Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Jo det kan man ju men gillar inte disignen på det. Blir nog 45 grader med liiite högre ytterväggar för bättre rymd.
Tänk bara på att 45 gradigt kan bli mer svårhanterat om du bygger själv. Eller som en husbyggare sade till mig ”det är inga problem om du har spindelfötter förstås, annars kan det vara lurigt med så brant vinkel” och på kommunen kallade de hus med 45 gradigt för fågelholkar. Med det sagt så har jag själv inte bestämt mig vilket lut jag tänker

Vill man inte att taket ska bli allt för dominant hade jag nog byggt 34 grader med förhöjt väggliv. Då får man vettiga ytor där uppe utan den gigantiska takytan som ett 45-gradershus ger.

Ett normalt hus med 38 grader ger ett väldigt kompakt intryck på övervåningen, det blir bara snedtak överallt och det går inte att dela huset i mitten för att göra två sovrum i en gavel då den endast blir 2,4 meter breda. Det går väl att göra någorlunda rymliga hus med denna vinkel om man gör huset rejält djupt eller till och med kvadratiskt. Vårat hus är ca 7 meter djupt och där blir det väldigt trångt med endast 38 grader. Man får nog upp på minst 9 meters djup innan snedtakets dominans där uppe försvinner och man får vettiga ytor att jobba med.

Med det sagt gillar jag 45-gradershus då spetsigheten ger ett väldigt elegant intryck, speciellt om man har fönster ända upp i gavelspetsen i kombination med en vinkel. Vårat 38-hus ser ut som en jätte har satt sig på det och plattat till det :)

/S

Tack för en väldigt bra beskrivning.Jag har idag insett att taken jag kollat på och trott det va 45 grader faktist va mer än 45 och desutom riält utstick på taket som gör att det ser ut som en svamp eller lock. Hittat några hus där 45 grader fans och det va riktigt snyggt och elegant som du säger. Det som desutom komer göra att proportionerna ser bra ut är att min yttervägg är 3meter hög vilket ger en mer proportionerlig känsla gentemot det 45 gradiga taket. Lutar åt 45 grader med minimalt förhöjt väggliv på 20 cm. Gör endå mycket invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.