Hej!

jag Googlade mig till det här forumet och hoppas ni vill hjälpa mig, mitt första inlägg kommer här :) Jag vet inte om jag gjort rätt med ämnen etc, så rätta mig gärna där!

Vi fick får vattenmätare bytt för ca 2 veckor sedan, bytet gjordes på morgonen när vi ej var hemma, men när vi kom hem så märkte vi att alla våra vattenkranar blivit hemskt "tröga" och "tungstartade" Även våra barn märkte de då de har problem med att få igång kökskranen (den är inte så tung men dem är korta och det påverkar i viss mån såklart)

Detta problemet kvarstår och vi undrar såklart vad som hänt. Han som bytte hävdar att alla kranar måste gått sönder samtidigt. Men det låter otroligt tycker jag.

Det är bra tryck i kranarna etc, men problemet är att dem är tröga att slå på. Vi har 3 olika blandare och alla går jättetrögt helt plötsligt sedan bytet. Någon som vet vad problemet kan vara?

Kan det vara så att ni tidigare saknade backventil i den gamla vattenmätaren, och nu i den nya så sitter det en inbyggd backventil (är väl mer eller mindre standard idag).
Då skulle det kunna vara så att när ni spolar fullt och stänger en kran snabbt så byggs det upp en tryckstöt som kan vara flera bar högre än det nominella vattentrycket.
Detta högre tryck från tryckstöten stannar nu kvar i ert system eftersom backventilen "stänger in" trycket och era blandare känns trögre pga att det ligger ett högre tryck mot dem.

Detta är bara en teori och inget jag vart med om själv.

M
Trycket kan också bildas om ni spolar kallt vatten och sen låter det stå. vattnet värms sen upp i rören och skapar ett tryck (om det nu är backventil, vilket det bör vara).

Kan också vara gamla rester i rören som har släppt när vattnet stått utan tryck och sedan släpps på igen.
Kolla i sillarna om det har kommit skräp i dom.
Med vänlig hälsning, Morgan

Är dom tröga hela tiden och inte bara när man ska öppna dom så känns det spontant som avlagringar som släppt så det nu kärvar. Att sen alla tre blivit så känns ju lite surt dock, en rengöring av dom kanske räcker. Är det bara vid öppning så kan de andra teorierna va ett alternativ.

Lätt att kolla om det beror på tryckhöjning, låt en av kranarna stå lite öppen, om då dom andra går lättare så beror det på ökat tryck. Mycket osannolik, smuts som lossnat låter troligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.