Jag har (som jag tycker) besvärlig handläggare på Kommunen som behandlar min Bygglovsansökan gällande ett Fritidshus i detaljplanerat område.
Bygglovsanökan följer detaljplanen.

Handläggaren har dock begärt in en mängd kompletteringar, även en Kontrollplan som jag anser faktiskt ínte ska behövas förrän till första byggsamrådet.

Min fråga till er dock: Handläggaren vill även att jag ska skicka in en Markplaneringsritning, trots att jag 2 månader sedan, i min senaste komplettering, klart angett att jag inte tänkt genomföra några marklovspliktiga åtgärder på min tomt. Handläggaren menar också att jag ska beskriva "befintlig vegetation" på tomten.

Den befintliga detaljplanen anger inga föreskrifter om vegetiation, som t.ex bevarande av träd eller dyligt.

Vilka kriterier gäller för att Kommunen ska kunna kräva en Markplaneringritning för min Bygglovsansökan? Vad ska ingå i Markplaneringsritning ?

Tacksam för hjälp och synpunkter

jokomoko

Redigerat:
Förmodligen vill man se att du klarar av handikapptillgängligheten på tomten och att höjden på grundläggningen medger fall från huset så att fuktproblem förebyggs.
Kommunens handläggare är dock skyldig att förklara för dig vad de vill ha av dig och exemplifiera så du förstår.

Jag kan komplettera volvos i övrigt utmärkta svar med att i markplaneringsritningen vill handläggaren se om/hur du har tänkt att anlägga slänter, stödmurar, infartsväg (så den inte lutar för mycket) mm, och överhuvudtaget visa förändringar från bef. marknivå.

Dessutom är det väl så, att begär kommunen kompletteringar så får den en ny 10 veckorsperiod på sig att besluta om bygglovet.

mariatherese skrev:
Dessutom är det väl så, att begär kommunen kompletteringar så får den en ny 10 veckorsperiod på sig att besluta om bygglovet.
Listigt - då kan kommunen vänta med att kommentera komplettering 9.5v och sedan begära ny komplettering osv, osv i oändlighet. Det tog 8 veckor för kommunen att kommentera vår första komplettering så vi får se hur lång tid detta tar....Tur att jag inte har så bråttom :cool:

Tack för svaren !

Redigerat:
Nej, jag tror bara de får förlänga tiden en gång. Så max skall i slutändan vara 20 veckor.

Tycker nog ändå att det bör ta mindre än åtta veckor för tjänstemännen att inse att bygglovsansökan inte är komplett. Har man som syfte att hålla en hög servicegrad så är det väl det första man kontrollerar sedan bygglovet har kommit in - är det komplett? Sen finns det väl alltid lite utrymme för mänskliga fel.

mariatherese skrev:
Nej, jag tror bara de får förlänga tiden en gång. Så max skall i slutändan vara 20 veckor.
Om nu den sökande har kompletterat sin ansökan med allting som fattades, ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.