22 880 läst ·
17 svar
23k läst
17 svar
värdering av fastighet inför bodelning
Sida 1 av 2
Står inför skilsmässa och ska via bodelning överta vårt hus (förhoppningsvis, beror på vad värderingen visar). Men, hur hittar vi en värderingsman?
Så vitt jag kan förstå är det inte aktuellt att använda en mäklare (vi skulle ju kunna "lura hit" typ 3 mäklare för att se vad de anser, men jag kan inte riktigt med det), utan man brukar tydligen använda en värderingsman från banken. Problemet är att vi i dagsläget inte har lånen i bank lokalt, utan någon annan stans. Då är det ju föga troligt att "vår bank" här lokalt vill värdera, eller???
Tyvärr finns inga liknande hus som våra i närheten, så det är svårt via villavärdet att bilda sig en uppfattning.
Jag vill dessutom göra en besiktning av huset (gjorde det när vi köpte för ett par år sedan, men vill göra en aktuell - jag vill ju förstås se till att värdet blir lägsta möjliga), men ska jag då göra det innan eller efter värderingen? Är det något en värderingsman tittar på?
Tacksam för svar.
Så vitt jag kan förstå är det inte aktuellt att använda en mäklare (vi skulle ju kunna "lura hit" typ 3 mäklare för att se vad de anser, men jag kan inte riktigt med det), utan man brukar tydligen använda en värderingsman från banken. Problemet är att vi i dagsläget inte har lånen i bank lokalt, utan någon annan stans. Då är det ju föga troligt att "vår bank" här lokalt vill värdera, eller???
Tyvärr finns inga liknande hus som våra i närheten, så det är svårt via villavärdet att bilda sig en uppfattning.
Jag vill dessutom göra en besiktning av huset (gjorde det när vi köpte för ett par år sedan, men vill göra en aktuell - jag vill ju förstås se till att värdet blir lägsta möjliga), men ska jag då göra det innan eller efter värderingen? Är det något en värderingsman tittar på?
Tacksam för svar.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Värderingsmän är ofta mäklare, men det är en tjänst man kan köpa av mäklarfirman.
En del besiktningsföretag gör även värderingar, anlitar du en sådan så får du båda sakerna klara samtidigt.
En del besiktningsföretag gör även värderingar, anlitar du en sådan så får du båda sakerna klara samtidigt.
Som hempularen skrev så är värderingsmän oftast mäklare och den lokala banken kan ju ha mäklare knutna till sig för husvärderingar!
Dock så tycker jag att ni absolut ska ha varsin värderingsman(mäklare) för att det ska gå rättvist till!
Dock så tycker jag att ni absolut ska ha varsin värderingsman(mäklare) för att det ska gå rättvist till!
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Gråben skrev:
Varsin låter som upplagt för konflikt. Ni skall ha minst 2 värderingar, men helst vara överens om vilka värderingsmän som utför värderingarna. Sedan bör man i förväg vara överens om vad som gäller, ex ta ett medelvärde av de 2, vissa kör med att ta in en 3e värdering om de 2 första diffar mer än x hundra tusen och sedan ta medelvärde av de 2 som ligger mest ihop.
När du pratar med mäklarna som skall utföra värderingen så nämn inte att du har en gräns där du måste sälja istället, det skulle kunna få värderringsmannen att höja värdet i förhoppning att få det som försäljningsuppdrag istället. Utan agera självsäkert att du skall köpa ut maken, vill bara veta hur mycket du skall betala. Diskutera även med värderingsmännene hur man skall hantera ev. fel som dyker upp på en besiktning, de bör ju sänka det värderade beloppet, om felet inte är känt för värderingsmannen.
Typiskt så enstaka fel värda mer än många fel. Har du en perfekt fastighet, med ett fel som kostar 100 000 att åtgärda så sjunker priset med typ 100 000, har du 10 olika fel som totalt kostar 100 000, så sjunker priset troligen bara med kanske 50 000 (för fastigheten har då inte uppfattats som perfekt från början).
Tråkigt men hoppas det går bra.gullviva25 skrev:Står inför skilsmässa och ska via bodelning överta vårt hus (förhoppningsvis, beror på vad värderingen visar). Men, hur hittar vi en värderingsman?
Tacksam för svar.
Berätta gärna hur ni gjorde och hur det gick sen. Jag har tänkt skriva in ett sådant här upplägg i papprerna med min sambo innan vi börjar bygga. Skönt att ha det klart från början om något skulle hända.
Varför skulle du behöva luras? Säg som det är och att ni är beredda att betala för värderingen.gullviva25 skrev:
Ett enkelt sätt att skapa rättvis bild av värdet är att helt enkelt bjuda ut fastigheten till salu. Från början kan ni, er emellan, avtala att ni betraktar fastighetens värde som det bästa pris som bjuds från någon extern budgivare.
Om ni anlitar en egen besiktningsman innan fastigheten bjuds ut kan ni hålla seriösa spekulanter kunniga om fakta. Detta upphäver inte köparens undersökningsplikt (ifall du själv avstår från att köpa ut maken), men ni slipper bud som grundar sig på "oprutade förhoppningar" om ett hus i bättre skick än det visar sig vara i verkligheten.
Om ni anlitar en egen besiktningsman innan fastigheten bjuds ut kan ni hålla seriösa spekulanter kunniga om fakta. Detta upphäver inte köparens undersökningsplikt (ifall du själv avstår från att köpa ut maken), men ni slipper bud som grundar sig på "oprutade förhoppningar" om ett hus i bättre skick än det visar sig vara i verkligheten.
Familjer som kommer och tittar på huset, lägger timmar på att fundera, åker till banken börjar drömma om huset och hur de vill göra. Hela tiden ska ni som säljare gå och veta att ni inte tänkt sälja ändå. Jag skulle inte fixa det.billy_baver skrev:Ett enkelt sätt att skapa rättvis bild av värdet är att helt enkelt bjuda ut fastigheten till salu. Från början kan ni, er emellan, avtala att ni betraktar fastighetens värde som det bästa pris som bjuds från någon extern budgivare.
Är ni inte dödligt osams måste ni ju kunna resonera med varandra och ta ett vettigt värde tillsammans med några mäklare.
Jag håller delvis med dig, om man redan från början bestämt att ingen av spekulanterna kommer få köpa huset.Suhagg skrev:
Ett alternativ, som jag tycker känns ärligare är att den som ska köpa ut sin make/maka är med i budgivningen som vilken spekulant som helst.
Alla familjer utom (möjligen) EN kommer att bli besvikna "ickeköpare".
Eller hur? Så funkar ju alla anbudsauktioner.
Eller hur? Så funkar ju alla anbudsauktioner.
Om man inte är väldigt oense så skall man kanske inte behöva ta till stora omfattande värderingsprocesser för en sådan här sak. I slutänden får man betala för det, och den "vinst" man måhända gör, försvinner snabbt i fickorna på andra.
Jag antar dock att ni har försökt att komma överens utan inblandning av utomstående, annars kan det vara en rätt bra modell. Snabbt, smidigt och gratis. Tänk på skatteeffekter, försäljningskostnader och att inte behöva använda en massa tid till homestyling för att maxa priset.
Kan man inte komma överens så försök nöja er med två oberoende värderingsmän som gör en värdering. Betala dem för jobbet, förklara hur det ligger till, och välj sedan ett pris mellan värderingarna.
Ger man sig på ännu större saker så vill det till att kåken är värd många miljoner innan man kan motivera det.
Jag antar dock att ni har försökt att komma överens utan inblandning av utomstående, annars kan det vara en rätt bra modell. Snabbt, smidigt och gratis. Tänk på skatteeffekter, försäljningskostnader och att inte behöva använda en massa tid till homestyling för att maxa priset.
Kan man inte komma överens så försök nöja er med två oberoende värderingsmän som gör en värdering. Betala dem för jobbet, förklara hur det ligger till, och välj sedan ett pris mellan värderingarna.
Ger man sig på ännu större saker så vill det till att kåken är värd många miljoner innan man kan motivera det.
Ett alternativ är att man budar emot varandra. Kräver ju dock att båda vill ha huset. Jag ger ett bud på 2mille. Anser den andra det är för lågt är det bara att bjuda över och köpa det själv. Anser man att 2mille är ett ok pris så utgår man från det när man bodelar.Nyfniken skrev:
Vet några som delade sitt företag på detta sätt. Passade bättre där men kanske det kan fungera med hus.
Helt klart bäst. Uppskatta ett värde båda känner sig nöjda med. Sköta det mesta själv och slippa lägga ut onödiga pengar på advokater och värderingsmän.Swetrot skrev:Om man inte är väldigt oense så skall man kanske inte behöva ta till stora omfattande värderingsprocesser för en sådan här sak. I slutänden får man betala för det, och den "vinst" man måhända gör, försvinner snabbt i fickorna på andra.
Om du inte räknar med ev dagens värdehöjning och framtida skattesmäll är detta inte en så lyckad lösning. Att besiktiga huset verkar lite over kill - ni bör bägge vid det här laget känna till husets svagheter. Förslaget att ta in ett par oberoende mäklare som värderar fastigheten och ta hänsyn till ev reavinstskatt vid försäljningen vore den smidigaste lösningen.Abuquir skrev: