I vår tvättstuga har jag en gammal hederlig tallriksventil.
Varför ska jag byta ut den mot en ny friskluftsventil för 400 kr?

Visst, det finns ett filter och är lite snyggare.
Men ändå samma funktion.

Bullerdämpning finns som funktion, men antar att det om man bor vid en bullrig gata t.ex.

Har du inte en frånluftsfläkt i tvättstugan ? Ska inte sitta friskluftsintag där ....

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inte en frånluftsfläkt i tvättstugan ? Ska inte sitta friskluftsintag där ....
Varför inte det?
Då är mitt gamla hus helt fel alltså, med både en tallriksventil och en ventil i skorstenen.

Nja, fel och fel. Men man vill ju få ut fuktig luft från tvättstugan. Om du har ett fungerande självdrag med varm murstock tar luften förhoppningsvis den vägen ut. Jag skulle inte vilja ha in kall luft (på vintern) i tvättstugan iaf.

U Ursus4711 skrev:
I vår tvättstuga har jag en gammal hederlig tallriksventil.
Varför ska jag byta ut den mot en ny friskluftsventil för 400 kr?
Det undrar jag också, vem har sagt det?

Jag skulle inte vilja ha in kall luft (på vintern) i tvättstugan iaf.
Det är inte så dumt. Kall luft som kommer in värms upp, RH sjunker och luften kan ta upp fukt.
Hus torkar på vintern.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Jag skulle inte vilja ha in kall luft (på vintern) i tvättstugan iaf.
Varför vill du inte ha in torrare kall luft på vintern? Vad är nackdelen med det?

Bästa är väl ändå att redan uppvärmd inomhusluft åker in i tvättstugan och sedan ut via en frånluftsfläkt? Det är byggstandard sedan måååånga år!

Nissens
Bästa är väl ändå att redan uppvärmd inomhusluft åker in i tvättstugan och sedan ut via en frånluftsfläkt? Det är byggstandard sedan måååånga år!
Ja, men frågan var vilken skada det skulle göra att släppa in torrare kuft...

Sen 70-talet möjligen...drar du ut inomhusluft i en källartvättstuga från 30-40-talet lär det kondensera...

Tryck in en kanalfläkt som får gå på lågvara som frånluft.

Fotografen Fotografen skrev:
Sen 70-talet möjligen...drar du ut inomhusluft i en källartvättstuga från 30-40-talet lär det kondensera...
Nej

Nissens Nissens skrev:
Ja, men frågan var vilken skada det skulle göra att släppa in torrare kuft...
Kanske ingen men varför ?

Kanske ingen men varför ?
För att en tvättstuga i källare på ett gammalt hus är konstruerad så.
Men du kanske aldrig har befunnit dig i en sådan.
Självklart vill man släppa in torr luft på vintern, tvätten torkar rekordsnabbt.
Men talar du om nyare hus med mekanisk ventilation så, ja då har du ett utsug i tvättstugan och på toalett och i kök.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nej
Jo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.