Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
F faf skrev:
Vad är man om man stigmatiserar eget tänkande till förmån för... logik?
Logisk och rationell.

P pmd skrev:
"Demokratiskt" är numera ett urvattnat ord. I många sammanhang betyder det helt enkelt "bra". Att det skulle betyda majoritetsförtryck avvisar jag bestämt.
Inte bara ett urvattnat ord, demokratin är en chimär sen Miljöpartiet tog makten för 7 år sen.

• Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är fler som testas positivt. Vi vet inte om de insjuknar. Läget med sjukhusinläggningar är fortfarande konstant.
Den nya varianten verkar vara väldigt mild men smittsam. Kan vara därför inte fler blir svårt sjuka trots att fler testas positivt.

harry73
S SnickareHobb skrev:
Den nya varianten verkar vara väldigt mild men smittsam. Kan vara därför inte fler blir svårt sjuka trots att fler testas positivt.
Vi får hoppas att det blir så, men jag betvivlar att omikron redan syns i svensk statistik, men det kommer att ske

BirgitS
M mickef skrev:
Nej, och man undrar varför.
Det har ju inte ens gått att få fram någon riktigt bra forskning som säkerställer att munskydd hjälper över huvud taget.

Men du kan ju fundera över hur det gick i alla länder under 2020 där munskydd och avstånd gällde. Slutade gamla människor att dö i stor mängd på samma sätt som de gjorde i våras när de hade blivit vaccinerade?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Man får väl hoppas att vaccinet gör sin nytta och håller insjukningarna nere. Jag avvaktar till dess vaccinet blivit effektivare och kanske distributionen. Om jag får.
Då får du nog vänta resten av livet. Då kroppen bildar kortvariga antikroppar efter genomgången sjukdom och viruset muterar mycket så kommer inte vaccinet att bli effektivare. Det blir precis som med influensa, nytt modifierat vaccin kommer att behövas regelbundet alternativt flera insjuknanden om man inte ska riskera att bli allvarligt sjuk.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Till skillnad från vaccinatörerna som osjälviskt vaccinerar sig för att skydda sina medmänniskor, ovaccinerade oräknat, och vårdapparaten.
En vaccinatör vaccinerar andra, direkt eller indirekt via sina anställda i vaccinationsbolaget. Det är ett ord med den betydelsen sen länge.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju inte ens gått att få fram någon riktigt bra forskning som säkerställer att munskydd hjälper över huvud taget.

Men du kan ju fundera över hur det gick i alla länder under 2020 där munskydd och avstånd gällde. Slutade gamla människor att dö i stor mängd på samma sätt som de gjorde i våras när de hade blivit vaccinerade?
Om det är som du säger så undrar man ju över det också.
Jag är övertygad om att de som använde munskydd och höll distans överlevde men den funderingen är inte intressant i frågan om skillnaden i skydd mellan munskydd/distans och sprutan.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En vaccinatör vaccinerar andra, direkt eller indirekt via sina anställda i vaccinationsbolaget. Det är ett ord med den betydelsen sen länge.
Ok, vaccinanter då?

BirgitS
F faf skrev:
Om man ignorerar att vaccinerade fortfarande smittas och sprider virus
Ingen som ignorerar det men det är ju fortfarande så att vaccinerade smittas och spridare vidare mindre än ovaccinerade, särskilt nära inpå vaccineringen.

F faf skrev:
att unga aktiva människor löper större risk att fara illa av vaccinet än av sjukdomen
Nej, det gäller inte ens 12-15 år.

F faf skrev:
Verkar väldigt tryggt för en del att få sin åsikt färdigpaketerad utan att behöva undersöka något själv, det är ju jobbigt precis som att ta ansvar under en pandemi och skippa resande etc.
Jag gissar att det är därför som det finns så många antivaxxare, de får sina åsikter färdigpaketerade osv.
Själv undersöker jag mycket genom att läsa t.ex. forskningsrapporter.

F faf skrev:
Ser fram emot ett faktafattigt, känsloladdat svar med minst ett "foliehatt" som vass replik på ovanstående enormt provocerande argument.
Vad är det som skulle vara så provocerande i vad du skrev?
Det var ju gammal skåpmat som folk har skrivit flera gånger förr i tråden.
Det är ju mest antivaxxare som skriver känsloladdat med konstig meningsbyggnad, ovidkommande utrops- eller fråge-tecken, känsloladdade ord osv.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du nog vänta resten av livet. Då kroppen bildar kortvariga antikroppar efter genomgången sjukdom och viruset muterar mycket så kommer inte vaccinet att bli effektivare. Det blir precis som med influensa, nytt modifierat vaccin kommer att behövas regelbundet alternativt flera insjuknanden om man inte ska riskera att bli allvarligt sjuk.
Det kanske inte blir så lång väntan, men jag litar på vetenskapen att det blir mildare med åren, vaccinet effektivare och botemedel på plats, så jag chansar.

BirgitS
M mickef skrev:
Om det är som du säger så undrar man ju över det också.
Mycket svårt att organisera stora jämförbara grupper där hälften bär munskydd och hälften inte samt se hur det påverkar smittspridningen till resp. från andra.

M mickef skrev:
Jag är övertygad om att de som använde munskydd och höll distans överlevde men den funderingen är inte intressant i frågan om skillnaden i skydd mellan munskydd/distans och sprutan.
Nej, det är väldigt många som har använt munskydd och hållit avstånd som har dött av covid i världen.

Det går inte heller att alltid hålla långt avstånd i en familj och det går inte i längden att använda munskydd 100 % av tiden man tillbringar med sin familj.

BirgitS
M mickef skrev:
Ok, vaccinanter då?
Finns inget sånt ord. Du får skriva "de som vaccinerar sig", "de vaccinerade" eller något liknande.

BirgitS
M mickef skrev:
Den risken är på gränsen till obefintlig
Nej, men den blir ändå mindre om du vaccinerar dig.

Glöm inte att några procent av de som insjuknar får postcovid och behöver långvarig rehabilitering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.