939 605 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Om vi ska vara riktigt noga så orsakar inte infektioner mutationer. Mutationer orsakas av kosmisk strålning och slumpmässiga fel vid nukleinsyrakopiering (samt antagligen fler liknande orsaker som jag inte har lika stor koll på). Smittspridning gör att det finns fler virioner i omlopp villket förstås gör mutationer mer frekventa.tusenett skrev:
Nej, det vore lite konstigt om det vore så. Vaccinerade och ovaccinerade utgör dock miljöer som är olika gynnsamma för olika mutationer. Dessutom finns det oftast mycket färre virioner i en vaccinerad människa så det kommer inte att uppstå lika många mutationer där.
Lite onödigt att ha covid-19 om man inte får antikroppar.BirgitS skrev:
Det låter rimligt, men just beredskap för pandemi har knappast varit särskilt högt på agendan för något parti, om det ens har funnits på agendan. Det är hundra år sen den senaste stora pandemin så det har inte funnits särskilt många som har personliga minnen av den sen ganska länge. Vetenskapen har förstås varnat för möjligheten och risken för att en ny stor pandemi skulle uppstå, men vi lyssnade inte så mycket.BirgitS skrev:
Så du vet inte vad du har röstat på och därför tror du att alla andra inte heller har vetat det?
Annars skulle jag säga att de flesta är nog väldigt medvetna om de har röstat på partier som har varit ute efter att hålla nere kommunal- och landstingsskatt och inte satsa mer pengar på vård och omsorg eller motsatsen.
Vi bär alla ansvaret för den bristande beredskapen.
Man kan också organisera om vården. T.ex. avskaffa landstingen (eller åtminstone deras roll som vårdgivare) och förstatliga sjukvården. NHS i Storbritannien är statligt och brukar ofta framhållas som ett föredöme av de som vet nåt om sånt här (vilket inte nödvändigtvis inkluderar mig).BirgitS skrev:
Jag tycker att det vore något värdigt en rejäl statlig utredning att ta reda på lite om.
De senaste decenniernas rön om passiv rökning har fått till följd att rökning inte är tillåten på väldigt många offentliga platser numera. Rökare är hänvisade till ställen där deras rökning inte drabbar andra.M mickef skrev:
Att vaccinerade är oförsiktiga är inte alls ett lika stort problem som att ovaccinerade är oförsiktiga.M mickef skrev:
Det innebär inte att jag har överseende med oförsiktighet av någon oavsett vaccinationsstatus.
Lite mod måste man väl ändå uppbåda inför en vaccinering? Det gör alltid lite ont även om det är mild smärta, men det finns också risken att nålen får en fullträff på en viktig nerv eller punkterar en blodåder.Staffans2000 skrev:
/pmd (vaccinationstuffing)
Edit: obegränsat skulle det stått ovan...F frasen_36 skrev:T.ex. en 940 har vad jag vet plats för 4 passagerare. Om det (enligt din uppgift) är ok att ha begränsat (?) eller som jag skrev 8 passagerare + förare så anser jag fortfarande att det ur smittosynpunkt (DET VI DISKUTERAR HÄR) är helt idiotiskt. Men det kanske är ett beslut man kan förvänta sig av vissa "motorintresserade"...
De är rädda för att det finns många lättledda och godtrogna människor som tror på amsagor.Staffans2000 skrev:
Jodå.
Jag har sett det. Ena dagen såg jag bla. en diskution mellan läkare och forskare från deras plats på youtube. Vid nästa besök, stod det att sidan visade olämpligt innehåll och därför stängts. Det är alltså inet jag katalogiserar, utan mer uppgivet, rycker jag på axlarna och tänker: -Vad är de rädda för?
Det är ändå onödigt när någon dör av den anledningen. Jag tvivlar på att så värst många som inte vill vaccinera sig på allvar inser att det finns en risk att de kan dö och beslutar sig för att det är OK.harry73 skrev:
(Dessutom belastar de vården i onödan, men det ämnet kanske är uttjatat vid det här laget.)
Ja.M mickef skrev:
Jag tycker t.ex. att åtminstone ett landsting har varit ganska klantigt med hur bokning av vaccinering har gått till. Jag baserar den kritiken på att det är ganska onödigt att kasta bort pengar på att utveckla en telefonapp förbokning som inte fungerade så värst bra när det finns andra metoder som fungerade bättre hos andra landsting.
Sakligt eller hur?