97 323 läst ·
868 svar
97k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Okej men verkar som du gjort en installation i år och sa inte installatören att dom kommer när det börjar bli kallare väder så dom kan trimma in systemet.P PHPersson skrev:
Bergvärme med vattenburen värme ger självklar högre värde på fastigheten än en llvp. Det är en driftsäker i stort sett underhållsfri och väderoberoende lösning. Dessutom har energibrunnen och det vattenburna värmesystemet en mycket lång teknisk livslängd.P PHPersson skrev:
Du menar att en llvp inte är beroende av lufttemperatur?P PHPersson skrev:
NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 vid kallt klimat (-35 grader)
Känns som att du inte är speciellt objektiv.
det är ju rätt sällan borrhålet har -35C...Nissens skrev:
Bergvärme med vattenburen värme ger självklar högre värde på fastigheten än en llvp. Det är en driftsäker i stort sett underhållsfri och väderoberoende lösning. Dessutom har energibrunnen och det vattenburna värmesystemet en mycket lång teknisk livslängd.
Du menar att en llvp inte är beroende av lufttemperatur?
NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 vid kallt klimat (-35 grader)
Känns som att du inte är speciellt objektiv.
Du vet antagligen bättre än NIBE då. Du kanske borde söka jobb där och lära upp dom?returen skrev:
Här kommer citat från NIBEs hemsida:
”NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 (kallt klimat 35°C) enligt Europeisk Norm EN14825, dvs. gällande standard för bestämning av referens årsverkningsgrad SCOP.”
Ser nu att det står 35 grader, antar att set är framledningsremp. Så jag backar på -35, men de kallar det ”kallt klimat” så klimatet är en parameter.
Här har ni en bra sammanfattning om hur scop och cop mäts:
https://www.polarpumpen.se/kunskaps...a-varmepump/varmepumpens-cop--och-scop-varde/
https://www.polarpumpen.se/kunskaps...a-varmepump/varmepumpens-cop--och-scop-varde/
Ja +35 är framledningstemp med +0 grader ifrån kollektorn..Nissens skrev:
Du vet antagligen bättre än NIBE då. Du kanske borde söka jobb där och lära upp dom?
”NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 (kallt klimat 35°C) enligt Europeisk Norm EN14825, dvs. gällande standard för bestämning av referens årsverkningsgrad SCOP.”
Ser nu att det står 35 grader, antar att set är framledningsremp. Så jag backar på -35, men de kallar det ”kallt klimat” så klimatet är en parameter.
men du bör läsa på vad scop är och cop har inget med utetemp att göra i en bergvärmeinst.Nissens skrev:
Du vet antagligen bättre än NIBE då. Du kanske borde söka jobb där och lära upp dom?
hade det varit en luft/vatten hade det varit en helt annan grej.
cop och scop är verkningsgrad och inget annat dvs hur den varma sidan i processen presterar jämfört med den kalla. 35 i framlednings temp har inget med utetempen att göra borrlöpan runt 0C däremot,
35 i framledning ger betydligt bättre scop /cop än 55 vilket man troligen behöver vid minusgrader
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.returen skrev:
Märkligt då att standarden pekar på ”kallt klimat” enligt NIBE.returen skrev:
Inte i mitt hus tex.returen skrev:
Det är skillnad på golvvärme och radiatorer.
Oavsett så har S1256-18 SCOP 6,22 vilket är högre än någon lvpp.
När det är riktigt kallt lär din lvpp ha problem att fördela värmen dessutom.
Det betyder att om ditt hus är tillräckligt isolerat för att det vid dimensionerande utetemperatur räcker med 35 grader framledning får du scop på 6,22 i ett givet klimat, där "kallt klimat" beskriver vilken typ av miljö det utvärderats mot. Jag *tror* kallt klimat brukar vara de södraste delarna av landet. (Det spelar roll för antalet dagar i simuleringen med given utetemperatur, eftersom scop är ett viktat medelvärde)Nissens skrev:
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.
Märkligt då att standarden pekar på ”kallt klimat” enligt NIBE.
Inte i mitt hus tex.
jag skjuter bara idioterNissens skrev:
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.
Märkligt då att standarden pekar på ”kallt klimat” enligt NIBE.
Inte i mitt hus tex.