10 608 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Varför är inte pant inkluderat i priset?
Sida 1 av 2
Jag har aldrig förstått varför panten aldrig ingår i priset, momsen ingår ju i priset så varför inte panten? Det rimliga är väl att det pris kunden ska betala skall vara det pris som annonseras på hyllkanten. Går detta som vilseledande marknadsföring om man skall överdriva lite?
(Systembolaget hade tidigare panten inkluderat i priset men slutade 2011 med detta)
Jag var på Statoil nyligen och skulle köpa en burk cola, 15kr står det på hyllkanten, jag tycker 15kr är ganska mkt för en burk läsk men man vet ju att det är dyrare på mackerna. Jag kollade på hyllkanten men ingen text alls synlig huruvida panten var inkluderad eller exkluderad. Klart den var exkluderad, 16kr gick kalaset på.
(Systembolaget hade tidigare panten inkluderat i priset men slutade 2011 med detta)
Jag var på Statoil nyligen och skulle köpa en burk cola, 15kr står det på hyllkanten, jag tycker 15kr är ganska mkt för en burk läsk men man vet ju att det är dyrare på mackerna. Jag kollade på hyllkanten men ingen text alls synlig huruvida panten var inkluderad eller exkluderad. Klart den var exkluderad, 16kr gick kalaset på.
Det är väl ok att betala panten men jag blir galen när jag på nästa mack vill lämna tomflaskan och man inte tar emot pantflaskor. Jag betalar pant men kan inte få tillbaka den när jag vill lämna tillbaka flaskan..........
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Har inte alla som tar/säljer pant burkar/flaskor skyldighet att även kunna ta emot?? Har för mig jag hört det någonstans... Dock ej testat!
Det är därför att dryck finns på både förpackning, flaska eller burk, som kan vara av pant eller icke pant.
Så för att kunna jämföra priset på varan så anges pris utan pant. Är det pant-förpackning återbetalas merkostnaden vid återlämnande, om man nu gör det.
På Systembolaget finns det många ölsorter som sälj i glasflaskor utan pant. När det gäller burkar verkar nu merparten vara med pant.
Så för att kunna jämföra priset på varan så anges pris utan pant. Är det pant-förpackning återbetalas merkostnaden vid återlämnande, om man nu gör det.
På Systembolaget finns det många ölsorter som sälj i glasflaskor utan pant. När det gäller burkar verkar nu merparten vara med pant.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
För att pant är momsfritt och skall hållas isär från den vanliga varan.Det tillför inget mervärde till varan också skall följaktligen inte ha moms. Se det som reda pengar. Om du trixar med med panten t.ex. genom att kopiera en streckkod åker du dit på myntförfalskning.
Det finns ett flertal olika förfalskningsbrott. 
http://www.lag24.se/a/penningförfalskning-och-därmed-relaterade-brott
http://www.alden.se/BrForfalskning.htm
http://www.lag24.se/a/penningförfalskning-och-därmed-relaterade-brott
http://www.alden.se/BrForfalskning.htm
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Säkert det också, men när du skapar befintlig valuta på egen hand är det penningförfalskning. Fick detta och momsen förklarat för mig av vår ekonomichef vid tillfället. Det var angående ett presentkort som vi misstänkte var förfalskat och varför det inte var moms på dem.Mikael_L skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det stämmer att det är butikens egen valuta och kan väl mest likna en kundfordran. Förfalskning är det hur som helst.bobas skrev:
Jag kanske var lite otydlig. Det var i samband med detta jag fick reda på hur saker och ting fungerar. Fattade inte moms heller innan dess. Inte lätt för en ingenjör att förstå ekonomi. Snarare omöjligt.
Redigerat:
Enligt denna sida så stämmer det att alla som säljer pantbara burkar/flaskor är tvungna att ta emot dom.JoakimJohansson skrev:
http://www.sopor.nu/Sortera-raett/Raett-sopa-paa-raett-plats
Hur som helst så tycker jag pant ska vara inkluderat i hyllkantspriset 