Satt och bläddrade i DeWalt katalogen 2007 och slogs av att många av deras batterimaskiner fortfarande finns med NiCd-batterier? Varför? Andra går över till litium-jon och andra moderna tekniker.

Har någon svaret?

Hört att NiCd batterierna tål större momentana strömuttag.

P
även jag har märkt det.. även att dom sopat bort 3 amps batterierna på samtliga o lagt dit 2,6 amps batterier ?!?:confused:

Var och pratade med lokala Festool handlaren förra veckan som även säljer Hitachi, Metabo, Hilti mm

Funderar på en C12 och undrade varför de inte hade Li-Jon batterier som alla andra utan fortfarande NiMh och NiCD, deras Festool säljare hade precis varit där och förklarat att de inte vill satsa på en ännu relativt obeprövad teknik.

Så man ska väl inte räkna ut NiCd och NiMh helt ännu.

Största nackdelen med NiCD är väl annars miljöavgifterna då det räknas som miljöfarliga batterier.

Mikael_L
Jag anser att minneseffekten är största nackdelen med NiCd, dvs man måste ladda upp/ur i fulla cykler.
Kanske inte gör så väldigt mycket för hantverkaren som använder maskinen nästan dagligen samt har minst två batterier men för hemmafixaren är det ett stort problem.

Förutom minneseffekten tå NiCd mycke stryk...

Vad det gäller DeWalts val av NiCd accar så är det nog en kostnadsfråga...

Dom ser nog en högre vinst framför vår miljö! :(

pleqtiz skrev:
även jag har märkt det.. även att dom sopat bort 3 amps batterierna på samtliga o lagt dit 2,6 amps batterier ?!?:confused:
Ett 2,6 Ah batteri har fler laddningscykler mot ett 3,0Ah batteri...

P-plats skrev:
Vad det gäller DeWalts val av NiCd accar så är det nog en kostnadsfråga...

Dom ser nog en högre vinst framför vår miljö! :(
Deras billigaste skruvdragare säljs med NiMH, så det låter ju inte troligt.

Li-Ion och Li-Po (Litium polymer) är dyrare än NiCd/NiMh - inte konstigare än så. Därför har man inte gått över till dem i större utsträckning.

Det man vinner med Li-Ion och Li-Po är lägre vikt och mindre självurladdning. Möjlighet till rejäla ampereuttag och snabbladdning finns numera för Li-Po (och i viss mån Li-Ion). 40-50 A momentant är inte ens svårt för en Li-Po i en skruvdragares storlek numera. Men som sagt dyrare, både accen själv och laddaren eftersom dessa accar är känsligare och kräver nogrannare laddningsövervakning. Ett NiCd kan man misshandla i stort sett hur som helst men ett LiPo kan brinna eller t.o.m. explodera om man har sönder accen eller laddaren inte slår av som den ska. Visst kan en NiCd/NiMh-acce börja brinna också men det ska bra mycket mer misshandel till för att det ska hända.

Men, efter att som modellflygare ha följt accars utveckling i rätt många år så kan jag ju komma med den kvalificerade gissningen att NiCd/NiMh har sina dagar räknade i handverktyg. Priserna på Litiumbaserade accar rasar och det kommer nya och bättre accar hela tiden. Jag har flugit med sådana accar i minst fem år så _helt_ oprövad är ju inte tekniken :)

...för att dewalt ägs av black n decker och dom har överkott på nicd batterier fr sina maskiner som inte söljs??

dewalt har ju haft stora kvalitetsproblem med sina 3.0 ah batteier de senaste åren , jag har väl haft ungefär 50st 3.0ah dewalt batterier som ser hur fina ut som hellst men som är pajj...

R
Har nog sagt det en gång innan men det är faktiskt ett tag sedan dewalt hade problem med sina batterier nu.. Skulle tro att det är drygt 1½-2 år sedan det var problem med batterierna.. nuförtiden är det inte någon skillnad mot andra batterier.

Problemet som fanns med dewalts batterier då var att maskinen var såpass stark att den kunde vid "överhettning" bränna av en kabel och i värsta fall smälta cellerna i batteriet. Fick detta förklarat av verkstan och dem sa även att batterierna funkar mycket bättre idag och att det knappt byts ut något alls.

DeWalt både har haft och HAR problem med sina batterier och nu har dom precis flyttat produktionen men långa leveranstider som följd (vi har pratat månader!)...

jag har då inge problem med dewaltaccarna...

jag har en banankartong med def dewalt batteier om någon vill ha billiga batterier,dom är fr en månad gamla till 3 år gamla...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.