8 139 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Värdeökning efter bergvärme, före eller efter ROT?
Talade som hastigast med mäklarn vad han trodde en bergvärmeinstallation kunde göra för värdet på vårat hus.
2/3 av kostnaden kunde man generellt räkna med att värdet ökade omedelbums iom bv-installationen.
Men en fråga som dök upp i mitt huvud för nån dag sedan är:
Värdeökningen (~2/3) före eller efter ROT?
ROT är ju inget som är ristat i sten att det kommer finnas kvar om 4 eller säga 8år.
Men kostnaden före ROT borde väl inte nämnvärt ökat iom avdragsmöjligheten?
I mitt huvud går tankarna att värdeökningen bör räknas på 2/3 av priset före ROT, iom att alla kanske har möjlighet att utnyttja det för att dom kanske renoverat annat eller jämkat eller ja...
Vad är er syn på detta?
Det är ju inga enorma summor det rör sig om, men visst vore det väl skönt att veta att bv-lånet kan bakas ihop med bottendelen av vårat nuvarande lån.
Enklast är såklart att prata med mäklarn/banken men..
2/3 av kostnaden kunde man generellt räkna med att värdet ökade omedelbums iom bv-installationen.
Men en fråga som dök upp i mitt huvud för nån dag sedan är:
Värdeökningen (~2/3) före eller efter ROT?
ROT är ju inget som är ristat i sten att det kommer finnas kvar om 4 eller säga 8år.
Men kostnaden före ROT borde väl inte nämnvärt ökat iom avdragsmöjligheten?
I mitt huvud går tankarna att värdeökningen bör räknas på 2/3 av priset före ROT, iom att alla kanske har möjlighet att utnyttja det för att dom kanske renoverat annat eller jämkat eller ja...
Vad är er syn på detta?
Det är ju inga enorma summor det rör sig om, men visst vore det väl skönt att veta att bv-lånet kan bakas ihop med bottendelen av vårat nuvarande lån.
Enklast är såklart att prata med mäklarn/banken men..
2/3 är nog i mesta laget. Många mäklare räknar med prisökning på 50% av installationskostnaden om bergvärmeinstallationen inte är äldre än 3 år.
I slutänden beror det på vilka som bjuder. Generellt bjuds det alldeles för högt på hus med dåliga värmesystem och det är ingen fördel för hus med bergvärme installerad.
I slutänden beror det på vilka som bjuder. Generellt bjuds det alldeles för högt på hus med dåliga värmesystem och det är ingen fördel för hus med bergvärme installerad.
Både 2/3 och 50% är ju siffror tagna lite på en höft, men jag skulle gissa att sanningen ligger nånstans däromkring. I Norrland är folk i allmänhet medvetna om att uppvärmningen utgör en stor del av boendekostnaden så det är troligt att värdeökningen är mer än så om huset ligger där. Om vi å andra sidan talar om ett hus långt söderut eller i storstadsområdena finns det risk att värdeökningen är en bra bit under 50%.
Om jag jämkat så jag betalat in för lite skatt, så blir det problem med fullt ROT, när räntan är högre...?Tiger79 skrev:
Kanske svårt att komma i sånna summor, men visst lär de väl kunna ställa till det för ROTen.
ROTavdraget är en skattereduktion.
http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.htmlSkattereduktionen för husarbete räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.
Du kan aldrig få skattereduktion för husarbete med större belopp än vad du ska betala i slutlig skatt efter det att den slutliga skatten minskats med skattereduktion för allmän pensionsavgift, arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) och underskott av kapital. Skattereduktion för husarbete medges inte för den del av den slutliga skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och eventuell påförd kyrkoavgift.
Funderingen är om värdeökningen 50% eller 2/3 ska räknas på totalsummen före ROT.
Redigerat:
Jag tycker frågan är ganska märklig. Ingen kan med någon rimlig säkerhet säga hur stor värdeökning ditt hus får av bergvärme.
Rimligen ger bergvärme mindre värdeökning idag när ROTavdraget gör installationen billigare men om fem år kan alla förutsättningar ha ändrats både för ROTavdrag och för bergvärme.
Om man ska teoretisera kring värdeökningen borde den vara på totalsumman efter ROT avdrag eftersom köparen av huset sannolikt också skulle kunnat göra installationen med ROTavdrag.
Rimligen ger bergvärme mindre värdeökning idag när ROTavdraget gör installationen billigare men om fem år kan alla förutsättningar ha ändrats både för ROTavdrag och för bergvärme.
Om man ska teoretisera kring värdeökningen borde den vara på totalsumman efter ROT avdrag eftersom köparen av huset sannolikt också skulle kunnat göra installationen med ROTavdrag.
Borde vara före ROT menar du?daviden skrev:Jag tycker frågan är ganska märklig. Ingen kan med någon rimlig säkerhet säga hur stor värdeökning ditt hus får av bergvärme.
Med tanke på att man kanske redan utnyttjat sin ROT-summa för i år osv...?
ROT-reglerna kan ju ha förändrats redan inom 1år om det vill sig illa.
Dessutom var det ju en av mäklarna på firman som kommer värdera huset efter bv-installationen som sa 2/3, så det borde stämma rätt bra.
För lånets del spelar det mindre roll eg.
Var mest nyfiken på hur en investering utförd med ROT-avdrag värderas.
Ber att få återkomma när elpannan är utlyft och huset är värderat.
Klicka här för att svara