Var i behov av en ny cirkelsåg så jag inhandlade en Bosch GKS 55, dvs den näst enklaste blå bosch-sågen.

Noterade när jag packade upp den att den saknade klyvkniv så jag vart lite fundersam.. I instruktionsboken nämns inte klyvkniv alls och på Bosch webb ser man att de enda cirkelsågar som har klyvkniv är de gröna + den minsta blå (GKS 160).

Nån som har nån idé om varför det är på detta viset? Är det nåt magiskt med blå bosch-sågar som gör att den inte behövs? :)

Kan det vara för att den främst är beräknad för sänksågning och kapning? Klyvkniven är väl till för att hindra att sågen kilas fast när man sågar långa snitt.

Här sitter en på iallafall, Clas Ohlson Bosch Blå.

• g.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
--woodrat:
Ja det var ju märkligt. Är i princip hundra på att min såg är likadan som den på bilden minus klyvkniven. Tycker det är rätt smidigt att inte ha klyvkniven när jag har härjat med sågen. En liten nackdel är det dock när man ska lägga långa raka snitt utan anhåll, då känns det som man måste vara stadigare på hand då sågen inte har någon styrning i det sågade spåret i bakkant. Man kan liksom vrida hela sågen i spåret och lätt såga snett.

Har också sett att det på vissa bilder på webben sitter kniv på sågen. De sågar jag sett i butikerna (bilder på kartonger + demoex) har vart likadana som min dock, dvs ingen kniv.

Om man letar upp bruksanvisningen i pdf-form på bosch.se så är kniv med på bilderna och i texten. Den anvisningen gäller dock flera sågmodeller men ingen av modellerna har ju kniv på de nyare bilderna. Kan inte se att det finns nån klyvkniv i nån tillbehörslista heller.

Det är inte så att jag saknar den direkt så det är lugnt, funderade mest på om det fanns nån klurig anledning till att den var borttagen.

Jag skulle gå tillbaka med en cirkelsåg som saknar klyvkniv. De SKA ha klyvknivar! Det kan bli väldigt otrevligt om klingan hugger tag i arbetstycket i bakkanten!

Hej

Köpte en blå GKS 55 CE på Clas Ohlson pga av det förmånliga priset (säljs som GKS 55 men är en CE variant med varvtalsstyrning). Denna såg har klyvkniv med undre klingskydd i stål. Dagens bilder på Bosch Elektrowerkzeuge tycks sakna klyvkniven men verkar också ha ett undre klingskydd i Aluminium, kolla detta med din såg.
Så Bosch har nog uppdaterat modellerna till att sakna kniven

hälsar per

Mikael_L
Okej då.
Jag lyfter i en gammal tråd istället för att skapa en ny.
Idag upptäckte jag att min rätt nyinköpta Hitachi C6MFA handcirkelsåg också saknar klyvkniv.

Genom att läsa i lite gamla trådar får jag lite blandade intryck om detta.
Att det är bra, för sågen blir smidigare...
Att det är farligt, för det kastar lätt ...

Vad är sanningen ?

Hur illa eller hur bra är det, att den saknar klyvkniv ?

I siste utgave av gjør det selv, så er det en sirkelsag test. Vinneren der, en Skil, mangler også klyvekniv. Det ser ut som en trend at de forsvinner......

Den trenden är isåfall fullständigt vansinnig och direkt farlig.
En handcirkel för generellt bruk skall ha klyvkniv, i undantagsfall kan man behöva köra utan den men det är inte ofta.

/Kent

Mikael_L
Ja det känns tråkigt för mig då... :(

Jag ska kolla om det finns att köpa till, det finns iaf ett outnyttjat skruvhål på ungefär rätt ställe. Men hur brukar det vara med klingskyddet, har det en slits i sig där klyvkniven ligger, eller ligger klyvkniven bakom klingskyddet?

Jag kan åka runt lite på några butiker imorgon och kolla, om ingen har svaret.

A
På Bosch's sågar verkar det som att det bara är modellerna som kan köras på skena som saknar kniv.

Mikael_L
Jag kollade lite till på sågen nu. Det verkar inte finnas tillräckligt med utrymme mellan klinga och basplatta för en kniv, så jag kan nog anta att den inte är någon option som går att köpa till. Men jag kommer nog fråga i butiken iaf imorgon.

Mmm min GKS?65CE saknar kniv, och skenförberedd (bottenplattan)..

Min blåa Bosch 55:a saknar oxo kniv men jag kan inte påstå att jag upplevt några kast än så länge. Har dock bara använt den till att klyva reglar ett par gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.