Några kompisar slog ihop flera fastigheter som de äger. Kostnad typ 30 papp. Och så verkar det se ut. Så fort en lantmätare drar ett sträck i datorn så sprutar tusenlapparna.

Jag undrar vad det här beror på egentligen.

Jag fattar ju att det ligger lite mer bakom en lantmäteriförrättning än att bara ändra en linje i ett GIS-lager, men summorna är ju hisnande höga för det arbete som verkar utföras ändå. Så vad är det som är problemet egentligen?

Saknas det en tydlig motivation för att sänka kostnaderna?
Använder lantmäteriet förrättningskostnaderna för att finansiera annan verksamhet?
Har man dåliga IT-system som gör att relativt enkla uppgifter som att kontrollera arkiv, gränser, servitut mm är oerhört arbetskrävande?
Har man en ineffektiv kultur? Typ kommer vid 9, två timmars fika, långlunch och sen ett snigeltempo på jobbet?
Går man 8 pers på möte för varje förrättning?

Utan att ha insikt i hur det fungerar så tror jag att man borde kunna halvera kostnaderna på 4 år bara man verkligen ville, men jag kan ju ha fel eftersom jag vet så lite om verksamheten.

Finns det någon som har insides-information och vet vad problemet är?

• Gilla
annstr1 och 1 till
  • Laddar…
Det lilla jag vet är att mycket handlar om utredningar/arkivletande. T.ex. om det framgår att en fastighet har del i en samfällighet, berör det då också den nyavstyckade delen? Eller om det finns ett gammalt servitut som inte har någon tydlig lokalisering på fastigheten, kan det servitutet antingen upphävas helt, eller åtminstone ges en geografisk avgränsning så man ser om det ska belasta den ena eller andra lotten?

Här kan man väl se det som en brist i sökbara digitala arkiv. Visst, det mesta är skannat och länkat till fastigheten, men bara som bildfiler/PDF:er, och inte som textmassa som går att söka i. Lantmätaren måste alltså manuellt läsa igenom ganska mycket text.

Sen handlar ju en del tid också om att försäkra sig om att den nybildade fastigheten blir funktionell; se till så att den får tillgång till infart, ev. servitut för VA-ledningar mm, vilket kan ta en hel del tid med berörda grannfastigheters ägare.

Och givetvis ska ju delar av förrättningskostnaderna finansiera "annan verksamhet", t.ex. ta sin del av "overhead-kostnader" som datorer, nätverk, programvarulicenser, växeltelefonister, lokalkostnader mm.

Min bestämda uppfattning om Lantmäteriet är inte positiva. Deras IT-system mot oss användare (WEB applikationen) är en smärre katastrof jämfört med andra myndigheters, t.ex. Skatteverket eller Boverket som jag också nyttjar i mitt yrke. Som exempel kan nämnas när delar av deras kartservice låg nere under avsevärd period innan de drog igång. Än i dag har jag svårt att få fram de uppgifter jag behöver. Sedan har de avgifter på vissa delar som jag trodde ingick i det offentliga. Jag har inte koll på vilka lagar de följer, men har fått mycket dåligt intryck av deras verksamhet. Sedan ve vi alla att dessa insutitioner är "skydddade verkstäder" vars tillsyn sköts genom våra folkvalda. Säkerheten i deras verksamhet har varit föremål för kritik, Som bevis på deras okunskap kan nämnas lagfartskapningar. 2014 avslöjades 13 fall. Hur f-an det gått till kan man fråga eftersom Beatrice Ask tvingade fram förändring som trädde i kraft redan 2010-10-01. Se Lantnäteriets hemsida under Lagfartskapning och förundras över hur svävande de formulerar sig. Jag vet att de betalade vääldigt mycket för sin IT-satsning. Det är bl.a. den du betalar för nu, oavsett funktion.

Redigerat:
Jovars, men Riksrevisionens skriver också:
"OMFATTANDE MANUELL HANTERING I AVGIFTSPROCESSERNA
Vid kartläggningen av de olika avgiftsprocesserna framkom bilden av en komplex avgiftssättning,
många olika produkter, många olika datasystem, men också att manuell handläggning sker för en
betydande del av avgifterna. Den manuella hanteringen består i vissa fall av enpersons hantering
som därmed är förenat med ökad risk för fel.
Riksrevisionen rekommenderar att LM förstärker kontrollerna i de moment som hanteras av en
person ensam.
" (min fetstil)

Är det någon som tror att om man ÖKAR kontrollerna på enmanshanteringen (dvs stoppar in ytterligare en person som ska kontrollera att den första gjort rätt tolkning) så blir ärendena billigare och går snabbare? :rolleyes:

• Gilla
Perekstrom
  • Laddar…
M
Kan inte en av alla anledningar till högt pris vara att det skall vara genomtänkta beslut bakom en förrättning, alltså att folk inte ska hålla på att ändra gränser hela tiden utan att det finns mycket goda skäl?

• Gilla
studentroland
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Kan inte en av alla anledningar till högt pris vara att det skall vara genomtänkta beslut bakom en förrättning, alltså att folk inte ska hålla på att ändra gränser hela tiden utan att det finns mycket goda skäl?
Mycket bra synpunkt... jämfört med en hyresgäst så besitter en fastighetsägare en betydande förmögenhet i form av fastighetens värde, och priset för en lantmäteriförrättning bör i rimlighetens namn stå i relation till fastighetens värde...begriper man inte det, utan tycker att lantmäteriförrättningarna är otillbörligt höga har man troligen lånat pengarna till fastighetsinköpet, och erkänner varken för sig själv eller andra i vilken relativ finansiell position man själv befinner sig...äger man en fastighet värd c:a 500 000:- och klagar på en förrättning som kostar 10 000:- så kan man enligt min åsikt jämställas med en hyresgäst som äger en bil värd 50 000:- och som klagar på att bilverksta'n kräver 1 000:- för ett jobb.

En jämförelse i sammanhanget är också den gamla slitna historien om de gamla rikemansdamerna (från överklassen?) som klagar på att "det är så svårt att få tag på bra hantverkare nu för tiden"...tacka för det när de inte vill betala marknadsmässiga löner, utan helst vill ha de gratisarbetande hunsade tjänstehjonen tillbaka...

Redigerat:
harry73
Jag tror att sheldon cooper nu skulle fråga: is this sarcasm?

Studentrolands resonema g är fel på så många sätt att jag hoppas att han skämtar

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag tror att sheldon cooper nu skulle fråga: is this sarcasm?

Studentrolands resonema g är fel på så många sätt att jag hoppas att han skämtar
Jag antar att det framgår att jag själv inte är fastighetsägare? ;)
Klart att LM kan upplevas dyrt, men ponera att en förrättning kostade bråkdelen, säg 500:- engångskostnad för en villaägare... vore det bättre med fler flyttningar av tomtgränser, och att ändringar av tomtgränserna vore lika lätt/billigt som att tapetsera om eller måla om?

studentroland: Nja mer när verkstan ska ha 5000kr för att byta en glödlampa.

Jag tycker pelpets fråga är relevant, VARFÖR ska det vara så dyrt, det är en samhällstjänst och bör därför utföras till lägsta möjliga självkostnadspris.

13th Marine skrev:
studentroland: Nja mer när verkstan ska ha 5000kr för att byta en glödlampa.

Jag tycker pelpets fråga är relevant, VARFÖR ska det vara så dyrt, det är en samhällstjänst och bör därför utföras till lägsta möjliga självkostnadspris.
I så fall bör liknelsen uppgraderas till att motsvara en fastighetsägare vars fastighet också är värd 5 gånger så mycket, d.v.s. vederbörande äger en fastighet värd 2 500 000:- och som ändå klagar på förrättningen som kostar 10 000:-... liknelsen börjar därmed närma sig skånska proportioner, d.v.s. de proportioner inom vilka greven Hans Gabriel Trolle Wachtmeister skymtar fram...
http://www.expressen.se/kvp/greven-chockhojde-hyra--bonderna-rasar/
Bortsett då från att bilägaren kan byta bilverkstad, medan fastighetsägaren inte kan byta lantmäterimyndighet, förstås...

LM's förrättningar är dyra dels av historiska skäl, där statens myndigheter av gammal hävd kramar ur undersåtarna det de kan, men också därför att privatiseringsskiftet medfört att de myndigheter som ombildats till bolag numer ser fastighetsägarna som kunder, och därför måste hålla inkomsterna uppe och kostnaderna nere i aktieägarnas intresse... att likna LM's tjänster vid samhällstjänster blir därför en politisk fråga i linje med varför elbolagen håller så höga elpriser, eller huruvida vatten- och avloppsverken bör privatiseras eller inte...
http://test.tidningenvision.se/nyheter/stopp-privatisering-av-vattenverk-2973

http://attac.se/naetverk/1587/vattenprivatisering?zem_contact_send_article=yes

http://www.fredochrattvisa.org/artikel.asp?intArticleID=257

Vilka priserna för LM's tjänster är framgår också här;
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Avgifter/

Redigerat:
Studentroland: Förutom att det inte finns någon logik i att lantmäteriförrättningar ska vara dyra för att fastigheter kostar mycket pengar att köpa. Man skulle lika gärna kunna dra till med att studenters kursbok borde kosta 10000:- eftersom man kan få 500000 kr i CSN-lån på 5 år.

Sedan så är inte fastighetsägare är några krösusar. De flesta har lånat en massa pengar för att kunna köpa ett hem och lägger dessutom mycket pengar på räntor och underhåll av fastigheten. De flesta är helt vanliga svenssons.

Min fundering är, precis som 13th Marine säger, VARFÖR är det så dyrt? Jag jobbar inom staten själv så jag har ju lite idéer om vad som kan vara problemet, men jag har inte tillräcklig insyn i Lantmäteriets verksamhet för att förstå problembilden.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Verksamheten totalt kostar x kr om året, detta fördelar dom ut på dom jobb som dom har i snitt om året.
Med sina Timpriserna undrar jag om dom räknar sina timmar på utan snarare tittar på vilken typ av jobb det är dvs en förrättning ska kosta runt 25-30 sen skriver dom sina timmar efter det. Det känns som en lite ljusskygg verksamhet på så sätt. Typiskt för monopolverksamhet

• Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Pelpet; Du begriper inte mitt resonemang därför att som du säger... du jobbar inom staten själv...du har, liksom kungen, hans hov och alla andra myndigheter, sjukvårdspersonal, kommunaltjänstemän etc., etc. din lön från skattepengar... eftersom du dessutom i likhet med alla andra i det här landet är skattebetalare själv, så går pengarna i rundgång, både inom "systemet" såväl som i huvudet... logiken inom mitt resonemang ligger i att en biljett till ett flygplan kostar mer än en biljett till ett tåg, vilken i sig kostar mer än en biljett till en buss, vilken i sig kostar mer än att åka med bakpå en moped eller en cykel...
Liknelsen med studenten fungerar inte därför att studenten ifråga äger inte sin kursbetalning själv, utan lånar den...och förstår därför inte hur kurslitteraturen hänger ihop med kurskostnaden...en student som behöver låna pengar till sin utbildning är också i behov av prisnedsatt kurslitteratur, eftersom vederbörande heller inte har råd med den...

Att fastighetsägare inte är några "krösusar" utan oftare än sällan är låntagare med utgifter åt alla håll bortser som jag ser det från att fastigheter också är rena skogsfastigheter som ägs av människor (och/eller bolag) utan lån...det enda "rimliga" sättet att lösa frågan på för den normale husägaren vore som jag ser det att sätta ett procentuellt pris på en förrättning baserat på fastighetens värde...

Redigerat:
Oj vilket förvirrat resonemang!

En tomt kan kosta från 10.000 kr till 10.000.000 beroende på landsända och läge.
Den kan till och med vara gratis, det har hänt då och då att kommuner har skänkt bort tomter för att stimulera inflyttning.

Skall då lantmäteriets förrättningskostnader vara proportionell mot fastighetspriset?
Kosta 0 kr, 3.000 kr eller 3.000.000 kr vid likartade förrättningar?

Skall vi tillämpa samma system överallt?
Att parkera en gammal Volvo får kosta 10 kr/tim, men att parkera en RR 1.000 kr?
Tidningen DN utburen i Djursholm kosta 500 kr per ex, men 25 öre i Arjeplog?

Det är väl klart att en tjänst skall prissättas efter den kostnad som den belastar utföraren med,
och inte fungera som en förtäckt skatt.

• Gilla
annstr1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.