939 539 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det har ju inte ens gått att få fram någon riktigt bra forskning som säkerställer att munskydd hjälper över huvud taget.M mickef skrev:
Men du kan ju fundera över hur det gick i alla länder under 2020 där munskydd och avstånd gällde. Slutade gamla människor att dö i stor mängd på samma sätt som de gjorde i våras när de hade blivit vaccinerade?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Då får du nog vänta resten av livet. Då kroppen bildar kortvariga antikroppar efter genomgången sjukdom och viruset muterar mycket så kommer inte vaccinet att bli effektivare. Det blir precis som med influensa, nytt modifierat vaccin kommer att behövas regelbundet alternativt flera insjuknanden om man inte ska riskera att bli allvarligt sjuk.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Om det är som du säger så undrar man ju över det också.BirgitS skrev:
Det har ju inte ens gått att få fram någon riktigt bra forskning som säkerställer att munskydd hjälper över huvud taget.
Men du kan ju fundera över hur det gick i alla länder under 2020 där munskydd och avstånd gällde. Slutade gamla människor att dö i stor mängd på samma sätt som de gjorde i våras när de hade blivit vaccinerade?
Jag är övertygad om att de som använde munskydd och höll distans överlevde men den funderingen är inte intressant i frågan om skillnaden i skydd mellan munskydd/distans och sprutan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Ingen som ignorerar det men det är ju fortfarande så att vaccinerade smittas och spridare vidare mindre än ovaccinerade, särskilt nära inpå vaccineringen.F faf skrev:
Nej, det gäller inte ens 12-15 år.F faf skrev:
Jag gissar att det är därför som det finns så många antivaxxare, de får sina åsikter färdigpaketerade osv.F faf skrev:
Själv undersöker jag mycket genom att läsa t.ex. forskningsrapporter.
Vad är det som skulle vara så provocerande i vad du skrev?F faf skrev:
Det var ju gammal skåpmat som folk har skrivit flera gånger förr i tråden.
Det är ju mest antivaxxare som skriver känsloladdat med konstig meningsbyggnad, ovidkommande utrops- eller fråge-tecken, känsloladdade ord osv.
Det kanske inte blir så lång väntan, men jag litar på vetenskapen att det blir mildare med åren, vaccinet effektivare och botemedel på plats, så jag chansar.BirgitS skrev:
Då får du nog vänta resten av livet. Då kroppen bildar kortvariga antikroppar efter genomgången sjukdom och viruset muterar mycket så kommer inte vaccinet att bli effektivare. Det blir precis som med influensa, nytt modifierat vaccin kommer att behövas regelbundet alternativt flera insjuknanden om man inte ska riskera att bli allvarligt sjuk.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Mycket svårt att organisera stora jämförbara grupper där hälften bär munskydd och hälften inte samt se hur det påverkar smittspridningen till resp. från andra.M mickef skrev:
Nej, det är väldigt många som har använt munskydd och hållit avstånd som har dött av covid i världen.M mickef skrev:
Det går inte heller att alltid hålla långt avstånd i en familj och det går inte i längden att använda munskydd 100 % av tiden man tillbringar med sin familj.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg