Har köpt en ny VVB och kikar in schemat för in och ut- vatten. Ser då att en blandningsventil ska kopplas dit. Jag kan inte förstå vilken funktion den fyller. Det känns som att det blir kaka på kaka. Jag bestämmer ju på VVB´n vilken max-temp jag vill ha. Sen justerar jag ju önskad temperatur i kranen. Varför vill man dubblera med blandventil?

Vad är det jag inte förstår eller har missat?

Min gamla VVB har inte heller någon blandventil. Där finns bara avstängning och säkerhetsventil.

Om du har 90 grader i VVB och blandar ner det till tex 45 grader så får du dubbla VV kapaciteten mot att du väljer att ställa VVB på 45 grader.
/T

Om kontaktorn till elpatronen i vv-beredaren fastnar i draget läge så blir vattnet kokhett.

Tack för svar. Fast jag hänger ändå inte riktigt med...Jag fixar ju rätt temperatur i blandaren vid handfatet/duschen ändå. Om VV är väldigt hett, så använder jag en mindre del VV för att uppnå önskad temp. Således används mindre VV från VVB. I min hjärna blir resultatet likvärdigt. Och det borde ju dra mer el att låta VVB värma/hålla vattnet till 80-90 grader för att sedan direkt kyla/blanda ner det till önskad temp. Borde det inte vara mer ekonomiskt att sätta VVB på den maxtemp man vill ha, med hänsyn till bakterier och "skållning" av skinnet, och sedan oavkortat leverera det till kranen? Jag förstår att ökad temp i VVB kan vara ett sätt att öka på totalvolymen av VV genom spädning. Men som sagt, om mixen sker i min duschblandare eller VVB-blandare borde inte spela någon roll?!

Fast jag hänger med ang om elpatronen blir defekt, att det då blir mycket hett när det lämnar VVB. Där verkar ju blandaren fylla en extra säkerhetsfunktion.

Jag har redan köpt ett kit innehållande blandare, men jag upptäckte att det saknas flera kopplingar för att växla mellan 22mm och 12mm för att allting ska funka. Då blev jag trött och kände att allting skulle bli enklare utan blandare.

Vad händer om du vrider på full värme i blandaren/kran om du har 70-80 grader i VVB, vilken temp får du då? Blandningsventilen är ett skydd för att man inte av misstag ska skålla sig och undvika brännskador. Du själv kan säkert anpassa dig för du vet att det efter x sekunder kommer nästan "kokhett" vatten, men en person som inte känner till det kan få otäcka skador och framför allt barn. Skulle aldrig få för mig att utesluta en blandarventil.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Du har alldeles säkert helt rätt i säkerhetsaspekten, och jag har ju dessutom små barn. Men om jag förstått det rätt räcker det med 60 grader i VVB´n för att hålla bakterier borta. Om jag då ställer min VVB på 60 grader, då borde väl ingen komma till skada (om man kör 100% VV i kranen), och VVB´n behöver inte värma mer än nödvändigt.

Jag kanske låter lite negativ. Jag börjar inse att det kanske inte är så dumt med blandare. Och jag har ju redan en. Jag behöver bara förstå lite bättre för att övertyga mig själv om att den ska användas.

CraneIsland, skall man vara lite petig står det i Boverkets regler att varmvattentemperaturen efter tappställe får vara högst 60 grader för att minska risken för skållning.

Väcker liv i frågan igen eftersom jag har samma fundering.
MÅSTE man verkligen ha en blandningsventil?
Om jag sätter VVB på 60 så finns ju ingen risk för att någon ska bränna sig

SidanKaos SidanKaos skrev:
Hur kan du garantera det? Om termostaten hänger sig tex...

Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Om termostaten hänger sig tex..
Ungefär samma sak som när blandningsventilen slutar funka efter 2-3år

L lat skrev:
Ungefär samma sak som när blandningsventilen slutar funka efter 2-3år
Med blandningsventilen har du en åtminstone en extra säkerhet i de flesta fallen, termostat och blandningsventil, sedan kan man dra ytterligheten till att båda blir trasiga samtidigt. Gör istället som alla rekommenderar så blir det bra, det är inga pengar i en extra blandningsventil-

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
A
ju lägre temperatur i vvb ju mindre utnyttjbar mängd vv har du, dvs varmvattnet tar slut snabbare

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Kallar det "snålhetslösning" att inte sätta en blandarventil.

Nej, du måste inte ha en blandningsventil, de slutar i alla fall att fungera efter några år, de är ett sätt att öka mängden varmvatten i en liten beredare utan skållningsrisk

• Gilla
SidanKaos och 1 till
  • Laddar…
Förstår att det är onödigt att inte ha en, kostnaden är inte så stor om man jämför vad det kostar med att bygga ett fritidshus. Men ville veta om det fanns några ”stora” risker med att skippa den. Vi kommer ha en beredare på 80l för (i dagsläget) 3 pers så kanske det skulle räcka även utan blandare men med en galen 2-åring så kanske det är lika bra att installera en ändå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.