Vi har alltid bilen i garaget. Men då har vi som sagt var fjärrstyrd port. Och smörjgrop i garaget.

Jag tror problemet som sagt var är att alldeles för många som skaffar hus missbedömer utrymmesbehovet. När vi köpte vårat hus bodde vi i en 2:a och allt vi tittade på var såklart större än vår tvåa. Men vi hade gjort en checklista med hur mycket utrymme vi behövde och jag kunde bara konstatera att 90% av alla hus vi tittade på hade för lite biutrymmen som förråd och såna grejer.

Främsta grejen med att skaffa hus var för mig att få MYCKET utrymme till vettig kostnad.

I mitt nästa hus ska jag ha minst 1,5 bils garage, el port och avlopp!

Nerre skrev:
Jag tror problemet som sagt var är att alldeles för många som skaffar hus missbedömer utrymmesbehovet. När vi köpte vårat hus bodde vi i en 2:a och allt vi tittade på var såklart större än vår tvåa. Men vi hade gjort en checklista med hur mycket utrymme vi behövde och jag kunde bara konstatera att 90% av alla hus vi tittade på hade för lite biutrymmen som förråd och såna grejer.

Främsta grejen med att skaffa hus var för mig att få MYCKET utrymme till vettig kostnad.
Jag tror att du är inne på förklaringen. "Moderna" hus har nästan aldrig några vettiga förråd inritade. Bygger man då enbilsgarage så blir det logiskt sett förrådet när man flyttar in och upptäcker att man inte kan lagra prylar i det jättelika vardagsrummet.

Själv bygger jag ett garage med gott om plats för 4 bilar (6 bilar tight). Har för avsikt att ha 2 långtidsprojekt/banåkabilar stående, enduro och moped, sedan kan det bli en liten del med borr, fräs, svarv, mm. På den sista platsen blir det billyft för däckbyte och småskruvande. På utsidan blir en liten tillbyggd knöl som trädgårdsförråd.

Det bör väl platsa inom definitionen av garage?
" rum till förvaring av automobiler l. andra motorfordon, (automo)bilstall, bilskjul. "

Eller wikipedia:
"Ett garage är en byggnad eller hall avsedd för parkering av fordon, vanligtvis personbilar. Garage kan vara privata och finnas i anslutning till bostäder eller arbetsplatser. De kan också vara allmänna och avsedda för tillfällig parkering mot avgift. Dessutom kan de vara avsedda för reparation och service. Garage till villor har ofta en dörr som leder in i huset."

Redigerat:
jag har mina hobbyfordon samt verktyg och bilrelaterade saker i mitt garage... 2 bilar står där idag, men en 3:e kan få plats om man vill ha det trångt. Att ha ett hus utan ett garage måste vara värdelöst ifall man har det minsta intresse av att skruva. Garaget töms på fordon 1 gång per år och används då som festlokal, tur att de 2 portarna är 3 meter breda :)

Var skulle man ha skotern och crossen om inte i garaget? :) För att inte tala om traktorn!

Vi köpte ett hus med garage 2001 och har sedan dess kört in bilen i garaget ..... 2 gånger! Nu har vi rivit det, men det är en annan historia. Bygger inte nytt garage.

Vi har vänner i Tyskland som byggde nytt för ett par år sedan. När vi diskuterade deras hus ifrågasatte vi bl a att de skulle bygga ett garage. Då svarade mannen självklart att "- Men garage har man inte bilen i, vi bygger det för att ha som förråd!"

Min bror däremot tycker att det är väldigt viktigt med garage. Han vill skydda bilen och är rädd för tjuvar. Alla är vi olika ...

Marlene Eskilsson skrev:
Min bror däremot tycker att det är väldigt viktigt med garage. Han vill skydda bilen och är rädd för tjuvar. Alla är vi olika ...
Malmö ? :D

Jag har verkstaden som garage just nu. Finns inget värre än att skrapa rutor på morgonen. ska bygga carport sedan för att ha bilarna under istället.

Marlene Eskilsson skrev:
Syrran sålde bilen istället (två inbrott på två månader, trots att bilen var larmad med godkänt larm, de behövde inte ens betala självrisken men det är ju en massa jobb ändå).

För min del har garaget nog varit väldigt bra för lacken (jag har en röd bil). Folk brukar kommentera just att den är så fräsch i lacken.

Vi har ett garage på ca 50 kvm och en gammal smedja på ca 80 kvm, har inte ens försökt ställa in bilen i något av dem. Smedjan är skrotupplag och garaget förråd och verkstad. Tanken var väl att bygga om smedjan till verkstad och kanske nån gång ha garaget till bilen. Men anledningen till att garaget trots lågt i tak och dålig belysning är så bra att ha till verkstad är ju att det är så lätt att komma till med bilen och lasta av virke och dyl. Så är det väl för de flesta, att garaget är den byggnad som är mest lättåtkomlig med bil? Annars håller jag med TS om att det vore mycket bättre med en funktionell verkstad/förråd än ett garage. Nu är ju vårt garage ett gammalt ombyggt hönshus, så särskilt bra som garage är det ju inte heller...
Men anledningen till att så många bygger garage i nybygge kanske är att man ofta i nybyggda områden ser nya, fina bilar som man är lite mer rädd om?

kamilenski skrev:
Malmö ? :D
Djupaste Småland.

RoTe
För bruksbilen ser jag ingen vits med garage. Däremot är jag ju bilentusiast och måste ha ett gäng bilplatser att förvara bilar i över vintern. Till det kommer även en verkstadsplats med lyft och gärna en tvätthall. :D

RoTe skrev:
För bruksbilen ser jag ingen vits med garage.
Slippa gå ut i regn och rusk? Åker man och handlar nånstans där man kan parkera i P-hus så blir man inte blöt ens om det vräker ner ute:-)

För att inte tala om vintertid, låta bilen torka upp och bli fri från is och snö fast det är 20 minus ute.

Nerre skrev:
Slippa gå ut i regn och rusk? Åker man och handlar nånstans där man kan parkera i P-hus så blir man inte blöt ens om det vräker ner ute:-)

För att inte tala om vintertid, låta bilen torka upp och bli fri från is och snö fast det är 20 minus ute.
Håller med till 100%
Min v70 står inne i 18 plusgrader varje natt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.