Byggahus.se

Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Och det är alltså inte sant. Enligt min och även kollegans läkare.

Jag blev genomgången på Sahlgrenska sjukhuset och de hittade inget onormalt värde förutom att de kunde se att jag hade en ktaftig infektion i kroppen. Enda symtomet förutom väldigt hög feber jag hade var att jag känt ömhet vid revbenen i sidan. Till slut sade läkaren att han ville lägga in mig, men innan slutgiltigt beslut så ville han göra en lungröntgen. Den visade att jag fått lunginflammation och kunde därefter åka hem med en antibiotikakur. Det blev ytterligare en kur innan det var över.

Eftersom dessa två fallen inte stämmer med det du påstår så är det hittepå du håller på med, oklart varför…
Hade du covid 19 eller lunginflammation?
 
J Jonobe skrev:
Herregud vad du svamlar, klart det finns människor utan riskfaktorer som hamnar på sjukhus. För övrigt är inte folk som t.ex. har högt blodtryck att betrakta som särskilt sjuka... de lever ju som vem som helst och betraktar sig i regel som friska om de inte har flera andra sjukdomar.
Knepigt då att min systers eller fru har inte dom erfarenheterna och då jobbar dom i olika län så jag vet nog vem som svamlar.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Skärmdump av en informativ text om lunginflammation med statistik och historik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
garvin garvin skrev:
[bild]
Vad försöker du säga?
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
För övrigt är inte folk som t.ex. har högt blodtryck att betrakta som särskilt sjuka... de lever ju som vem som helst och betraktar sig i regel som friska om de inte har flera andra sjukdomar.
Det är det som är ett av de stora problemen i sjukvården, att man rycker på axlarna och förskriver blodtryckssänkande läkemedel att ta för all framtid. Högt blodtryck är ingen sjukdom utan ett symptom på sjukdom. Hade man istället hittat grundorsaken så hade patienten kunnat bli frisk från grundorsaken samt normaliserat blodtrycket. Dessutom hade man sluppit kasta skattepengar i (läkemedelsbolags)sjön. Och ja, jag förstår att blodtryckssänkande läkemedel behövs och används framgångsrikt i akuta situationer.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Det är det som är ett av de stora problemen i sjukvården, att man rycker på axlarna och förskriver blodtryckssänkande läkemedel att ta för all framtid. Högt blodtryck är ingen sjukdom utan ett symptom på sjukdom. Hade man istället hittat grundorsaken så hade patienten kunnat bli frisk från grundorsaken samt normaliserat blodtrycket. Dessutom hade man sluppit kasta skattepengar i (läkemedelsbolags)sjön. Och ja, jag förstår att blodtryckssänkande läkemedel behövs och används framgångsrikt i akuta situationer.
De flesta patienter tar hellre läkemedel än att ändra sin livsstil. Det är inte så att sjukvården föredrar att medicinera då alternativ finns, det är i regel patienterna som gör det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nu när restriktionerna har släppts så kommer dom vaccinerade springa ut på klubbarna, krama vänner och släktingar m.m och inte hålla avstånd och efter ett tag kommer det rapporteras in en massiv ökning av smittade Covid-19 fall och gissa vem som kommer att få skulden för detta? Jo, dom ovaccinerade:rolleyes:
Man räknar ju kallt med viss ökning av smittade men att det ändå inte kommer leda till en för hög belastning på sjukvården då vaccinet skyddar så bra mot svår sjukdom.
Det har funkat i Israel, England och det har funkat i Danmark. Varför skulle det bli annorlunda i Sverige?

Det är ovaccinerade som är risken för sjukvården (och sig själva).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Det är det som är ett av de stora problemen i sjukvården, att man rycker på axlarna och förskriver blodtryckssänkande läkemedel att ta för all framtid. Högt blodtryck är ingen sjukdom utan ett symptom på sjukdom. Hade man istället hittat grundorsaken så hade patienten kunnat bli frisk från grundorsaken samt normaliserat blodtrycket. Dessutom hade man sluppit kasta skattepengar i (läkemedelsbolags)sjön. Och ja, jag förstår att blodtryckssänkande läkemedel behövs och används framgångsrikt i akuta situationer.
Men du verkar inte begripa att Covid kan slå till hårt mot dig och vem som helst.
 
Nissens
V växelventil skrev:
Hade du covid 19 eller lunginflammation?
Jag hade en covid 19 infektion som gjorde mig sårbar för en lunginflammation. Så covid orsakade lunginflammationen enligt läkarna.

Det var så spanska sjukan tog kål på folk också, eftersom det inte fanns antibiotika på den tiden så dog folk som flugor.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Jag hade en covid 19 infektion som gjorde mig sårbar för en lunginflammation. Så covid orsakade lunginflammationen enligt läkarna. Det var så spanska sjukan tog kål på folk också, eftersom det inte fanns antibiotika på den tiden så dog folk som flugor.
Covid brukar dock ge lunginflammation i sig, till skillnad från influensa där det är betydligt vanligare att drabbas av bakteriell lunginflammation i senförloppet (influensan i sig kan såklart ge lunginflammation med). Hur många dagar efter covid19-symptomdebut diagnosticerades du med lunginflammation?
 
Nissens
J Jonobe skrev:
Covid brukar dock ge lunginflammation i sig, till skillnad från influensa där det är betydligt vanligare att drabbas av bakteriell lunginflammation i senförloppet (influensan i sig kan såklart ge lunginflammation med). Hur många dagar efter covid19-symptomdebut diagnosticerades du med lunginflammation?
Detta var i augusti 2020, så jag minns inte riktigt tidsförhållandena… jag var inte speciellt sjuk av själva covid infektionen, det var mest en sjukdomskänsla. Men typ en vecka ungefär skulle jag tro, kanske lite mer.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Detta var i augusti 2020, så jag minns inte riktigt tidsförhållandena… jag var inte speciellt sjuk av själva covid infektionen, det var mest en sjukdomskänsla. Men typ en vecka ungefär.
Stämmer tidsmässigt väldigt väl med när covid19 brukar ge lunginflammation.
 
Nissens
J Jonobe skrev:
Stämmer tidsmässigt väldigt väl med när covid19 brukar ge lunginflammation.
Kan säga att det tog typ ett år innan jag kände mig helt återställd. Nu är jag tillbaka på 100% igen.

Med den erfarenheten i bagaget så är det beklämmande att se dessa naiva kommentarer från vissa som tror att de inte kan bli speciellt sjuka av en covid infektion.

Ändå klarade jag mig hyfsat bra jämfört med kollegan som alltid gett ett hälsosamt intryck. Han har en lång konvalescens framför sig efter 6 veckors intensivvård.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
T
Framsida av Östersunds-Posten med rubriker om vaccinationsnyheter och lokala händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
T tank77 skrev:
[bild]
Ja, det är inte bra, och med tanke på att ovaccinerade är en ännu större risk så är ju det mycket värre.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.