Kompisen fick ingen gnista på sitt sprillans nya stift heller. Han köpte ny tändplatta till crossen. Det hjälpte inte. Han fortsatte att byta ut delar. Det hjälpte inte. Till slut så visade det sig att det sprillans nya stiftet var helt kass...

Prova minska gapet på stiftet, min snöslunga med B&S vill gärna har ganska litet gap för att ge gnista.

Stoppa in ett finger i tändhatten och provstarta så kan du med största säkerhet avgöra om det finns någon tändspänning.

stoppa fingret i tändstiftshatten och ett annat finger på jord/motorn och kör på starten, då ska det kännas om det är gnista....

Du jordar väl stiftet när du kollar efter gnista?

• Gilla
bjornen1
  • Laddar…
där e ström till stiftet men jag ska kolla om det kan vara gapet på tänstiftet men stfitet är inte kasst har testat det på en annan gräsklippare tack för alla tips :)

hej igen det sitter en elmotor som startar som snurrar hela svänghjulet kan det vara att den snurrar för sakta.
kanske det blir mer efekt om man drar igång den eller?

Felsökning ska vara metodisk..
Ta bort stiftet stoppa i en spik och testa gnistan mot motorblocket.
Finns gnista= fel på stiftet
Ingen gnista =kolla anslutningar bakåt till tändspolen (vilket det i sig extremt sällan är något fel på)
Förmodligen har du fel på brytarspetsarna, slitna eller felställda.
Det finns ett litet stift som via vevaxeln triggar brytarspetsarnas rörelse (jämför med axeln på en rotor i bilen)
Det stiftet slits eller tom går av ibland och då öppnar inte spetsarna som dom ska=ingen eller klen gnista.

ok tack för tipset:) jag tror brytarna är slitna

Vi höll på i två dagar förra sommaren för att få igång en jordfräs..Den visade sig ha alla fel:
1) Tändstiftet hade kolad beläggning som "kortslöt gnistan"-
2) Riktig gammal bensin och hade beckat igen tank, ledning, förgasare och insug. (Tacka vet jag diesel den tål att lagras..)
3) Luftfiltret var igensatt.
4) Efter att ha tagit bort topplocket var där en tjock tjär-koks beläggning, liksom på ventilerna.
5) Brytarspetsen hade fel avståndsgap
6) Kondensatorn behövde kanske inte bytas, men det ingick liksom i felsökningen så den byttes.
7) Startsnöret gick av under startprocessen och fick bytas.....
8) Sen var det nåt annat också som jag glömt...

Men sen gick den....

PST skrev:
Vi höll på i två dagar förra sommaren för att få igång en jordfräs..Den visade sig ha alla fel:
1) Tändstiftet hade kolad beläggning som "kortslöt gnistan"-
2) Riktig gammal bensin och hade beckat igen tank, ledning, förgasare och insug. (Tacka vet jag diesel den tål att lagras..)
3) Luftfiltret var igensatt.
4) Efter att ha tagit bort topplocket var där en tjock tjär-koks beläggning, liksom på ventilerna.
5) Brytarspetsen hade fel avståndsgap
6) Kondensatorn behövde kanske inte bytas, men det ingick liksom i felsökningen så den byttes.
7) Startsnöret gick av under startprocessen och fick bytas.....
8) Sen var det nåt annat också som jag glömt...

Men sen gick den....
ok det ända felet är att jag inte får någon gnista men jag frågade en mekaniker och han sa att det kunde vara strömtillförselen. men jag fick aldrig veta vad det var, har någon en aning vad det är och hur man fixar det ?

Ja, dvs om tändspolen får nån ström överhuvudtaget.
Inget illa menat men tror du inte att det kan löna sig att ta den till en verkstad? Det är liksom mer än svårt för någon här att bedriva felsökning på distans och ge råd som du tyvärr inte riktigt kan ta till dig.

Det finns annars böcker på bl a Biltema som behandlar trädgårdsmaskiner och deras motorer, skall du skruva själv kan det vara ide att skaffa en sådan. En sådan bok är det första jag skaffar då jag byter bil.

/Kent

jag brukar åxå skaffa en rephandbok för bilen jag köper- men tyvärr har man inte så stor nytta av den. nu senast när jag skulle läsa om nivåregleringen i mercan så stog det typ: lämna in på auktoriserad verkstad...:mad:
och när jag läste om hjullagerjusteringen så kunde man mäta spelet med indikatorklocka och läsa i en tabell-tyvärr hade dom glömt tabellen...:mad:
ungefär som felsökningshjälpen i windows, när man gått genom den så är kontentan att den inte kan hjälpa en...:mad:
men man lär sej allt eftersom man micklar på med grejorna...

pellefant skrev:
jag brukar åxå skaffa en rephandbok för bilen jag köper- men tyvärr har man inte så stor nytta av den. nu senast när jag skulle läsa om nivåregleringen i mercan så stog det typ: lämna in på auktoriserad verkstad...:mad:
och när jag läste om hjullagerjusteringen så kunde man mäta spelet med indikatorklocka och läsa i en tabell-tyvärr hade dom glömt tabellen...:mad:
ungefär som felsökningshjälpen i windows, när man gått genom den så är kontentan att den inte kan hjälpa en...:mad:
men man lär sej allt eftersom man micklar på med grejorna...
Kollat på mercaforumet?
Finns en tråd där om renovering av nivåregleringen, enkelt (relativt) och billigt.

På min motor var tändspolen kass.... det var en 8hp BS alltså liknande din .... jag rekommenderar att försöka mäta på tändspolen ... den består av två lindningar... en högspännings- och en lågspänningslindning ... man ska ha ett antal Ohm när man mäter på respektive lindning. Jag hade helt avbrott i min högspänningslindning ... därför ingen gnista... jag hittade sedan en man på blocket som sålde delar till en BS-motor och köpte hans tändspole... funkade kalas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.