1 558 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Varför 1,5 kvadrat?
En allmän undran i all oskuldsfullhet. Varför är egentligen normalstorleken på ledarna i elsystemet i hushållen 1,5 kvadrat och därmed 10A? Idag har vi ju så mycket elprylar att det är fullt i vartenda uttag, och om man drar igång vattenkokaren samtidigt som diskmaskinen är igång, som exempel, så förbrukar man ju snabbt mer än 10A. Om grejerna är anslutna till samma grupp/säkring alltså. Varför dras inte 2,5 kvadrat avsäkrat med 16A överallt som standard egentligen? Nu har man ju bara 16A till grupper där man har tung förbrukning, men vad hindrar att man kör det på alla grupper?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det är nog vanligare idag att en diskmaskin har ett eget uttag?
Det bästa vore väl om alla uttag hade var sin säkring?
Det är få hushållsprodukter som förbrukar mer än 2300W?
Mindre koppar, billigare kabel?
I mitt kök har jag en grendosa i köket via timer, jag kan inte köra kaffebryggare och vattenkokare samtidigt då eller liknande.
Hade det varit smidigare med ett uttag till varje apparat? Tveksamt.
Nu slår visserligen vattenkokaren av av sig själv. Men hade jag inte haft timer när exet bodde hade nog huset brunnit så många ggr som kaffebryggaren stog på och timern brutit.
Det bästa vore väl om alla uttag hade var sin säkring?
Det är få hushållsprodukter som förbrukar mer än 2300W?
Mindre koppar, billigare kabel?
I mitt kök har jag en grendosa i köket via timer, jag kan inte köra kaffebryggare och vattenkokare samtidigt då eller liknande.
Hade det varit smidigare med ett uttag till varje apparat? Tveksamt.
Nu slår visserligen vattenkokaren av av sig själv. Men hade jag inte haft timer när exet bodde hade nog huset brunnit så många ggr som kaffebryggaren stog på och timern brutit.
Problemet är väl i äldre hus där det inte planerades från början med rätt antal grupper. Eller grejen var väl den att det inte fanns så mycket förbrukare då. Men ofta löser man ju sådana här grejer vid renoveringar. Mitt hus är från början av 1900-talet men all el är uppdaterad vid renoveringar så har inte detta problemet. Så det är snarare där problemet ligger, att någon har snålat in vid renoveringar och inte gjort det "rätt".
I en villa utan direktverkande elvärme eller vattenburen elvärme så brukar många ha max 16A (eller eventuellt 20A) huvudsäkringar.
Att då ha 16A i gruppsäkringarna så riskerar man ännu mer att huvudsäkring går eller att man får säkra upp, då blir det ibland/ofta högre abonnemangskostnad.
Det man bör göra när man bygger nytt/renoverar är att planera så att det blir fler grupper, i kök tex försöka få fram tre enfasgrupper till tex vattenkokare etc.
Att då ha 16A i gruppsäkringarna så riskerar man ännu mer att huvudsäkring går eller att man får säkra upp, då blir det ibland/ofta högre abonnemangskostnad.
Det man bör göra när man bygger nytt/renoverar är att planera så att det blir fler grupper, i kök tex försöka få fram tre enfasgrupper till tex vattenkokare etc.
Klicka här för att svara