sysmali
Behöver vägledning så jag förstår varför min nerladdning är dålig men uppladdning ok.

Min utrustning
Har nyligen bytt router till Asus ZenWiFi AX Mini och min nya laptop har ax-nic (Wifi6) och win10. Allt har senaste drivers och firmware. Min internetanslutning är på 1 Gbit (upp/ner)

Hastigheter (5Ghz)

- Asus router <---> internet 940/960 via routerns inbyggda hastighetstest (cat6 mellan router och fiberkonverterare). Supernöjd.

- Laptop <---> router 230/580 via bredbandstoppen. Kan inte prova laptop direkt i fiberuttaget (ej uttag i dator). Men det borde inte spel någon roll då router får bra hastighet.

Har provat massa gånger (på olika tider) med diverse inställningar i både router (kanalbyte osv) och olika inställningar på nic. Det jag inte fattar är varför jag får så pass stora skillnader mellan ner/upp konsekvent.

Och lite märligt är att tidigare utrustning Asus 68u och laptop med Wifi5 gav samma skillnader mellan ner/upp - även om hastigheterna var lägre.

Varför får jag inte ungefär samma nerladdning/uppladdning via laptop-->router-->internet?

Till att börja med så kommer du aldrig att få 1gbit via wifi. Du kan ju testa att koppla en kabel via din laptop till routern och testa där. Får du Gbit hastighet då så vet du att problemet ligger i wifi-delen.
Om du inte får Gbit via kabel så har du något problem med laptopen eller med själva routern. Vissa routrar har funktioner som DPI eller QOS som kan dra ner prestandan. Så börja med att koppla en kabel så vi vet var problemet ligger.

sysmali
T Tjalve_85 skrev:
Till att börja med så kommer du aldrig att få 1gbit via wifi. Du kan ju testa att koppla en kabel via din laptop till routern och testa där. Får du Gbit hastighet då så vet du att problemet ligger i wifi-delen.
Om du inte får Gbit via kabel så har du något problem med laptopen eller med själva routern. Vissa routrar har funktioner som DPI eller QOS som kan dra ner prestandan. Så börja med att koppla en kabel så vi vet var problemet ligger.
Jag vet att jag inte kan 1Gbit mellan dator och router via WiFi. Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg, min dator har inte uttag för ethernet. Annars hade jag givetvis testat det.

Frågan om det är en funktion i båda gamla och nya router som drar ner just download, men inte upload. Och då har jag inte ens dribblat själv i routern.

Det kan ha med din laptop att göra också.
Du kan ju testa att köra ett test från din telefon (kopplad till routern via Wifi förstådd). Det blir nog lägre hastighet förstådd mem du borde kunna få 250-300 Mbit på wifi5 i 5ghz nätet.

Routerns inbyggda hastighetstest säger du? Vet du vad det är/vad den kollar mot? Om inte det är samma som du testar laptopen med går det inte direkt att jämföra. Går nästan inte att säga "hastighet mot internet" internet kan ju betyda din operatörs första knutpunkt eller en stillahavsö.
Som andra sagt är trådat vägen att felsöka, finns USB nätverksadapters som inte är farligt dyra.
Sen undrar jag om du faktiskt behöver den extra hastigheten du "saknar"? Vad är det du gör som kräver över 200mbit nerladdning eller är det bara ett teoretiskt problem?

sysmali sysmali skrev:
Jag vet att jag inte kan 1Gbit mellan dator och router via WiFi. Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg, min dator har inte uttag för ethernet. Annars hade jag givetvis testat det.

Frågan om det är en funktion i båda gamla och nya router som drar ner just download, men inte upload. Och då har jag inte ens dribblat själv i routern.
Kan du inte tester med en usb-ethernet adapter? Det använder jag till min laptop
https://www.kjell.com/se/produkter/...rts-gigabit-natverkskort-usb-3.0-svart-p69087

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Har du något annat anslutet med tråd som du kan köra nån form av hastighetstest på?

Vi har en tv-låda från boxer tex. där man kan ladda ner blandade appar från Google play, bland annat en sån....

Annars kanske du kan låna en dator som har nätverksport?

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Kan det vara så att det är någon brandvägg eller säkerhetslösning/antivirus aktiverad i routern som drar ner prestandan?

sysmali
P pjkw skrev:
Routerns inbyggda hastighetstest säger du? Vet du vad det är/vad den kollar mot? Om inte det är samma som du testar laptopen med går det inte direkt att jämföra. Går nästan inte att säga "hastighet mot internet" internet kan ju betyda din operatörs första knutpunkt eller en stillahavsö.
Som andra sagt är trådat vägen att felsöka, finns USB nätverksadapters som inte är farligt dyra.
Sen undrar jag om du faktiskt behöver den extra hastigheten du "saknar"? Vad är det du gör som kräver över 200mbit nerladdning eller är det bara ett teoretiskt problem?
Min router provar hastighet mot min ISP (Bahnhof)
Internet hastighetstest visar 822.68 Mbps nerladdning och 949.77 Mbps uppladdning med Bahnhof ISP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver inte den extra hastigheten, men jag undrar om det finns en enkel förklaring varför min Download/Upload mellan min laptop --> router -->ISP har så olika hastighet.
Nedanstående mätning är gjord längre ifrån router, men ni ser vad jag menar.

Internet hastighetstest resultat med 141,68 Mbit/s nedladdning och 268,15 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sysmali
M mios80 skrev:
Kan det vara så att det är någon brandvägg eller säkerhetslösning/antivirus aktiverad i routern som drar ner prestandan?
Ja, kunde vara. Det är tipsen man får när man googlar liknande problem, men jag kör just nu default inställningar och hade samma "problem" med min förra router, dvs skillnad i Down/Upload via WiFi. Den återställde jag flera ggr och trippelkollade att inte något sänkande var aktiverat.

sysmali
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du något annat anslutet med tråd som du kan köra nån form av hastighetstest på?

Vi har en tv-låda från boxer tex. där man kan ladda ner blandade appar från Google play, bland annat en sån....

Annars kanske du kan låna en dator som har nätverksport?
Jag får låna en dator alternativt köpa en USB-nic.

Det är väl datorns Wifi som har sämre nerladdning än uppladdning då. Eftersom du hade samma problem med förra routern menar jag.

Koppla upp din telefon och kör Bredbandskollen där? Då ser du om det är samma fel.

Att du har lägre hastighet mot något längre ifrån än du har från Bahnhof känns ju helt naturligt.. sen kan jag hålla med om att diffen kanske är lite väl stor för att bara skylla på det

sysmali
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det är väl datorns Wifi som har sämre nerladdning än uppladdning då. Eftersom du hade samma problem med förra routern menar jag.
Har faktiskt ny privat dator. Ska låna en annan i helgen och prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.