Bara när jag slog till luckan till badrumsskåpet så lyste ljusrörslampan. Ibland på andra försöket. Jag trodde det var nåt glapp men sen funkade inte det heller. En hantverkare kollade och sa att nya lysrör behövs. Köpte det men funkar inte. Antar att elektriker behöver kolla? Bif bild. Tacksam för svar.

• Ljusrör och elektronisk ballast inuti ett badrumsskåp, där det finns problem med ljusrörslampans funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
Är det de nya lysrören på bilden?

Purre Purre skrev:
Är det de nya lysrören på bilden?
Ja

Är det LED lysrör du har bytt till? Isåfall ska du också byta tändaren till en som är anpassad för LED. Den lilla burken som det står Longlife. Du borde ha fått nya tändare med de nya lysrören.

D Daniel_walnut skrev:
Är det LED lysrör du har bytt till? Isåfall ska du också byta tändaren till en som är anpassad för LED. Den lilla burken som det står Longlife. Du borde ha fått nya tändare med de nya lysrören.
Nej, det är inte led.

Även glimtändarna kan gå sönder trots det står LongLife och behöva bytas ut. Har hänt mig att även nya lysrör gått sönder och vägrat att tända. Glimtändarna måste vara av typen "seriekopplade lysrör" för att passa i din armatur - se de som sitter där nu. https://www.clasohlson.com/se/p/36-7903

MammaMona MammaMona skrev:
Nej, det är inte led.
Det står led på dem. Man får väl inte sälja gamla typen av lysrör längre så om du har handlat nyligen så borde det vara led.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Det står led på dem. Man får väl inte sälja gamla typen av lysrör längre så om du har handlat nyligen så borde det vara led.
J Josth skrev:
Även glimtändarna kan gå sönder trots det står LongLife och behöva bytas ut. Har hänt mig att även nya lysrör gått sönder och vägrat att tända. Glimtändarna måste vara av typen "seriekopplade lysrör" för att passa i din armatur - se de som sitter där nu. [länk]
Sorry. Borde skrivit från början att glimtändarna också är nya. Känns som om jag bör gå tillbaka till butiken?

Gamla lysrör som fortfarande finns kvar i lagret får fortsatt säljas tills lagret är tomt. Det står 830/15 W på lysrören i bilden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…

Bästa svaret

MammaMona MammaMona skrev:
Sorry. Borde skrivit från början att glimtändarna också är nya. Känns som om jag bör gå tillbaka till butiken?
Prova med de gamla glimtändarna. Prova de gamla lysrören med de nya glimtändarna.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Det står led på dem. Man får väl inte sälja gamla typen av lysrör längre så om du har handlat nyligen så borde det vara led
J Josth skrev:
Gamla lysrör som fortfarande finns kvar i lagret får fortsatt säljas tills lagret är tomt. Det står 830/15 W på lysrören i bilden.
J Josth skrev:
Prova med de gamla glimtändarna. Prova de gamla lysrören med de nya glimtändarna.
Tack. Jag testar dessa två olika kombinationer.

Visst står det "Ledvance" under Osram på röret?
Det är LED-lysrör, så dem behöver passa till drivdonet och glimtändarna ersätter man oftast bara med en bygling.

Det står OSRAM LUMILUX som beteckning på den produktfamiljen. Ledvance Gmbh är bara namnet på tillverkaren och fabriken som väl moderniserat sitt namn för att bli mer i tiden.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som att det "nedre"/främre röret bara är ilagd i hållaren och inte vridit röret 90⁰.
Närbild av ett rör i en hållare, där det främre röret verkar vara felaktigt vridet och behöver justeras 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla så att bägge rören är vridna 90⁰.

• Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att det "nedre"/främre röret bara är ilagd i hållaren och inte vridit röret 90⁰.
[bild]

Kolla så att bägge rören är vridna 90⁰.
Jag vred det närmsta röret och nu lyser det innersta. ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.