En del av husets fönsterkassetter är punkterade och har tappat sin isolerförmåga. Svinkalla blir de (stabilt 13-16C vid kallt väder). Alltså borde glasbyte vara en god idé.

Men! Även de fönster vi har med nya, täta kasetter och fräscha tätlister släpper igenom kylan (i bild).

Vi önskar expertisens hjälp här inne:
1. Var kan största läckaget egentligen komma från?
Och 2. Vilka goda idéer finns för att bättra på läget här?

Fönstren är Traryd H-fönster, anno 1977. Flera kasetter bytta 2017. Massivt trä i bra skick, varför ett totalt fönsterbyte skulle vara synd på både estetiken och resursslöseri.

Tack så mycket på förhand!
 
  • Hand håller en avståndsmätare inomhus med utsikt mot ett trähus och byggarbetsplats utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett fönster med träram, gröna träd utanför och en blå ballong innanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att mäta med IR-termometer kan vara lurigt, kan visa fel värden när man mäter på glas.
Reflektion, Emission & Transmission är tre olika sätt som en IR-termometer kan mäta av.

Hur blir det om du sätter frystejp/eltejp på fönstret och mäter mot tejpen?
Måste vara tillräckligt stor yta, gäller även att det är ”rätt” typ av yta (blank, matt, slät, skrovlig, etc).
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.