Vi har ett par altaner på sommarstugan som har tillkommit under olika år. Nu har de börjat se skitiga och kladdiga ut så svågern tog med Kärschern och körde igång. På hans altan blev det rent och prydligt med samma svärta som tidigare, riktigt snyggt. På min altan, som är den senaste, blev det i stället trärent, gult, fult, med synliga spikskallar och kvisthål. Augustidepp direkt. Antar att de ursprungligen blivit helt olika behandlade. Hur har de behandlats, och vad gör jag nu?

En som aldrig frågat förr.

P Peter Lindkvist skrev:
På hans altan blev det rent och prydligt med samma svärta som tidigare, riktigt snyggt. På min altan, som är den senaste, blev det i stället trärent, gult, fult, med synliga spikskallar och kvisthål.
Samma svärta?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
4774
Undrar samma, svärta?

yonna yonna skrev:
Samma svärta?

• Trätrall och trappsteg i en utomhusmiljö med ett metallbord och en parasollfot i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träveranda med två stolar placerade nära en vägg, bredvid grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patte_p
  • Laddar…
Vilken är det du tycker är ful?

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Den nedre har nog oljats en eller flera gånger.

Den övre har nog inte tvättats varje år. Den blir snyggare (enl mitt tycke) om den tvättas varje år.

H Harmagedon skrev:
Vilken är det du tycker är ful?
Den ljusare, lite för gul och plankig.

P Peter Lindkvist skrev:
Den ljusare, lite för gul och plankig.
Jag tycker faktiskt den ser bättre ut.

Smaken är som... Men hur som helst, välkommen till forumet!

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Den övre, din veranda ser ju ut att vara byggd av vanligt tryckimpregnerat virke, som ca 90% av verandor är. Din svågers veranda är däremot byggd av brunt trallvirke. Alternativt är den oljad flera gånger med pigmenterad olja. Om din veranda liknade svågerns innan, så var den sannlikt grymt smutsig.
Jag tycker inte din veranda är ful, den ser snarast nästan ny ut. Vill du däremot ha samma färg som din svåger, så är det bara att åka och köpa ett par hinkar med brun träolja.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Tack.

Alfredo Alfredo skrev:

Tack.

Haha, det du tycker är den fina trallen är det ”alla” på forumet frågar hur man ska undvika. Du behöver bara olja in den och låta den åldras så blir den svart med tiden.

• Gilla
Peter Lindkvist
  • Laddar…
Tack alla för bra input. Ja smaken är som baken - vi kommer gå vidare med brun olja av något slag. Det här var första gången jag ställde en fråga i forumet och resultatet överträffade mina förväntningar.

• Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
4774
Det är väl bara att fråga svågern vilken olja han använder?

Ossian K Olsson
P Peter Lindkvist skrev:
Tack alla för bra input. Ja smaken är som baken - vi kommer gå vidare med brun olja av något slag. Det här var första gången jag ställde en fråga i forumet och resultatet överträffade mina förväntningar.
En annan fundering. Den trallen som är brunare, har den tak över sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.