4 968 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Varför byggs det så långsamt i Sverige?
Har rest en del i Kina och Ryssland och där går det fantastiskt fort. Men arbetsförhållandena är mycket sämre, längre dagar, skiftjobb, liten hänsyn till närboende, fusk osv.
Tex när vi promenerade i centrala Moskva en sommarnatt lördag till söndag kring midnatt under semestertider var det full fart med stenkapning och husbyggen. I Kina likaså, där jobbar de dag som natt.
I Kina kan man endast köpa rättighet att få bruka en bit mark i 50år, därefter omprövning. Man kan ej friköpa marken. Så staten kan alltid gå in och bestämma vad marken ska användas till.
Har också sett byggnader som ser fallfärdiga ut efter 10-15år så det fuskas ordentligt med kvalitet och säkerhet. Minns det var nån skandal för några är sen då de använt otvättad havssand till betongen till några skyskrapor vilket gör att salt kommer med och kan få stål att rosta.
Tex när vi promenerade i centrala Moskva en sommarnatt lördag till söndag kring midnatt under semestertider var det full fart med stenkapning och husbyggen. I Kina likaså, där jobbar de dag som natt.
I Kina kan man endast köpa rättighet att få bruka en bit mark i 50år, därefter omprövning. Man kan ej friköpa marken. Så staten kan alltid gå in och bestämma vad marken ska användas till.
Har också sett byggnader som ser fallfärdiga ut efter 10-15år så det fuskas ordentligt med kvalitet och säkerhet. Minns det var nån skandal för några är sen då de använt otvättad havssand till betongen till några skyskrapor vilket gör att salt kommer med och kan få stål att rosta.
Finns egentligen ingen standard, men jag tror inte att de åker på något direkt större vite. Mer än halva förseningen beror ju på att de byter entreprenör på flera delar av sträckan vilket får stora konsekvenser. Kan nästan garantera att det ej blir vite för det t.ex.F Fred vom Jupiter skrev:Jaså, verkligen? Då undrar man förstås hur stort vitet blir när exempelvis 50-miljardersprojektet Förbifart Stockholm blir fem år försenat. Det borde bli ett vite som heter duga!
Hur är vitesklausulerna för byggen konstruerade? I ett fall när vi hade försenade hantverkare vill jag minnas att vitet var 1% av kontraktssumman per månads försening. Är det standard även för större beställningar? Det låter ganska behagligt att jobba på projektet när man får tid över och offra 6% av priset för att det tar ett halvår extra. Å andra sidan skulle det nog kännas för byggaren av Förbifarten om de måste ge 60% rabatt på 50 mrd kr.
Det är kommunala och statliga byggen som tenderar att havrera och det beror på att de privata företagen som hyrs in jobbar i princip helt kravlöst. Blir det förseningar skjuts det bara in mer av folkets skattepengar, och de privata byggföretagen har inga incitament att snabba på bygget. Byggföretagen får inte mer betalt för ett snabbt utfört arbete, och blir det förseningar är straffavgifterna så löjligt låga att de tjänar mer på att dra ut arbetet.
Ett bra exempel på detta är just Förbifart Stockholm som nämns i tråden:
https://www.news55.se/samhalle/hantverkare-sysslolosa-i-40-dagar-far-skattepengar-for-att-vanta/
Ett bra exempel på detta är just Förbifart Stockholm som nämns i tråden:
https://www.news55.se/samhalle/hantverkare-sysslolosa-i-40-dagar-far-skattepengar-for-att-vanta/
@Maruq är troligtvis van att det går några år, kanske en fd tunnel byggare från Hallandsås?D dibb skrev:
Alla byggen går dock inte så långsamt, den sista byggda reaktorn i Oskarshamn och Öresundsbron är väl bra exempel på stora byggen som blev klara före utsatt tid.
Redigerat:
Fast det var ju ca. 50 år sedan. Antar att det inte fanns så mycket korkade regler då som gör att allt nu går långsamt och blir onödigt dyrt. Tror arbetsmiljöverket har rätt mycket med det att göra.F fribygg skrev:
Enkla arbeten som förr utfördes relativt billigt kan idag kräva en del extrafolk/utrustning som inte gör någon egentlig nytta.
Nja, Öresundsbron är väl ett kvartssekel ungefär..L lbgu skrev:Fast det var ju ca. 50 år sedan. Antar att det inte fanns så mycket korkade regler då som gör att allt nu går långsamt och blir onödigt dyrt. Tror arbetsmiljöverket har rätt mycket med det att göra.
Enkla arbeten som förr utfördes relativt billigt kan idag kräva en del extrafolk/utrustning som inte gör någon egentlig nytta.
Ooops, lite tillfällig sinnesförvirring där, på något sätt fick jag för mag att det var Ölandsbron.F fribygg skrev:
Annars vore ju det logiska att det gick fortare och fortare att bygga saker med tanke på den tekniska utvecklingen. En bil idag produceras ju enormt mycket snabbare än en bil år 1900 trots att den är mycket mer komplicerad. Jag har sett något program om järnvägsbyggande och det var imponerande fart när de byggde dessa ofta under andra halvan av 1800-talet. Långa tunnlar och massor utav broar var inget som hindrade dem. Hackor och spadar var vad de flesta jobbade med inga grävmaskiner och annat modernt som borde göra vårt moderna byggande mycket snabbare.
Ändå intressant att se med vilken
Klicka här för att svara