97 323 läst ·
868 svar
97k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Skulle va roligt å veta om dom med element har innegivare har sådana problem. Jag har element å innegivare å våran temp inne när det är värmesäsong svajar ca 0,5°. Men då gäller det att veta hur man ställer in innegivaren också så den lirar ihop med vp. Känslan hos mig att folk som har innegivare å element och fått den att lira med vp har ganska stabil innetemp.C Comfort Thomas skrev:Japp, jag har golvvärme i betongplattan som många med mig har, ingen höjdare när det hoppar mellan -5 och +5 eller varmare !
Men lika vanligt att vi kompletterar hos kunder med vanliga vattenburna radiatorer då dom upplever värmesystemet som för trögt.
Blir tex viss skillnad beroende på vilka radiatorer man har och även rören.
Jag är en av dem som med element alltid hävdat att innetempgivare är bäst och då helst per rum och att de ha elektronisk termostat Annars kan det skilja ca 0,9 mellan från och tillslag. Har haft detta med vattenelement och även LVVP. Nu bor jag i ett hus med bergvärme och enbart utegivare och jag är väldigt förvånad hur lite temperaturen varierar.V Vector skrev:Skulle va roligt å veta om dom med element har innegivare har sådana problem. Jag har element å innegivare å våran temp inne när det är värmesäsong svajar ca 0,5°. Men då gäller det att veta hur man ställer in innegivaren också så den lirar ihop med vp. Känslan hos mig att folk som har innegivare å element och fått den att lira med vp har ganska stabil innetemp.
Förstnämnda fallet varierade inner tempen Max 0,3 grader om inga yttre omständigheter påverkade. T.ex. vädring eller sol som gav högre temp fast allt hade stängts av. Att det helt stängs av är lite fel det som händer är att framledningen ökar eller sänks om värdet ligger utanför inställt värde och hur mycket systemet gasar eller bromsar är inställningsbart.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Beror inte bara på typ av radiatorer och rördragningen.V Vector skrev:Skulle va roligt å veta om dom med element har innegivare har sådana problem. Jag har element å innegivare å våran temp inne när det är värmesäsong svajar ca 0,5°. Men då gäller det att veta hur man ställer in innegivaren också så den lirar ihop med vp. Känslan hos mig att folk som har innegivare å element och fått den att lira med vp har ganska stabil innetemp.
Är det lite sämre isolerat och man ventilerar lite väl mycket utan någon form av återvinning så sjunker temperaturen fortare.
Ställa in en central rumsgivare som tex vi har är inget konstigt, man ställer in temperaturen och sen sköter rumsgivare och vp framledning.
Kör med Mitsubishis rumsgivare och vp.
Alla tidigare monterade givare i rummen är bortkopplade så det är öppet flöde.
Som jag skrev tidigare så är det inte alla som har problem om man nu kan kalla det så med för mycket svajande temperatur vid stora temperaturskillnader under ganska korta perioder.
Så det kommer säkert massor med inlägg från dom som inte har det 😂
Jag är mest förvånad över hur dålig styrningen är av värmepumpar är 2024. Jag hade velat ha det som så att man ställer in önskad temperatur i respektive rum och sedan självlär sig vp / shuntar mm hur den skall arbeta. Ingen direkt raketforskning och jag är tom sugen på att programmera en egen styrning för det som finns nu är helt kasst med att alla termostater skall vara öppna, trimma värmekurvan och sedan ev. strypa vissa slingor. Allt detta med olika förutsättningar beroende på årstid / sol etc. Sjukt dåligt och lite 80-tals känsla.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Det enda vi har gjort är att justera flödet till sovrummet som var lite för varmt , övriga slingor hade rätt flöde sedan första gången det justerades vid nybyggnation 1999.P Pebbenp skrev:Jag är mest förvånad över hur dålig styrningen är av värmepumpar är 2024. Jag hade velat ha det som så att man ställer in önskad temperatur i respektive rum och sedan självlär sig vp / shuntar mm hur den skall arbeta. Ingen direkt raketforskning och jag är tom sugen på att programmera en egen styrning för det som finns nu är helt kasst med att alla termostater skall vara öppna, trimma värmekurvan och sedan ev. strypa vissa slingor. Allt detta med olika förutsättningar beroende på årstid / sol etc. Sjukt dåligt och lite 80-tals känsla.
Så centrala rumsgivaren ihop med vp/utegivaren lär sig vilken temperatur framledningen ska vara för att hålla inställd temp.
Gillar personligen det enkla och inte så mycket som kan strula via tex shuntar .
Har mycket jämn och önskad temperatur ( så länge inte dom snabba höga utetempskillnaderna ställer till det ett par veckor om året)
Jag har nog trott att moderna system med golvvärme där alla rör går till centralen hade detta? Då sitter ju termostater i i princip varje rum. Mina föräldrars fd hus hade golvvärme i källarplan (och radiatorer i markplan) och hade gott om termostater framförallt i källarplan där det inte gick att manuellt justera i rummen (kanske gick på nån fördelare) - radiatorerna hade vanliga gammaldags termostater. De hade dock fjärrvärme med en jättehög framledningstemp mot bergvärme.P Pebbenp skrev:Jag är mest förvånad över hur dålig styrningen är av värmepumpar är 2024. Jag hade velat ha det som så att man ställer in önskad temperatur i respektive rum och sedan självlär sig vp / shuntar mm hur den skall arbeta. Ingen direkt raketforskning och jag är tom sugen på att programmera en egen styrning för det som finns nu är helt kasst med att alla termostater skall vara öppna, trimma värmekurvan och sedan ev. strypa vissa slingor. Allt detta med olika förutsättningar beroende på årstid / sol etc. Sjukt dåligt och lite 80-tals känsla.
Jag har "bara" utegivare och jättegammal BVP, jag har micklat lite med Home Assistant, men inte haft tid att göra klart mina tankar om styrning. Jag upplever att även med vattenradiatorer är det en viss tröghet, och iom bara utegivare så blir det en viss insvängning. Eftersom jag ibland eldar skulle jag verkligen behöva den där innegivaren, ofta eldar man ju ungefär när vädret slår om till kallt då åxå värmen vill vrida på, så det blir dubbelt. Men, jag vet de med golvvärme i gjutna plan och där måste det vara en enorm massa som värmer för det är galet vilken tröghet... Värmesystemet borde verkligen ha denna tröghet i sitt styrsystem (kanske de har?)
Klart att du är nöjd när det fungerar =). Men för oss andra är det ett H-E eftersom det är så stor fördröjning. Men det stämmer heller inte det du skriver för VP lär sig ingenting, den är bara dum och går på inställda värden. Så att det fungerar hos dig är för att någon gjort ett digert arbete eller tur.C Comfort Thomas skrev:Det enda vi har gjort är att justera flödet till sovrummet som var lite för varmt , övriga slingor hade rätt flöde sedan första gången det justerades vid nybyggnation 1999.
Så centrala rumsgivaren ihop med vp/utegivaren lär sig vilken temperatur framledningen ska vara för att hålla inställd temp.
Gillar personligen det enkla och inte så mycket som kan strula via tex shuntar .
Har mycket jämn och önskad temperatur ( så länge inte dom snabba höga utetempskillnaderna ställer till det ett par veckor om året)
Precis så illa är det även med det nyaste. Själv har jag Uponors senaste golvvärmestyrning som är "intelligent". Det är i sig bra men problemet ligger i att värmepumpar kräver ett visst flöde av vatten. Problemet är att de är så dumma att istället för att bara stänga av så fattar de inte att flödet stryps utan larmar och i vissa fall tom löser ut pga. höga temperaturer. Det krävs så tex. en tank som pumpen arbetar emot alternativt en bypass som i sig orsakar massa förluster för sådana som mig som har en kulvert.J JohanLun skrev:Jag har nog trott att moderna system med golvvärme där alla rör går till centralen hade detta? Då sitter ju termostater i i princip varje rum. Mina föräldrars fd hus hade golvvärme i källarplan (och radiatorer i markplan) och hade gott om termostater framförallt i källarplan där det inte gick att manuellt justera i rummen (kanske gick på nån fördelare) - radiatorerna hade vanliga gammaldags termostater. De hade dock fjärrvärme med en jättehög framledningstemp mot bergvärme.
Jag har "bara" utegivare och jättegammal BVP, jag har micklat lite med Home Assistant, men inte haft tid att göra klart mina tankar om styrning. Jag upplever att även med vattenradiatorer är det en viss tröghet, och iom bara utegivare så blir det en viss insvängning. Eftersom jag ibland eldar skulle jag verkligen behöva den där innegivaren, ofta eldar man ju ungefär när vädret slår om till kallt då åxå värmen vill vrida på, så det blir dubbelt. Men, jag vet de med golvvärme i gjutna plan och där måste det vara en enorm massa som värmer för det är galet vilken tröghet... Värmesystemet borde verkligen ha denna tröghet i sitt styrsystem (kanske de har?)
Så två halvdåliga system jobbar utan att prata med varandra och det blir skit (om man inte har tur). Lösningen är enkel... huset skall vara syrandes och vid behov berätta för VPen att nu behövs mer värme och så skall den producera värme. Lite intelligens baserat på utetemp och tidigare behov så hade det fungerat utmärkt.
Hade även önskar lite enklare shuntar så att man kan få lite varmt på golvet i tex. badrummen utan att det blir frost i köket som får massa bivärme via ugn etc.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
”lär sig” är nog fel uttryck 👍P Pebbenp skrev:Klart att du är nöjd när det fungerar =). Men för oss andra är det ett H-E eftersom det är så stor fördröjning. Men det stämmer heller inte det du skriver för VP lär sig ingenting, den är bara dum och går på inställda värden. Så att det fungerar hos dig är för att någon gjort ett digert arbete eller tur.
Ingen som gjort något digert arbete , ska i så fall vara dom som dimensionerade och ritade golvvärmen men dom hade inte alla förutsättningar då.
Själv har jag bara ställt in flödet via menyn.
Så jag måste ha tur att det fungerar med den trådlösa rumsgivaren ihop med vp med alla shuntar öppna och flera än mig där ”samma” variant även dom måste ha turen på sin sida med jämnare temperatur än innan byte till vp och rumsgivaren.
Tror du förstår själv att det bara är tur om du tänker lite, trots din sarkasmC Comfort Thomas skrev:”lär sig” är nog fel uttryck 👍
Ingen som gjort något digert arbete , ska i så fall vara dom som dimensionerade och ritade golvvärmen men dom hade inte alla förutsättningar då.
Själv har jag bara ställt in flödet via menyn.
Så jag måste ha tur att det fungerar med den trådlösa rumsgivaren ihop med vp med alla shuntar öppna och flera än mig där ”samma” variant även dom måste ha turen på sin sida med jämnare temperatur än innan byte till vp och rumsgivaren.
Nu är det en trend att ha GV och gjuta in den i plattan, tala om trögt system. Men så är det med husbyggandet i dag. Fort ska det gå och hur det blir med värmen som kan åka jojo skiter dom i, dom ska inte bo i husen, bara sälja. Nu är jag lite för gammal att bygga nytt, men skulle aldrig gjuta in GV i plattan ( ironi, om jag var en ihärdig fiskare fanns det gått om mask runt huset ) Det skulle nog bli en platta och isolering under och över den, samt ett bjälklagsgolv och GV som låg under parketten med plåtar. I nuvarande hus har jag lagt GV underifrån i källaren direkt mot parketten med plåtar och styr ut värmen via shunt och inte en massa elektronik, bara strypt in slingorna till temp för respektive rum. Tempen följer med jojot på utsidan med ca 0,5 - 1 C inne och det märker vi inte. Så GV i all ära men inte ingjutet i plattan.
Precis så borde det vara och precis som du säger så handlar det nog om pengar och tid. Själv skulle jag bygga en grund av skumglas (glasskum) och sedan lägga golvärme så högt upp som möjligt mot det färdiga golvet.J jonaserik skrev:Nu är det en trend att ha GV och gjuta in den i plattan, tala om trögt system. Men så är det med husbyggandet i dag. Fort ska det gå och hur det blir med värmen som kan åka jojo skiter dom i, dom ska inte bo i husen, bara sälja. Nu är jag lite för gammal att bygga nytt, men skulle aldrig gjuta in GV i plattan ( ironi, om jag var en ihärdig fiskare fanns det gått om mask runt huset ) Det skulle nog bli en platta och isolering under och över den, samt ett bjälklagsgolv och GV som låg under parketten med plåtar. I nuvarande hus har jag lagt GV underifrån i källaren direkt mot parketten med plåtar och styr ut värmen via shunt och inte en massa elektronik, bara strypt in slingorna till temp för respektive rum. Tempen följer med jojot på utsidan med ca 0,5 - 1 C inne och det märker vi inte. Så GV i all ära men inte ingjutet i plattan.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Synd att kalla det tur egentligen då det är en kombo av rätt dimensionerat golvvärmesystem, rätt flöde , en korrekt framledning som vp skickar ut beroende på utetemperatur .P Pebbenp skrev:Tror du förstår själv att det bara är tur om du tänker lite, trots din sarkasm. Ett rum på andra våning med värme underifrån kräver mindre värme tillfört än ett rum med säg 3ytterväggar och glaspartier med gamla fönster. Och hur skulle ditt system veta det? Nej såklart vet de inte och det måste justeras inte bara beroende på utetemperatur utan även vind / sol etc. Det är galet stor skillnad en höstdag med 6gradet utetemp om det är strålande sol och vindstilla jämförst med om det blåser storm och är mulet. Men jag antar att din trådlösa genialiska givare känner av från vilket håll kylan kommer =).
Är väl lite piller i många fall om man ändrar både uppvärmningsätt och eventuellt nya radiatorer för att få det bra.
Självklart är det inget generalrecept för alla upptänkliga varianter på hus i olika delar av Sverige.
Rumsgivaren är inte ”genialisk” och har inte påstått det heller men den underlättar mycket, istället för att knäcka kurvor.
Solinstrålning ihop med utetemperatur som varierar kraftigt under lite kortare perioder på vår/höst just det som gör vårat system trögstyrt.
Men visst går det med stor sannolikhet att få ihop en styrning via väderdata med temperatur och vind och tusan vet allt för att få det mycket bättre.
Risken känns stor om det är för mycket som kunden kan pilla på i en app eller liknande gällande styrning att det blir lite tokigt, bara Melcloud appen för att styra en luftvärmepump får folk att pilla på allt möjligt så dom ringer om att det inte fungerar
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Än värre tröghet är det hos oss med slingorna orimligt långt ner i betongen som det ritades när vi byggde 1999.J jonaserik skrev:Nu är det en trend att ha GV och gjuta in den i plattan, tala om trögt system. Men så är det med husbyggandet i dag. Fort ska det gå och hur det blir med värmen som kan åka jojo skiter dom i, dom ska inte bo i husen, bara sälja. Nu är jag lite för gammal att bygga nytt, men skulle aldrig gjuta in GV i plattan ( ironi, om jag var en ihärdig fiskare fanns det gått om mask runt huset ) Det skulle nog bli en platta och isolering under och över den, samt ett bjälklagsgolv och GV som låg under parketten med plåtar. I nuvarande hus har jag lagt GV underifrån i källaren direkt mot parketten med plåtar och styr ut värmen via shunt och inte en massa elektronik, bara strypt in slingorna till temp för respektive rum. Tempen följer med jojot på utsidan med ca 0,5 - 1 C inne och det märker vi inte. Så GV i all ära men inte ingjutet i plattan.
Enda fördelen med dessa långt ner i betongen har varit vid stömavbrotten som varit förr i tiden när det var riktigt kallt ute att vi inte frös inomhus som dom med torpargrund runt oss gjorde efter ett tag men nu är det knappt strömavbrott alls så inte ens den fördelen har vi kvar !
Vi har precis dragit vattenburet med radiatorer och borrat för bervärme, hade en luftvärmepump och direktverkande el, vi har dock drygt 250kvm med gamla fönster. Planlösningen på vårt hus hade krävt flera nya elradiatorer för att kunna fördela värmen bra.Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.
Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.
Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.
Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.
Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.
Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?
300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.
Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?
Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?
Är jag fel ute?
Vi hade en luftvärmepump som blåste oss i ansiktet varje gång vi gick in i köket och att ständigt har ett störande ljud där man spenderade mycket tid.
Jag och sambon som ständigt är utsatta för buller och oljud på jobbet var det värt att slippa ljudet från luftvärmepumpen.
Vår tomt gick det inte så hårt åt tycker jag ändå, men klart att det syns.
Men har man mer öppen planlösning än vad vi har och duschar snabbt så är det ju klart billigare att installera luft/luft.
