Byggahus.se

Varför centraliserad FTX?

1. N
    Renoverare · Stockholm · 19 inlägg

Ninox

Renoverare
    Hej allesammans!

Har läst otroligt mycket här senaste året och insupit en jäkla massa nyttig information. Har dock en ventilationsfråga som jag inte riktigt blir klok på.

Vi renoverar ett enplanshus med källare från 1967 (ca 2*118 kvm). Det är blåbetong i källarväggarna och radon är uppmätt till ett årsmedelvärde på 240 bq/m3 (80 bq/m3 på i ett sovrum på övervåningen och 400 bq/m3 nere i gillestugan). Efter mätningen har vi installerat Jape ventgolv i större delen av källaren. Möjligen har radonet kommit ner litegrann tack vare ventilerade golvet, men knappt märkbart.

Har även nyligen totalrenoverat badrum och gästtoalett och då satt in en PAX Calima i taket. I övrigt är det självdrag sen tidigare.

Vi skulle nu vilja få ner radonvärdena ytterligare samt få bättre luft i allmänhet. Att återvinna värme låter ju inte heller fel så klart.

Har fått två olika offerter på komplett FTX-installation som legat på 140-150 tkr före ROT. Jag tycker dock den kostnaden känns helt horribel och kollar nu på alternativ, som förmodligen innebär att jag på något sätt gör jobbet (eller iaf delar av jobbet) själv.

Ett alternativ jag kikat på är PAX Eos men jag har svårt att se hur jag ska gå till det med planlösningen på ett vettigt sätt.

Ett annat alternativ är dessa mini-FTX-fläktar som man monterar i väggen. Det finns ett par trådar som behandlar dessa har jag sett och de flesta verkar vara mer eller mindre skeptiska till de här rumsventilatorerna. Man kallar ofta de decentraliserade enheterna för leksaker medan centraliserad ventilation med kanaldragning är riktig FTX.

Jag förstår att aggregatet oftast är kraftfullare i en centraliserad lösning. Men låt oss ta den här ventilatorn som exempel:

https://soliduct.se/alnor-ftx-aggre...MIpLLdlemg7AIV3wCiAx2H4gy2EAQYAiABEgLjAfD_BwE

Jag kan ju sätta in 10 såna för 27 tkr, plus iofs min egen arbetstid. Men blir inte det en minst lika bra och betydligt mer kostnadseffektiv lösning än ”riktig” FTX för 140 tkr? Jag har verkligen noll erfarenhet av att välja eller upphandla ventilation så förklara gärna vad det är jag inte riktigt greppar??

2. H
    Husägare · Strängnäs · 1 612 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Hej

Angående radon så kommer det från väggarna men JAPE ventilerar bort golvluften. Låter inte effektivt om jag förstod lösningen rätt. Radon är luftburna partiklar.

Men Alnor verkar vara en bra? grej men då den större varianten HRU-WALL-150-60 då den ger max 11 l/s kan tänka mig ca 2x2st par kopplade eller fler så de växlar riktning på flödet var 70:e sekund.

Grejen måste vara att lufta ur källaren ordentligt men att spara på energi. Är det dags att byta upp värmesystemet så kanske frånluftsvärmepump som gäller.

Har man värmeåtervinning på annat håll när det gäller uppvärmningen ex. bergvärmepump kan man väl offra källaren till en ren mekanisk ventilation med enbart frånluft och väggventiler för att få bort radon

• Laddar…
  3. N

Ninox

Renoverare
    Tack för svar! Radonet kommer både från marken och från väggarna (faktum är att radonfirmorna bedömde att det kom lite mer från marken än från väggarna). Jape hävdar ju att deras golv ska hjälpa mot markradon. Men jag installerade egentligen ventgolvet i första hand för fukten då det är oisolerad platta. Sen hoppades jag att radonhalterna skulle sjunka betydligt som bonus, vilket de kanske hade gjort om det varit en högre andel från marken.

Jag har bergvärme. Ja, kanske är det lika bra att köra vanliga mekaniska frånluftsfläktar. Det är väl det som folk inte tycker om med dessa mini-FTX:er, dvs att själva värmeväxlingen inte är strålande. Och då blir det kanske mer av en dyr fläkt bara?

Har du själv haft en Alnor eller liknande?

4. H
    Husägare · Strängnäs · 1 612 inlägg

håbbe1961

Husägare
    OK, Har du självdrag i hela huset så skulle jag byta upp mig till en frånluftsfläkt CK160 + varvtalsregulator + dämpare. Har inte testat Alnor kanske bäst för nått enstaka rum bara

• Laddar…
  5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 727 inlägg
    Jag ser i första hand två fördelar med en riktig FTX-lösning.

1. I ditt fall, radon, ökad ventilation lär hjälpa detta.
    2. Luftomsättning. I ett hus med självdrag är man inte i närheten av den omsättning man "ska" ha.

Jag ser ärligt talat inga större problem med att bygga själv - det kommer jag också göra när det är dags. Har man ett vindsutrymme att utgå ifrån är det ju rätt enkelt. Det finns ju flera företag som hjälper till med dimensioneringen och sedan kan man ta hjälp med sista injusteringen som kräver mätutrustning.

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Stockholm · 114 inlägg

Folkson

Medlem
    Investera i ett riktigt FTX-aggregat!

- Du kan själv styra varvtal på fläktar och temperatur på tilluften.
    - Slipper en massa fula galler/huvar på fasaden.
    - Bra filter.
    - Bättre återvinning.
    - Garanterat längre livslängd.
    - Höjer värdet på huset. (inte sänker som 10 st. fasadfläktar kommer göra)
    - Möjlighet till frikyla från din bergvärmepump.
    - Osv.

• Laddar…
  7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 840 inlägg
    Ca två år efter att vi hade köpt huset (enplan med källare, byggd -69/70) där oljepannan tidigare blivit utbytt till fjärrvärme så bestämde vi oss att ”snarast möjligt” skaffa FTX-system, vi tog in en firma till allt (hade inte tiden att göra det själv), tyvärr blev det inte riktigt så som vi ville ha det (dålig upphandling).

Det är nu dryga tio år sedan vi skaffade FTX-systemet. Har gjort lite ändringar efterhand.

Innan: gammal/unken & inställd luft, behövde vädra ofta (kyler ut huset vintertid), kallras vid friskluftsventiler, kondens/imma på insidan av fönsterna.

Efter: betydligt bättre inomhusluft, filter på tilluften, imman försvinner betydligt snabbare efter dusch, slipper kallras vid tilluftsdonen, ingen imma/kondens på insidan av fönsterna.

Redigerat 7 okt 2020 18:09
    • Laddar…
  8. N

Ninox

Renoverare
    Tack för en bra lista. Du har ett par bra argument där som jag inte tänkt på.

9. F
    Medlem · Stockholm · 114 inlägg

Folkson

Medlem
    Vill även lägga till Buller på listan. Hur tysta är fläktarna? I ett mindre sovrum kommer man garantera höra surret. Helt andra möjligheter med ett centralt aggregat att ljuddämpa bort fläktbuller.

10. N

Ninox

Renoverare
    Skönt att ni verkar ha fått ett bra resultat till slut i alla fall. Vad var det ni kände att ni missade i upphandlingen?

11. R
    Medlem · 461 inlägg
    Farsan satte in FTX i huset tidigt 80-tal och det sänkte radonhalten till långt under gränsvärdet. Det är en 1 plans villa med källare. Ventiler och annat i ytterväggarna är inte särskilt trevligt. Även om man inte störs av ljud utifrån så hör man ändå mycket.

12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 727 inlägg
    Ett av skälen till att jag dragit ut lite på FTX-projektet är att man förvärmer luft med el i de enkla aggregaten. Det känns lite sådär när man har en bergvärmepump i källaren. Vad blir egentligen driftkostnaden för FTXen? Lite oklart.

13. Demmpa
    Det var bla placering av tillluftsdonen, dom monterades nära dörrarna i sovrummen istället för längre in i rummen.

14. Demmpa
    I vårt enkla aggregat så går det att stänga av förvärmningen via manöverpanelen. Sedan har jag även kopplat bort kontaktdonet till värmeelementet.

15. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 916 inlägg
    Här är jag lite nyfiken, berätta gärna mer om för och nackdelar.
    Överväger nämligen att på sikt ersätta vårt självdrag med FTX och det är betydligt enklare för mig att sätta tilluftsdonen vid dörren in i rummen istället för vid fönstren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.