Hej,
Skulle köpa foppatofflor idag för att slafsa omkring i trädgården med och åkte till en stor varuhuskedja för att där mötas av samma insikt som vid andra reor:
Ett i-landsproblem förstås, men varför finns det aldrig storlekar 42/43 på rea utan bara udda storlekar? De jag frågar konstaterar bara att "ja men de populära storlekarna går ju först...". Jo det är väl fullkomligt självklart men varför verkar det konstant tillverkas färre av de populära storlekarna (gäller för övrigt all konfektion) så att de aldrig blir kvar på rea? Det borde ju lika gärna bli 42/43 över som nån annan storlek. Eller har jag missat något?
Skulle köpa foppatofflor idag för att slafsa omkring i trädgården med och åkte till en stor varuhuskedja för att där mötas av samma insikt som vid andra reor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett i-landsproblem förstås, men varför finns det aldrig storlekar 42/43 på rea utan bara udda storlekar? De jag frågar konstaterar bara att "ja men de populära storlekarna går ju först...". Jo det är väl fullkomligt självklart men varför verkar det konstant tillverkas färre av de populära storlekarna (gäller för övrigt all konfektion) så att de aldrig blir kvar på rea? Det borde ju lika gärna bli 42/43 över som nån annan storlek. Eller har jag missat något?
Reor sker ju främst av två anledningar: skapa merförsäljning (man köper en sak på rea men även tio andra när man ändå är där) och utförsäljning. Det senare framförallt när man vill bli av med det som av någon anledning inte blivit sålt för att ge plats åt nytt. Och det som inte säljer slut och måste reas ut är, ja, udda storlekar!
Men om de vanligaste storlekarna inte kommer ut på rea så betyder det antingen att de är helt fenomenala på att planera inköp så att de har köpt in exakt efter efterfrågan, eller så har de köpt in för få och lider av utebliven försäljning. Jag skulle tippa på det senare då de inte verkar lika fenomenala på inköp av de mindre vanliga storlekarna.Emma242 skrev:Reor sker ju främst av två anledningar: skapa merförsäljning (man köper en sak på rea men även tio andra när man ändå är där) och utförsäljning. Det senare framförallt när man vill bli av med det som av någon anledning inte blivit sålt för att ge plats åt nytt. Och det som inte säljer slut och måste reas ut är, ja, udda storlekar!
Jovisst, men anledningen till att det ligger stl 58 kvar är ju att det tillverkas för många av dem och att det tillverkas för få av de populära storlekarna...mowatom skrev:
Precis, det borde inte vara raketvetenskap att kolla på statistik på folks skostorlekar...J Johan.Andersson.81 skrev:Men om de vanligaste storlekarna inte kommer ut på rea så betyder det antingen att de är helt fenomenala på att planera inköp så att de har köpt in exakt efter efterfrågan, eller så har de köpt in för få och lider av utebliven försäljning. Jag skulle tippa på det senare då de inte verkar lika fenomenala på inköp av de mindre vanliga storlekarna.
Jag frågade faktiskt rakt ut i en skobutik en gång och de förklarade att de inte kan beställa vissa storlekar, utan de beställer en modell och får en färdig "mix" med olika storlekar. För herrskor tar sedan 42 och 43 slut ganska omgående eftersom nästa alla har den storleken och sedan sitter butiken med en massa skor i svårsålda storlekar.
Men en renodlad skobutik ska kunna plocka hem din storlek. Har aldrig varit bekymmer de få gånger jag velat ha en specifik modell. Alltså skor som kostar runt 2000 kr.C cpalm skrev:Jag frågade faktiskt rakt ut i en skobutik en gång och de förklarade att de inte kan beställa vissa storlekar, utan de beställer en modell och får en färdig "mix" med olika storlekar. För herrskor tar sedan 42 och 43 slut ganska omgående eftersom nästa alla har den storleken och sedan sitter butiken med en massa skor i svårsålda storlekar.
Jaså? Vet inte hur många gånger jag ställt den frågan och fått svaret att det inte går att beställa, utan det de har på lagret i butiken är det som finns. Möjligen att de kan ta hem från någon "systerbutik". Det är så klart skillnad på det fåtalet tillverkare som har mer långlivade modeller än en säsong. Men annars får jag för mig att tillverkarna släpper sin t.ex. höstkollektion, butikerna lägger sin beställning och that's it, sen när det är levererat är fabriken igång med nästa säsongs kollektion.Rkarlsson skrev:
Annars tar jag gärna emot tips på bra tåliga, men lite mer "exklusiva och diskreta" terränggående promenadskor som inte byter modeller hela tiden. Det är den typen av skor som förbrukas snabbast här. Brukar köpa Ecco ibland när de har något vettigt, men är j-vligt trött på att de byter modeller hela tiden. Testade Meindl, men det var skit, de blev helt utslitna på 3 månader.
Har bara gjort det med Hoka, butiken jag var inne i hade inte min storlek i butiken så han tog hem specifikt ett par. Kanske det inte funkar för alla märken =)C cpalm skrev:Jaså? Vet inte hur många gånger jag ställt den frågan och fått svaret att det inte går att beställa, utan det de har på lagret i butiken är det som finns. Möjligen att de kan ta hem från någon "systerbutik". Det är så klart skillnad på det fåtalet tillverkare som har mer långlivade modeller än en säsong. Men annars får jag för mig att tillverkarna släpper sin t.ex. höstkollektion, butikerna lägger sin beställning och that's it, sen när det är levererat är fabriken igång med nästa säsongs kollektion.
Annars tar jag gärna emot tips på bra tåliga, men lite mer "exklusiva och diskreta" terränggående promenadskor som inte byter modeller hela tiden. Det är den typen av skor som förbrukas snabbast här. Brukar köpa Ecco ibland när de har något vettigt, men är j-vligt trött på att de byter modeller hela tiden. Testade Meindl, men det var skit, de blev helt utslitna på 3 månader.
Men jag frågade på intersport en gång om de kunde plocka hem ett par hoka arahi då de inte har den normalt överhuvudtaget. Och det skulle inte vara några problem.
I vardagliga skor eller annat så tar jag det som passar. Har bara 20-30 par skor lite här och där
Jag har kört med salomon speedcross 4 i ungefär 4a år och det är en låg terränglöpningssko som jag tycker är helt fantastisk. Ett par håller för mig i ca 12 månader och då används dom flitigt hela tiden.C cpalm skrev:Jaså? Vet inte hur många gånger jag ställt den frågan och fått svaret att det inte går att beställa, utan det de har på lagret i butiken är det som finns. Möjligen att de kan ta hem från någon "systerbutik". Det är så klart skillnad på det fåtalet tillverkare som har mer långlivade modeller än en säsong. Men annars får jag för mig att tillverkarna släpper sin t.ex. höstkollektion, butikerna lägger sin beställning och that's it, sen när det är levererat är fabriken igång med nästa säsongs kollektion.
Bra grepp i skon på alla underlag och så ergonomiska så man får inte ont i fötterna.
Den kan man lätt ha på sig både hemma och på "fest" då den inte skriker sportjanne. Nubtror jag dock nr 4 har utgått och ersatts av nr 5 men det är samma sko.
Edit: dom håller längre än 12 månader men jag anser att skor ska bytas efter ett år då sulan blir uttrampad och jag har väldigt lätt att få ont i fötterna