Byggahus.se

Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Ibland känns det som att vi har ett gäng pro vaxxers. Motpolen till anti vaxxers.
Pro vaxxers har även de en ganska aggressiv stil. Trygga i att de har rätt. (Vilket de förvisso har) man hotar med både det ena och straffet
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Då är det ju märkligt att det inte blivit rena syndafloden på sjukhusen nu då. Imorgon kommer ny rapport för inlagda och insjuknade för skåne.

Kan dock säga att det är massor av folk utanför vaccinstationen i vår stad, så det står verkligen inte stilla.
Hur många bekräftade fall var det i Skåne den sista kända veckan?
Det är 3 på IVA och 7 på andra avdelningar nu resp. igår enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många bekräftade fall var det i Skåne den sista kända veckan?
Det är 3 på IVA och 7 på andra avdelningar nu resp. igår enligt [länk]
Det var det jag skrev igår. Ingen syndaflod ännu fördelat på 8(?) sjukhus. Jag hoppas att de inte känner sig överbelastade av smittan.
Totalt smittade vecka 31 i skåne 430 av 1,34 miljoner (30 sep. 2017)

Vi får se morgondagens siffror om de ha börjat hända något. Jag är positiv och håller tummarna för att siffran är snarlik.
 
Har inte bestämt mig än. Men hur var det nu igen?
Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig, kan någon sammanfatta då jag inte orkar läsa genom tråden.Tack på förhand!
 
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Det var det jag skrev igår. Ingen syndaflod ännu fördelat på 8(?) sjukhus. Jag hoppas att de inte känner sig överbelastade av smittan.
Totalt smittade vecka 31 i skåne 430 av 1,34 miljoner (30 sep. 2017)

Vi får se morgondagens siffror om de ha börjat hända något. Jag är positiv och håller tummarna för att siffran är snarlik.
Man kan ju då göra en ungefärlig uppskattning att 2-3 % av de bekräftade fallen hamnar på sjukhus.
 
BirgitS
P Perfaus skrev:
Har inte bestämt mig än. Men hur var det nu igen?
Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig, kan någon sammanfatta då jag inte orkar läsa genom tråden.Tack på förhand!
Kort sammanfattning:

Fördelar med att vaccinera sig:
Risken minskar att du blir smittad.
Om du i alla fall skulle bli smittad är risken att hamna på sjukhus lägre.
Om du i alla fall skulle bli allvarligt sjuk är risken att avlida lägre.

Nackdel:
Kortvariga biverkningar
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 8 till
  • Laddar…
Nissens
P Perfaus skrev:
Har inte bestämt mig än. Men hur var det nu igen?
Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig, kan någon sammanfatta då jag inte orkar läsa genom tråden.Tack på förhand!
Fördelen är att du hjälper till att stoppa pandemin, och att du minimerar risken att själv bli sjuk och ev. få post-covid.
Det innebär mindre risker att vaccinera sig än att inte göra det helt enkelt, både för dig själv och andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Ni som inte ännu vaccinerat er. Läs gärna följande utdrag ur en dagsfärsk tidning (Corren).
Skärmdump av en artikel i Corren om vaccination och smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
A
P Perfaus skrev:
Har inte bestämt mig än. Men hur var det nu igen?
Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig, kan någon sammanfatta då jag inte orkar läsa genom tråden.Tack på förhand!
Man kan också komplettera med frågan ”Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig om man har haft Covid och har antikroppar”. Det är väl några hundratusen svenskar som undrar det också.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ni som inte ännu vaccinerat er. Läs gärna följande utdrag ur en dagsfärsk tidning (Corren).
[bild]
Och du vill övertyga vem?
 
BirgitS
tusenett skrev:
Ok, men det skulle vara intressant att veta skillnaderna lite mer noga eftersom det i min bok iaf skulle kunna vara ett motiv att inte vaccinera sig om man ändå har lika bra skydd (för sig själv och för andra) via genomgången infektion.
En snabb koll i nyhetstråden gav detta inlägg: #11743
Sista meningen i bildtexten.
Dock är det från en studie i maj så delta är inte med.

Ett problem med att göra bra beräkningar på hur väl en genomgången sjukdom skyddar är att man inte känner till alla genomgångna sjukdomar, dvs. det blir lätt fel när man delar upp folk i två grupper så beräkningarna blir osäkra.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och du vill övertyga vem?
Vad tror du?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och du vill övertyga vem?
Han vill övertyga mig. Kan du inte läsa?
 
P Perfaus skrev:
Har inte bestämt mig än. Men hur var det nu igen?
Vad är fördelen respektive nackdelen att vaccinera sig, kan någon sammanfatta då jag inte orkar läsa genom tråden.Tack på förhand!
Fördelar. Du minskar risken för att du får covid. Du slipper stå i kylan i den här tråden. Du blir en i gänget. Du slipper bli påhoppad. Pro vaxxers skyddar vaccinerade.
Nackdelen. Du får inte vara med i den här tråden, Du får inte vara hjälte och rädda världen. Du blir utfrusen.
Risk för att anti vaxxers försöker värva dig.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
P Perfaus skrev:
Han vill övertyga mig. Kan du inte läsa?
De va länge sedan jag kunde läsa.
Jag till hör anti glases. Vi är övertygade om att optikerna tvingar alla att skriva med mindre text.;)
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.