Byggahus.se

Våra teknikprylar byggs för att gå sönder

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Inget nytt under solen, men det är verkligen glädjande att detta börjar lyftas.

Jag är personligen av åsikten att reklamationsrätten ska utökas och att bevisbördan ska läggas på tillverkaren.

3. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Och så norrmannen Henrik Huseby som blivit stämd av Apple för att han reparerar Iphones...
    Han måste väl ändå fatta att folk ska köpa nytt...

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag hörde om det på radio häromdagen. Som jag förstår det så är inte problemet att han reparerar Apple prylar, utan att han använder reservdelar med en falsk Apple logga.

Han skickar tydligen displayer till kina för utbyte av glaset. Den kinesiska firman sätter på ett nytt glas som har en apple logga på sig. Visserligen syns inte loggan sedan på utsidan av telefonen, men det är ett varumärkesintrång. Och jag har viss försåelse för att Apple ogillar att någon använder deras logga på piratdelar.

5. D
    Medlem · Nivå 20
    Var inte loggan på den återvunna delen?

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Vad jag har förstått är det att Apple har lyckats hitta en Apple-logga under lack på en renoverad del, och då hävdar att det är en piratkopia. Tyckte det lät som att det var skärmdelen loggan satt, och inte glaset.

I sammanhanget Apple så har jag nyligen kikat på en del klipp från Louis Rossman som reparerar Apple-datorer och analyserar varför det går isönder och hur Apple vad det verkar ignorerar designmissar som gör att produkten går sönder.

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Vi pratar om hållbarhet och spara jordens resurser, men samtidigt vill alla företag öka sin lönsamhet.
    Därför är det i ett ekonomiskt tänkande omöjligt att sälja en produkt som håller så länge som det idag skulle vara möjligt att tillverka den. Längre reklamationsrätt är nog rätt väg att få prylarna att hålla i alla fall reklamationstiden ut.
    Inget företag vill ersätta en massa prylar som gått sönder helt gratis...

Redan 1924 bildades en kartell i USA där glödlampstillverkare enades om att begränsa glödlampans livslängd till 1 000 timmar. Kartellen avslöjades och förbjöds 1953, men det påstås att dagens glödlampor fortfarande har ett planerat åldrande.

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    En annan intressant sak är mjukvaruuppdateringar, speciellt när vi får allt fler uppkopplade prylar.

Mobiltelefoner har ju idag ofta väldigt kort livslängd med avseende på mjukvaruuppdateringar, man får ett par under första året och sedan skiter tillverkaren i det. Det funkar eftersom mobiler byts relativt ofta.
    Kan ni tänka er detta med vitvaror? Eller bilen?

9. D
    Medlem · Nivå 20
    När det gäller glödlampor finns det ett tydligt samband mellan livslängd och verkningsgrad. Det är med andra ord lämpligt med typ 1000h livslängd.

I de flesta fall är prylar nog inte byggda för att gå sönder. Men man bygger då billigt det går med tillräcklig livslängd. Då håller de inte mycket mer än man dimensionerat för. Kondensatorer som dimensioneras på marginalen är ett vanligt exempel.

10. A
    Anonym
    Ja, det skulle ju inte accepteras för vitvaror. Men å andra sidan är de ännu inte speciellt uppkopplade och exponerade som en mobil.

Frågan är väl om man inte borde kunna hänvisa till tillverkningsfel om telefonen behöver men inte får uppdateringar åtminstone under reklamstionstiden?

• Svara
  11. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag tycker det är för jävligt. Vi håller på och jagar kWh och apparater ska bli mer och mer energisnåla. Detta är ju bra, men hur mycket hjälper det när man måste köpa ett nytt kylskåp eller tvättmaskin var 5:e år.
    Vi snackar om att värna om miljön, men går helt åt motsatt håll.

12. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Jag läste om killen som hade en trasig skrivare.
    Han ville reparera men alla butiker sa att det var billigare att köpa en ny.
    Då han inte gav sig så kom han efter ett tag i kontakt med en som kände till problemet. Skrivaren hade ett nedräkningschip som stannade skrivaren när den kört ett bestämt antal kopior! En återställningsfil fick igång skrivaren igen.

13. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Men snart är de det. Bilarna har numera mjukvaror och funktioner som kommer att dö innan bilen gör det, bara för att ge ett exempel.

14. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Det är egentligen bara att börja vänta, för säkerhetshål kommer hittas, och då är frågan, kommer du få en uppdatering till din vitvara. Jag skulle vilja påstå att de är precis lika exponerade eftersom de är uppkopplade mot internet.

Bra idé, undrar om argumentet skulle hålla.
    Jag vill ju påstå att en pryl som går sönder under normalt bruk inom tre år antigen har materialfel, eller är felkonstruerad, vilket också borde vara materialfel eftersom man inte valt rätt material för applikationen.

Som en notis kan jag meddela att "Kameradatorn" till min bil (VW Passat GTE -17) gick sönder efter 2.5år, VW tar inte detta på någon Goodwill, garantin är slut (2 år) och jag måste på något vänster bevisa att detta var ursprungligt. Nu drev jag detta som ett garantiärende (bilen köp begagnad med MRF-garanti) och fick tillslut rätt, väntar just nu på att de ska få in delen så att de kan byta den.

Troligtvis vill man i detta sammanhang tjäna pengar på reservdelen med, för ett annat problem i sammanhanget är att reservdelarna är orimligt dyra. Detta är inte bara för bilar, utan även vitvaror och datorer har galna reservdelspriser.

15. D
    Medlem · Nivå 20
    lordi: Behöver man det. Vår tvättmaskin är över 20år. De senaste 10åren har vi haft den och kör den hårt. Jag har bytt pump och kol på den. Det är inga svåra reparationer. Men hur många gör det? Det är inte svårt att laga, men det görs inte.