbrott i hjälplindningen.
Det är en enfasmotor. Plockade isär motorn. De enskilda lindningarna hade resistansen 3 , 7 och 9.6 ohm. Är detta korrekt? Har också kondensatorn framme. Har dock inget instrument för att mäta kondensatorn. Det är dock inte avbrott eller kortis utan varierar lite när jag mäter resistansen.
Chansar på att det är kondensatorn som behöver bytas. Beställt en ny från Claes Ohlson.xirg skrev: