Hej! Håller på å ska dra ny datakabel i huset och tänkte använda gamla rören till tele.

På utsidan av husfasaden sitter en plåtlåda där inkommande skarvas ihop med trådarna som går ut till respektive teleuttag i huset.
Men det jag blir brydd på är att det är 2 inkommande svarta kablar från gatan.

Är det så att den andra kabeln går vidare till grannen?
Var det vanligt att man gjorde så?

Varje kabel innehåller 4 ledare, grön-lila-blå-vit. Blå-vit i första kabeln går till uttagen i mitt hus medans grön-lila är skarvade ihop med grön-lila i kabel nummer två.

Se bifogad bild.

• Plåtlåda på fasad med telekablar, olika färgade ledare skarvade ihop. Två svarta kablar syns, varav en går vidare, isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske om du bor i radhus, men annars är det mest troligt att den som bodde där tidigare hade flera abonnemang

En bit ner på följande webbsida finns en länk till ett Excel-dokument där varenda telefonstation i Sverige finns med och vilket datum stationen stänger/stängde,
https://www.teliawholesale.se/public/framtidens-nat
Bifogar även Excel-filen

Kolla i filen när stationen stänger/stängde, har den redan stängts ner så bör det vara riskfritt att riva allt.

Edit:
Det är 715 stationer kvar att släckas ned, totalt var det 5433 stationer innan nedsläckningen började 2015-11-11.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Abonnentsteget skickar ut dc -48 volt om det är aktivt.

• Gilla
Rockatansky
  • Laddar…
Rockatansky Rockatansky skrev:
Hej! Håller på å ska dra ny datakabel i huset och tänkte använda gamla rören till tele.

På utsidan av husfasaden sitter en plåtlåda där inkommande skarvas ihop med trådarna som går ut till respektive teleuttag i huset.
Men det jag blir brydd på är att det är 2 inkommande svarta kablar från gatan.

Är det så att den andra kabeln går vidare till grannen?
Var det vanligt att man gjorde så?

Varje kabel innehåller 4 ledare, grön-lila-blå-vit. Blå-vit i första kabeln går till uttagen i mitt hus medans grön-lila är skarvade ihop med grön-lila i kabel nummer två.

Se bifogad bild.
Så hade jag i mitt hus också, upptäckde den när jag fick problem med telefonin (det är nog ca 15år sedan).
Teleteknikern som kom och felsökte sa att det var väldigt vanligt att man drog dubbla förbindelser till varje hus när det begav sig, för att har en reserv om någonting skulle hända.
För min del var det bra då, eftersom det par som var inkopplad hade avbrott, och det var bara att byta till det andra paret.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Så hade jag i mitt hus också, upptäckde den när jag fick problem med telefonin (det är nog ca 15år sedan).
Teleteknikern som kom och felsökte sa att det var väldigt vanligt att man drog dubbla förbindelser till varje hus när det begav sig, för att har en reserv om någonting skulle hända.
För min del var det bra då, eftersom det par som var inkopplad hade avbrott, och det var bara att byta till det andra paret.
Nja.
Vid luftburen ledning så var det från börjar två oisolerade enkelledningar till varje abonnent.
Senare blev det isolerade ledare och då blev det en kabel med ett ledningspar till varje abonnent.
Därefter kom "modern" fyrledarkabel med extra stålvajer som bärlina.

För markförläggning så var det "modern" fyrledarkabel, ibland en kabel per abonnent ibland en kabel till två abonnenter.

Det är en fyrledarkabel till två abonnenter som TS har som inkommande, sen en utgående fyrledarkabel för vidarematning till nästa abonnent.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja.
Vid luftburen ledning så var det från börjar två oisolerade enkelledningar till varje abonnent.
Senare blev det isolerade ledare och då blev det en kabel med ett ledningspar till varje abonnent.

För markförläggning så var det "modern" fyrledarkabel, ibland en kabel per abonnent ibland en kabel till två abonnenter.

Det är en fyrledarkabel till två abonnenter som TS har som inkommande, sen en utgående fyrledarkabel för vidarematning till nästa abonnent.
Ok, så kan det varit, tack för infon.
Mitt hus var byggt ca 1980.

Demmpa Demmpa skrev:
Nja.

Tack för ett utförligt svar!

De kablar är "nästan" historia nu, så passa på att titta på bilden.

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.