Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser mörkare ut än vad jag trodde:thinking:
Jag målade precis om ett par byråar i
S 6005-G50Y.
Tycker det blev fint, hade nog kunnat tänka mig den kulören på mina köksluckor också.
Jag tror oavsett att du faktiskt inte kommer märka av så små skillnader som diskuteras i den här tråden. Blir nog fint ändå.
[bild]
Väldigt snyggt, och prydligt!
Gröna färger är notoriskt svåra och de upplevs tydligen väldigt mycket mer olika än de flesta andra färger. Säger konstnärsvänner, jag är beredd att tro på det för grönt är den färg vi har mest diskution om hemma. Alla gillar grönt. Men det är olika vad man tycker ser grönt ut.

• Gilla
Angeliqa D och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser mörkare ut än vad jag trodde:thinking:
Jag målade precis om ett par byråar i
S 6005-G50Y.
Tycker det blev fint, hade nog kunnat tänka mig den kulören på mina köksluckor också.
Jag tror oavsett att du faktiskt inte kommer märka av så små skillnader som diskuteras i den här tråden. Blir nog fint ändå.
[bild]
Jag är tyvärr alldeles för petig för mitt eget bästa! :D Jag jobbar mycket med färg i mitt jobb så jag tänker nog extra mycket på det. Snygga byråer! Enligt de själva så ska det vara den färgen. Här finns ett till exempel på ett annat kök: https://www.instagram.com/p/Bz51eBaI1I7/?igshid=18c4soyg3ninp

Det är ju helt omöjligt via foto och skärm att avgöra. Men den ser nästan lite beige ut. Fint det med. Man måste provmåla där man ska ha färgen. På samma typ av underlag

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är ju helt omöjligt via foto och skärm att avgöra. Men den ser nästan lite beige ut. Fint det med. Man måste provmåla där man ska ha färgen. På samma typ av underlag
Jag har målat upp den på köksskåpen hemma och det ser fint ut! Men som du säger så är det än svår, men spännande, färg. De ser olika ut på olika väggar och i olika ljus.

Angeliqa D Angeliqa D skrev:
Jag har målat upp den på köksskåpen hemma och det ser fint ut! Men som du säger så är det än svår, men spännande, färg. De ser olika ut på olika väggar och i olika ljus.
Jag tycker att båda dina exempel var fina. Så oavsett hur den kommer att se ut hos dig blir det garanterat jättesnyggt.
Jag har en vägg som är grön men som i vissa ljus upplevs beige. Och av vissa människor alltid upplevs beige. Det roliga är att jag har en beige vägg precis intill och en del ser inte skillnaden.

Jag har en son med ett alldeles lysande färgseende och känsla för nyanser, så är jag lite osäker frågar jag honom.

Du gör helt rätt i att provmåla. Om du inte har bra och kontrollerat ljus och en riktig hårdvarukalibrerad skärm, kommer du aldrig veta vad du får om du går efter en bild. Som exempel kan man se på den bild som någon tyckte såg ut att ha samma färger i två fält. På min skärm nästan skriker det att det är helt olika nyanser, vilket lätt kan kollas genom att måla ett kryss med vänstra nyansen i det högra fältet.

Färgprov med två nyanser av grå, ett kryss visar färgskillnaden på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MiTem och 4 till
  • Laddar…
Angeliqa D Angeliqa D skrev:
Vi ska renovera köket och vår leverantör låter kunden få välja färg till köksluckorna helt fritt. Efter 10 prover hittade jag en färg som jag älskar, French Gray av Farrow and Ball. Problemet är att köksfabriken enbart kan gå efter en NCS kod. Jag är nästan säker på att koden är S 3005-G90Y men den koden finns inte på NCS kartan. G90Y- skalan slutar på S 2005 och sen finns ingen mörkare ton av den.
Är det någon som vet varför? Det gör mig ju lite osäker på färgen. Nu har jag också läst något om att färgäktheten kommer vara riktigt illa på dessa färger med. (Allt mindre än xx10 och alla som har x90x)
Vågar jag chans på den kulören?
Leverantören kan fortfarande blanda till den koden men den lokala färghandeln kunde inte det. Färghandeln kunde däremot blanda till nyansen French Gray.
Hej Angelica!

Vi har exakt samma problem som ni hade! Vi vill så gärna ha köksluckor i French Grey men snickerifirman vill att vi anger NCS-kod. Hur blev det till slut för er del? Hittade ni rätt färg? Skulle vara kul att se bild på färgen det blev till slut.

• Gilla
H. Blom
  • Laddar…
E Ebba Velander skrev:
Hej Angelica!

Vi har exakt samma problem som ni hade! Vi vill så gärna ha köksluckor i French Grey men snickerifirman vill att vi anger NCS-kod. Hur blev det till slut för er del? Hittade ni rätt färg? Skulle vara kul att se bild på färgen det blev till slut.
Hej, nu har jag samma problem!! Hur gjorde du? Hittade du rätt NCS? Och vill du isåfall visa resultat? 🙏

• Gilla
akchampy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.