P PHPersson skrev:
CTC… problemet blir då att om det blir för varmt av någon anledning så kommer termostaterna strypa flödet helt och vp gnälla/larma över lågt flöde.
Okej men verkar som du gjort en installation i år och sa inte installatören att dom kommer när det börjar bli kallare väder så dom kan trimma in systemet.

Nissens
P PHPersson skrev:
Inte alltid… det är fel och något som du bara gissar eller? Kanske bra att läsa på innan ”fakta” skrivs? Eller har du källa på att de skriver fel i sina tekniska beskrivningar?
Bergvärme med vattenburen värme ger självklar högre värde på fastigheten än en llvp. Det är en driftsäker i stort sett underhållsfri och väderoberoende lösning. Dessutom har energibrunnen och det vattenburna värmesystemet en mycket lång teknisk livslängd.
P PHPersson skrev:
Panasonic HZ25XKE har scop på 5,3
Medans tex Nibe bergvärmepump har scop på 3.7-4,7 beroende på vattentemperatur (F1245-6).
Du menar att en llvp inte är beroende av lufttemperatur?
NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 vid kallt klimat (-35 grader)

Känns som att du inte är speciellt objektiv.

• Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bergvärme med vattenburen värme ger självklar högre värde på fastigheten än en llvp. Det är en driftsäker i stort sett underhållsfri och väderoberoende lösning. Dessutom har energibrunnen och det vattenburna värmesystemet en mycket lång teknisk livslängd.

Du menar att en llvp inte är beroende av lufttemperatur?
NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 vid kallt klimat (-35 grader)

Känns som att du inte är speciellt objektiv.
det är ju rätt sällan borrhålet har -35C...

• Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
returen returen skrev:
det är ju rätt sällan borrhålet har -35C...
Precis, men jag tror att standarden anger utetemperatur för att ta fram SCOP. Antar att de har en standardbyggnad.

Nissens Nissens skrev:
Precis, men jag tror att standarden anger utetemperatur för att ta fram SCOP. Antar att de har en standardbyggnad.
det är årssnittet och har inget med utetemp iom att det inte är ett av mediena
dvs går inte att räkna verkningsgrad på

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
returen returen skrev:
det är årssnittet och har inget med utetemp iom att det inte är ett av mediena
dvs går inte att räkna verkningsgrad på
Du vet antagligen bättre än NIBE då. Du kanske borde söka jobb där och lära upp dom?

Här kommer citat från NIBEs hemsida:

”NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 (kallt klimat 35°C) enligt Europeisk Norm EN14825, dvs. gällande standard för bestämning av referens årsverkningsgrad SCOP.”

Ser nu att det står 35 grader, antar att set är framledningsremp. Så jag backar på -35, men de kallar det ”kallt klimat” så klimatet är en parameter.

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Du vet antagligen bättre än NIBE då. Du kanske borde söka jobb där och lära upp dom?

”NIBE S1256-18 har SCOP 6,22 (kallt klimat 35°C) enligt Europeisk Norm EN14825, dvs. gällande standard för bestämning av referens årsverkningsgrad SCOP.”

Ser nu att det står 35 grader, antar att set är framledningsremp. Så jag backar på -35, men de kallar det ”kallt klimat” så klimatet är en parameter.
Ja +35 är framledningstemp med +0 grader ifrån kollektorn..

Nissens Nissens skrev:

men du bör läsa på vad scop är och cop har inget med utetemp att göra i en bergvärmeinst.
hade det varit en luft/vatten hade det varit en helt annan grej.
cop och scop är verkningsgrad och inget annat dvs hur den varma sidan i processen presterar jämfört med den kalla. 35 i framlednings temp har inget med utetempen att göra borrlöpan runt 0C däremot,
35 i framledning ger betydligt bättre scop /cop än 55 vilket man troligen behöver vid minusgrader

Nissens
returen returen skrev:
men du bör läsa på vad scop är och cop har inget med utetemp att göra i en bergvärmeinst.
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.
returen returen skrev:
hade det varit en luft/vatten hade det varit en helt annan grej.
cop och scop är verkningsgrad och inget annat dvs hur den varma sidan i processen presterar jämfört med den kalla. 35 i framlednings temp har inget med utetempen att göra borrlöpan runt 0C däremot,
Märkligt då att standarden pekar på ”kallt klimat” enligt NIBE.
returen returen skrev:
35 i framledning ger betydligt bättre scop /cop än 55 vilket man troligen behöver vid minusgrader
Inte i mitt hus tex.
Det är skillnad på golvvärme och radiatorer.

Oavsett så har S1256-18 SCOP 6,22 vilket är högre än någon lvpp.

När det är riktigt kallt lär din lvpp ha problem att fördela värmen dessutom.

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.

Inte i mitt hus tex.

Det betyder att om ditt hus är tillräckligt isolerat för att det vid dimensionerande utetemperatur räcker med 35 grader framledning får du scop på 6,22 i ett givet klimat, där "kallt klimat" beskriver vilken typ av miljö det utvärderats mot. Jag *tror* kallt klimat brukar vara de södraste delarna av landet. (Det spelar roll för antalet dagar i simuleringen med given utetemperatur, eftersom scop är ett viktat medelvärde)

Nissens Nissens skrev:

Inte i mitt hus tex.

jag skjuter bara idioter

Nissens
returen returen skrev:
jag skjuter bara idioter
Ok, det är Nibe i detta fallet då.

Med all respekt så tror jag de vet bättre än du i detta fallet.

Ett konstaterat faktafel du hade var att du fått för dig att llvp har bättre SCOP än bvp, och så är det inte.

• Haha
returen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det är Nibe i detta fallet då.

Med all respekt så tror jag de vet bättre än du i detta fallet.
och du går på allt du läser

Nissens
returen returen skrev:
och du går på allt du läser
Absolut inte, jag gick ju inte på dina felaktiga uppgifter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.