Hej!
Har en radonett. Den pumpar runt vattnet och ger ett fast grönt sken. Inga felkoder lyser. Problemet är att min vattenpump inte matar in vatten när radonetten är på. Stänger jag av radonetten och förbikopplar vattnet så fungerar pumpen som vanligt. Det har fungerat från första början så det är ju något fel som uppstått på vägen.
Är det någon som kan ge mig en ledtråd om vad jag skall göra?

Frågan är ju vad du menar att inte radonetten matar in vatten.. kommer inte nivån upp så radonetten går princip tom? Radonetten kan ju gå utan att den matar in vatten....

Ja den går utan att det matas in vatten. Finns det vatten i den innan så bygger den tryck.

Om jag kommer ihåg rätt så är det tryckkärl för brunnsvatten och ett för tappvatten. Det är en magnetventil som stänger mot radonetten när den är full, och nivåvippor i burken som reglerar. Inte ovanligt att den ena eller andra har ett avbrott i sig och då blir det malfunktion. Kommer åt dom via fyrkantiga locket på topp.

J jonaserik skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är det tryckkärl för brunnsvatten och ett för tappvatten. Det är en magnetventil som stänger mot radonetten när den är full, och nivåvippor i burken som reglerar. Inte ovanligt att den ena eller andra har ett avbrott i sig och då blir det malfunktion. Kommer åt dom via fyrkantiga locket på topp.
Hej!

Tack så mycket för din info. Har bara ett tryckkärl. Testade att byta tryckströmbrytare idag. Den gamla var helt igensatt. Spolar ur rören nu. Testa vidare med nivåvippa imorgon.

B Bohusläningen skrev:
Hej!

Tack så mycket för din info. Har bara ett tryckkärl. Testade att byta tryckströmbrytare idag. Den gamla var helt igensatt. Spolar ur rören nu. Testa vidare med nivåvippa imorgon.
Vad är det för tryckis. en med glasklar kåpa på. Då är det CEWE och dom brukar bli fulla med skit. Ett litet hål under ett gummimebran blir det totalstopp med skiten. Här lagt upp tråd hur man fixar det. Oavsett typ av tryckis så är funktionen densamma.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.