3 172 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Varför fick altanerna helt olika utseende efter högtryckstvätt?
Vi har ett par altaner på sommarstugan som har tillkommit under olika år. Nu har de börjat se skitiga och kladdiga ut så svågern tog med Kärschern och körde igång. På hans altan blev det rent och prydligt med samma svärta som tidigare, riktigt snyggt. På min altan, som är den senaste, blev det i stället trärent, gult, fult, med synliga spikskallar och kvisthål. Augustidepp direkt. Antar att de ursprungligen blivit helt olika behandlade. Hur har de behandlats, och vad gör jag nu?
En som aldrig frågat förr.
En som aldrig frågat förr.
Vilken är det du tycker är ful?
Den övre, din veranda ser ju ut att vara byggd av vanligt tryckimpregnerat virke, som ca 90% av verandor är. Din svågers veranda är däremot byggd av brunt trallvirke. Alternativt är den oljad flera gånger med pigmenterad olja. Om din veranda liknade svågerns innan, så var den sannlikt grymt smutsig.
Jag tycker inte din veranda är ful, den ser snarast nästan ny ut. Vill du däremot ha samma färg som din svåger, så är det bara att åka och köpa ett par hinkar med brun träolja.
Jag tycker inte din veranda är ful, den ser snarast nästan ny ut. Vill du däremot ha samma färg som din svåger, så är det bara att åka och köpa ett par hinkar med brun träolja.
Haha, det du tycker är den fina trallen är det ”alla” på forumet frågar hur man ska undvika. Du behöver bara olja in den och låta den åldras så blir den svart med tiden.
Tack alla för bra input. Ja smaken är som baken - vi kommer gå vidare med brun olja av något slag. Det här var första gången jag ställde en fråga i forumet och resultatet överträffade mina förväntningar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg